11 mei 2025, 14:41:18

anti paren

Gestart door kleikluut, 15 februari 2006, 16:03:29

« vorige - volgende »

kleikluut

hallo allemaal

mijn wildkleur [man] wil alleen maar paren met zijn speeltjesvogel en niet met zijn pop [lutino] wat kan ik hieraan doen.

groetjes kleikluut

Rianne

De speeltjes vogel verwijderen. :)

Is je lutino ook geinteresseerd in het mannetje? Hoe oud is ze?

kleikluut

hoe oud weet ik niet ouder als 1 jaar elke keer als hij paaart met speeltje gaat zij ernaast zitten en kijk naar zijn onderste

kleikluut

Riny

Hallo Kleikluut
Wat Rianne zegt ,de speelgoedvogel uit de kooi halen.
Heb je misschien ook nog een spiegeltje in de kooi hangen.
Dan mag je dat er ook uithalen.
Als valkjes een spiegel hebben gaan ze dat ook soms als hun partner behandelen.
Groetjes Riny :D

kleikluut

die heb ik ook te hangen zal ik ook verwijderen bedankt!!

kleikluut

Rianne

Hoi,

heb je ook plannen om ze jonkies te laten krijgen? Dan hebben ze namelijk een broedhokje nodig. :)

kleikluut

ja ik wil graag jonkies maar dan moeten ze eerst maar eens paren,of moet je gelijk zo'n broedhokje erin hangen ik heb nog niet zoveel verstand van valkjes ik heb ze nog niet zolang maar wil me re zeker in gaan verdiepen.

kleikluut

Rianne

Hoi,

als een valkje echt wil broeden, leggen ze desnoods eitjes op de grond, maar dat is niet zo veilig.

Ik gebruik horizontale broedblokken, die zijn wat breder als de andere. Zo is de kans kleiner dat ze boven op de eitjes springen.
Informeer even bij de dierenwinkel of ze een valkparkietenblok hebben.

Het mannetje zal het blok eerst gaan verkennen, en als je een hecht koppel hebt, zal hij het popje verleiden om er ook in te gaan kijken.
Het gebeurd ook wel dat het popje er eerst in gaat zitten hoor.

Wat voor voeding geef je je valkjes nu?

Rianne

kleikluut

zaad voor grote parkieten bij dierenwinkel weggehaalt

kleikluut

Rianne

Heb je het andere onderwerp gelezen? Valkparkieten hebben veel meer nodig als alleen zaadvoer. Dat wist ik in het begin ook niet hoor. Gelukkig is er op deze site een hele hoop te vinden over bijvoorbeeld voeding. :)

kleikluut

ja heb gelezen over voeding trostgier en mineralen eivoer ga ik ook zeker kopen,ik heb ze nu een week heb veel info opgezicht wat ik moet doen en halen.

Rianne

Gelukkig heb je er al veel over gelezen, het is niet zomaar wat.
Ze voelen zich wel thuis bij jou, als ze al willen paren. :)

kleikluut

ik hoop dat ze elkaar nu ontdekken bedankt voor je reacties

kleikluut

Inger m

Hoi,
Als je wilt kweken, kun je het beste al van te voren een nestkast ophangen. Dat wekt het broedse gedrag op bij de vogels. Dus niet afwachten tot ze gaan paren.

Ben je er 100% zeker van dat de lutino een pop is. Dit is van de buitenkant lastig te zien, maar zou kunnen verklaren waarom de vogel geen interesse in de lutino heeft.

Verder kan het zijn dat het niet klikt tussen de beide vogels. Je kunt ze wel dwingen om samen een koppel te vormen, maar dit heeft niet de voorkeur en geen positief effect op de broedresultaten.

Het speeltje weghalen is al gezegd en verander dan ook deels de kooi en hang een nestkast op.

Verder is de voeding heel belangrijk. Ikzelf begin al herel lang van te voren met het geven van extra eivoer voor het kweekseizoen. Een goede voorbereiding is heel belangrijk. Probeer de valkparkieten ook groenvoer te laten eten.

Lees verder van te voren eerst zoveel mogelijk over kweken en over valkparkieten, voordat je daadwerkelijk met kweken begint.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.