10 mei 2025, 20:28:49

Broeden

Gestart door M., 21 januari 2006, 12:03:43

« vorige - volgende »

M.

heej allemaal.

Niet vaak aanwezig momenteel, maar af en toe even bijlezen.

Ik heb een vraagje.

Buiten is het natuurlijk veelste koud om te gaan broeden, maar hoe zit het met binnen?

Ik heb binnen een koppel valkparkieten, niet tam, en ik heb t idee dat ze inmiddels wel een koppel zijn gaan vormen. Ik heb ze vanaf vorig jaar juni samen zitten en in t begin was het niet echt je van het, blazen bijten, maar nu zitten ze vaak lekker bij elkaar en showt hij wat af om haar te verleiden  ;)

Nu lijkt het me leuk om er een blok aan te hangen en te kijken wat het word, maar ik weet niet of dit kan deze periode?
Ze gaan van t zomer allebei naar de buitenvoliere.

Ook heb een ik een parkietenpop binnen zitten, die nu al een aantal keren is verwond door anderen, net alsof ze t op haar gemunt hebben, en die vond ik van de week onder het bloed en van de regen doorweekt in de buitenvoliere.
Ik heb haar binnengehaald, maar zit er over te denken om de man waarmee ze een koppel vormde ook binnen te halen.
Is dit een goed idee, want je neemt ook hem dan zn ruimte die hij gewend is af, alhoewel ik ze binnen ook rustig los laat vliegen  en dat ze in een erg ruime kooi zitten,... En zo ja, kan ook bij deze vogeltjes er een blok aan?
Deze 2 gaan dan zodra het weer er naar is wel weer gewoon naar buiten, maar de pop moet gewoon eerst goed herstellen.
Als ze was blijven zitten was ze er aan onder doorgegaan ben ik bang...

Wat zouden jullie doen, bij de valken een blok eraan, of wachten tot de zomer?
En de mannetjesparkiet ook naar binnen, of haar alleen binnen houden tot ze hersteld is en als t weer beter is naar buiten doen...

Mariska

Hoi,

Nou die pop die steeds aangevallen word zou ik persoonlijk helemaal niet meer in die groep plaatsen ;)
Lijkt me niet echt prettig voor dat beestje!
Dus misschien wel een goeie optie om die man ook naar binnen te halen en hun binnen te laten.

En ik zie er geen probleem in om bij die andere 2 er een blok aan te hangen.
Er zijn er veel meer die in de winter kweken.
Of het ook lukt is een tweede natuurlijk, maar proberen kun je altijd.

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

M.

bedankt voor je reactie.

De pop had ik er al uitgehaald, en de man had ik er alsnog maar uitgehaald voordat je reageerde  ;)
Ik merkte dat ze hem miste en ik had t idee dat hij ook naar haar zocht.

Bij elkaar gezet en ze zijn gelijk begonnen met knuffelen en elkaar verzorgen.
Ik heb ze naar binnen gehaald, dus qua temperatuur moet het zeker lukken.
Haar nest is van t zomer een paar x stuk gemaakt, en toen ze eindelijk een jong had is deze ook doodgemaakt door een andere pop.
Parkieten zijn wat dat aan gaat maar krengen  ;), en daarom heb ik al voormezelf besloten niet weer met parkieten in de voliere te kweken.
De valken komen apart in een ruimte evenals de koppels parkieten, want anders krijgen we weer gedonder.

Buiten heb ik de hokken er niet meer hangen, deze komen pas weer tegen april mei tevoorschijn, er is een nieuwe grotere schuur voor de vogels in aanbouw en daar komen ook aparte ruimtes in waarin ik eventueel koppels kan zetten wil ik dit jaar gaan broeden met de vogels, ik heb ze meer voor de hobby dan het kweken, dus het kan ook zijn dat ik een jaar oversla. Ik ga het volgende maand gewoon proberen met het koppeltje parkieten wat ik hier binnen heb zitten, de valken denk ik nog even over na.
Parkietjes kan ik hier binnen wat makkelijker huisvesten tot aan de zomer dan jonge valken ;)

Bedankt voor je meedenken!

Mariska

Hoi,

Zo te horen heb je er zelf ook al goed over nagedacht ;)
Ik hoop echt dat je dat popje niet meer terug zet in die groep, want het klinkt erg verdrietig wat ze haar aandoen.
Je kan ze beter gaan scheiden inderdaad, het gaat vaak niet goed met valken en parkietjes bij elkaar :-\
Veel sterkte!

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

M.

K had er zelf inderdaad al over nagedacht, maar voor de zekerheid vraag ik het dan toch liever even na  ;)
Je weet maar nooit hoe een ander het zou doen he ;)

Ik vond het ook zielig met het popje, want t is een schatje.
Ze bijt ook niet van dr af. Ja ze moppert maar bijt niet terug.
Het ging al even, maar het leek wel mee te vallen, tot vorige week. Ze zitten nu alweer een aantal dagen binnen en dat gaat perfect.
De man komt na een dag niets van me willen weten alweer lekker op mn hand zitten gelukkig.

Maar bij dit parkietenkoppeltje zou ik dus nu eventueel al een blok in kunnen doen? Omdat ze binnen zitten.
Buiten komen de blokken pas rond mei/juni erin.

ik wil als mn nieuwe voliere klaar is van t zomer, wel kijken of het koppel er weer bij in kan. Ik kan dan gelijk zien of ze haar weer lastig vallen of niet. Met de mannetjesparkiet voorzie ik zoiezo geen problemen. Dan zit er een maand of 4 tussen en heeft de pop volop tijd om te herstellen. Ze is niet echt een kiet die van zich afbijt helaas, dan was het probleem snel opgelost  ;)
Lukt dat niet, dan wil ik kijken of ik nog ruimte heb voor een aparte vlucht, of dat er een andere oplossing gevonden kan worden.

Over t algemeen gaat het verder wel goed tussen de valken en de parkieten gelukkig, toen ik de parkieten te broeden had, had ik de valkjes nog niet, maar onderling tussen de parkieten was het al een strijd en dat wil ik niet weer.
Dan maar allemaal een mooi ruim broedhok als ik al ga broeden aankomend jaar, en zo ja, dan kunnen ze weer in de voliere als hun nest groot is.

M.

Ik weet nou nog steeds niet of t wel of niet zou kunnen om er een broedblok in te zetten? (bij de parkieten binnen)

Wie zou het wel doen, en waarom, en wie zou t niet doen, en waarom?

bobbie

Hoi M,

Binnen kan je gerust een broedhok aan je valken geven, mits ze oud genoeg zijn en dat zijn ze zo te lezen. ;)

Zelf heb ik momenteel ook een koppel met eitjes binnen.

Succes, Nel :)

Quinten

ik wil ook ietjes!

M.

Bij de valkjes komt nog geen broedblok, of het moet al kunnen dat er 2 komen te hangen, want sinds vorige week heb ik er 2 valkjes bij inzitten.
Daarbij, ik heb de voliere nog niet klaar buiten, plus dat het buiten nog te koud is om binnenvalken naar buiten te laten, en heb binnen momenteel niet de ruimte om nog meer valkjes te huisvesten, dus de valkjes komen van t zomer denk ik aan de beurt  ;) Dan gaan de 2 niettamme koppels uit de kamervoliere zoiezo naar buiten, en de 2 jonge tamme mannen houd ik denk ik binnen, ben er nog niet helemaal over uit.

Bij de parkietjes ga ik vandaag waarschijnlijk een broedblok aanhangen, spannend! Deze kan ik binnen wel kwijt want ik heb nog een reservekooi staan waar ik nog wel plek voor heb en die groot genoeg is voor parkietjes.