22 mei 2025, 23:12:03

Hoe doen jullie dit?

Gestart door M., 12 februari 2006, 14:59:11

« vorige - volgende »

M.

Heej allemaal,..

Velen van jullie kweken met de valkjes..

Ik heb hier inmiddels 8 valkparkieten, waarvan ik van 4 valkjes zo goed als zeker ben dat ze een koppel hebben gevormd.
(dus heb in feite nu dus 2 koppels)
Ik heb sinds donderdag een nieuw koppel (lutino), alleen weet ik niet of het een man en pop zijn of niet.. Mn buren denken van wel, maar zeker weten doe ik pas als ik er een nest bij heb gehad natuurlijk. ;D

Nu zit het in mijn geval zo:
Ik heb mijn vogels in de eerste instantie puur voor gezeldschap in de voliere en binnen, en broeden is dus voor mij puur bijzaak, het hoeft niet.

Nu heb ik van t zomer een nest parkietjes gehad, die hier nu nog allemaal in de voliere zitten.
Ik kon er geen afstand van doen...
Het leek mij leuk om bij de valkjes zoiezo eens een nest te laten broeden, maar dan....?
Ik ben iemand die zich erg hecht aan zn dieren en ik ben bang er geen afstand van te kunnen doen.

Ik kan er wel afstand van nemen, maar dan moet ik weten dat ze goed op plek komen, en in mijn kennissenkring weet ik dat er weinig zijn die tijd hebben voor vogels, of vogels willen.

Wil ik toch nesten hebben en eventueel jongen verkopen, hoe?

Hoe bepalen jullie naar wie jullie valkjes gaan?
Tot in hoeverre ga je na hoe ze terechtkomen, of verkoop je je valkje en dan is het afwachten of je er nog weer wat van hoort.

De een zegt: Gewoon verkopen, hoor je er nooit weer wat van dan is het gissen hoe het ermee is.
Of verkoop ze naar een handelaar,.. Maar dat zou ik niet kunnen.

De ander zegt: stel voor de vogels zelf te brengen, dan weet je zelf hoe of wat.

Hoe pakken jullie dit aan?

Riny

Hallo M
Ik nodig de mensen meestal uit om vrijblijvend een kijkje te komen nemen.
Dan krijg je er al een beetje een indruk van hoe de mensen zijn,en over hun liefde voor de dieren.
Begrijp ik het goed dat je een koppel Lutino's hebt?
Het wordt over het algemeen afgeraden om met 2 roodogigen te kweken.
Dit omdat je dan zwakkere jonkie's krijgt.
Bij een Lutoino kun je onder de vleugels herkennen of je een man of een pop hebt.
Bij een pop zie je gele vlekjes onder de vleugels.
Bij een man is dit wit.
Dit hangt overigens ook weer van de leeftijd af van je Lutino's.
Groetjes Riny :D

Karin

Je hoeft niet te kweken om je vogels gelukkig te maken. Als je dus heel veel moeite hebt met afstand doen van de jongen kweek je gewoon niet. Of je doet alleen af en toe een nestje als je van te voren genoeg liefhebbers er voor hebt en je niet met de jongen hoeft te leuren.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Arno

Hoi
Wat ik vaak doe is gewoon een advertentie op marktplaats
En als ik kopers heb elke week een foto of twee sturen
Vaak gaan de mensen dan  foto's terug sturen en zo kan je je valkjes nog even volgen
Tja twee Lutino's als het mooie forse valkjes zijn is het geen probleem hoor als de valkjes elkaar hebben gevonden doe je er zelf toch niet meer zoveel aan
Groet Arno.
Arno Hobbykweker van Valkparkieten
www.arnohobbykweker.nl  meer info over mutaties : http://www.valkparkieten-benelux.tk/

Tara

Idd er zijn meerdere mensen met ino-koppeltjes waarvan het goed gaat, maar je moet niet blijven doorfokken met lutino's steeds, da's minder...

Maareh...
Ik ben ook zo'n type, doe moeilijk afstand van mijn valkjes, en dan zeker ook van hun jongen. Vaak hou ik jongen (ze hebben leuke splits, zijn tam, je bent er gewoon gek op!) en als ik jongen wegdoe, dan zoek ik meestal naar een plaats waarvan ik de mensen in kwestie ken, of kennissen heb die ze kennen.

Groetjes, Tara

M.

12 februari 2006, 22:37:48 #5 Last Edit: 12 februari 2006, 22:40:57 by M.
Ik weet van het kweken met Ino's ;)

Vaak gaat dit om kleinere zwakkere vogels met een kale plek als ik me goed heb laten informeren.

Dit koppel is gelukkig niet voorzien van een kale plek, ja een van beiden heeft een kalig plekje van stress volgens mij,  want volgens de buuv was dit niet zo toen ze ze ophaalden.
Verder zijn de lutino's beiden forse mooie vogels, goed gezond zo op het oog, en ze hebben beiden een prachtige volle kuif. Ik heb echter geen idee hoe oud ze zijn, ze zijn niet geringd..
Een heel mooi koppel, misschien laat ik bij hen gewoon eens een nest komen (als het man en pop zijn dan, en ik kan het zo een twee drie ook niet zien dmv vlekjes enzo, want ze zijn zo wild als kraaien  ;D) en dan daarna gewoon niet weer,..
Ze blijven hier hoe dan ook, of ze nou een koppel zijn of dat het nou 2 mannen of vrouwen zijn, ze mogen hier gezellig oud worden :D

Ik had daar ook over gedacht, eerst kijken of er liefhebbers zijn en dan eens een nestje probeer te broeden.
En anders broeden we gewoon niet ;).

Ik vind het moeilijk in te schatten hoe een ander zou zijn voor zn dieren. Ik zal anders tegen die tijd eens een advertentie plaatsen of er mensen zijn die interesse hebben en dan kijken wat ik doe.