12 mei 2025, 05:11:23

Vogelgriep bij papegaai!

Gestart door Mandy, 21 oktober 2005, 22:59:23

« vorige - volgende »

Firefox120

oke Inge doe ik.Je hort het wel van me als ik het begrijp.Ciao

Annouschka

Hoi,

het gaat nu wel razendsnel, heb net op het nieuws gehoord dat er nu ook vogelgriep is vastgesteld in Duitsland, of het over de gevaarlijke variant gaat is nog niet gekend.

groetjes

*Esther*

12 januari 2006, 20:42:11 #32 Last Edit: 12 januari 2006, 20:51:29 by crosser
Hoi
Er zijn nu ook kinderen overleden aan de vogelgriep! In Turkije.
Ik vind het nu toch wel eng hoor!
Komt ook omdat ik er nog niet veel vanaf weet.
Hoe vindt de besmetting plaats enz.
Vooral voor de mensen die hun vogels buiten houden; wat vinden jullie er van?
Crosser

M.

Een tijdje geleden vond ik hier een aantal topics over vogelgriep maar kan deze niet terugvinden. Waar zijn ze gebleven?

Ik hoorde zojuist dat er aan de oostenrijkse grens een dode zwaan is gevonden met vogelgriep en dat een gevonden dode zwaan in Belgie nog word onderzocht.

Ik vraag me af of we inmiddels misschien toch onze vogels binnen moeten gaan houden ook ivm met de aan en afkomende trek van wilde ganzen dmv de weersverandering steeds? Het komt wel steeds dichterbij  :-\

Wie houd zn vogels binnen, en zou dit echt nodig zijn, of is het gewoon afwachten...?

Hadden ze daar maar eerder bekend gemaakt hoe of wat, dan zou je nu niet met het gedonder overal zitten  >:(

Rianne

Hoi,

dit forum is gesloten en verwijderd, waarschijnlijk omdat het weer stil werd rond de vogelgriep.

Wat ik ervan weet, zijn onze vogels niet te besmetten met dit virus, omdat het een ander soort is.

Riny

Citaat van: Rianne op 13 februari 2006, 14:41:06

Wat ik ervan weet, zijn onze vogels niet te besmetten met dit virus, omdat het een ander soort is.

Hoy Rianne
Vermoedelijk wordt deze vraag ook gesteld omdat we weer op moeten gaan hokken.
Je hebt gelijk valkjes kunnen  het gelukkig niet krijgen,zover ik weet.
Per ingang van 1 maart moeten we het pluimvee, waaronder ook de watervogels horen ,weer ophokken.
We zitten nu nog te wachten op verdere mededelingen van het ministerie van Landbouw.
Groetjes Riny :D

Ivy

Hoi!
Hier is de verloren vogelgriep topic... Hij zakte naar pagina 2. Misschien toch handig om sticky van te maken?
Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Ivy

Ivy

De topics uit de forum waren allemaal verplaatst naar forum Ziek. Ze zijn inmiddels al afgezakt omdat het een tijdje stil was rond vogelgriep. Ik heb nu twee naar voren gehaald waar volgens mij de belangrijkste info te vinden is over vogelgriep, dus ze staan nu ook hier boven.
Groetjes, Ivana

Inger m

Hoi,
Het topic heb ik Sticky-af gemaakt, omdat het niet meer actueel was.

Het nieuwste omtrent vogelgriep is dat het Ministerie van LNV wil gaan enten. Zodra dat is toegestaan mogen hobbydierhouders vrijwillig gaan enten. Dit kost circa 100 euro per hobbydierhouder. (Bron: Levende Have)

Voor de duidelijkheid Valkparkieten vallen NIET ONDER DE RISICOVOGELS. Dat betekent dat de regelgeving en het enten NIET van toepassing is voor valkparkieten. In geen enkel geval is het totnutoe nodig geweest om valkparkieten binnen te houden (hier is nooit een oproep of verplichting voor geweest).

Wel is het ALTIJD verstandig om de volieres van bovenaf af te schermen, zodat contact met (mest van) buitenvogels wordt vermeden. Dit is de belangrijkste besmettingsbron van ziektes.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

M.

Dus zowel valkparkieten en gras/engelse parkieten zijn zo goed als zeker niet te besmetten met het virus? Ik dacht dat ook deze soort besmettingsgevaar kon oplopen??

Mn vriend en ik hebben het er zo juist over gehad om idd een dak op de voliere te gaan maken, op de nieuwe in aanbouw zit deze alwel, maar ze hebben nu een open.

Dus per 1 maart moeten we alle vogels binnenhouden?

En ook al is het nieuws niet meer actueel, misschien is het toch wel handig dat het onderwerp Sticky blijft? Aangezien het virus toch kennelijk weer de kop op steekt.. :-\

Inger m

13 februari 2006, 18:25:50 #41 Last Edit: 13 februari 2006, 18:32:35 by Inger m
Hoi M,
Kijk eens goed bovenaan. Ben ff druk bezig met een sticky topic met veel info. De vogels kunnen wel besmet worden, maar behoren niet tot de zgn. risico dieren. Dit omdat het contact met trekvogels nihil is en de besmettingsdruk laag.

Er is geen enkele verplichting om ze binnen te houden. Ik denk ook niet dat dit veel nut heeft in het geval van valkparkieten ed.

gr Inger
problem.

M.

Ik las er langs, sorry..  :-[

Ik zal in ieder geval een afdak over de voliere gaan maken, om direct contact met uitwerpselen te voorkomen. Dat is dan het minste wat je kunt doen dan he  ;)

Bedankt!

Inger m

Hoi,
Geeft niet, hoor.
Ik was er net mee bezig nav de vragen erover.

Ja, een afdak over je voliere is altijd verstandig. Hiermee kun je de besmetting van ziektes door buitenvogels voorkomen.

Succes!

gr Inger
problem.

Riny

14 februari 2006, 11:00:23 #44 Last Edit: 14 februari 2006, 18:06:57 by Riny
Hallo allemaal
Hier zijn de voorbereidingen druk in gang om alles op te hokken.
Dachten we mooi op tijd te zijn omdat het moest voor 1 maart,krijgen we gisteravond te horen dat het 20 februari al klaar moet zijn.
Daar gaat Jan zijn  broedseizoen,maar ja als de dieren dan geen gevaar lopen, en in leven kunnen blijven.
Het zal weer moeilijk worden om langs de voliere's te lopen .
Vooral de zwanen kunnen dan zo klaaglijk geluid maken,net of ze zeggen willen''Haal ons eruit"

Woonden we maar een stukje verderop,dan hadden we niet op hoeven hokken.  :'( :'( :'(
[/b]
Groetjes Riny