11 mei 2024, 18:33:28

veel gillen

Gestart door southdakota, 9 februari 2006, 11:36:53

« vorige - volgende »

Annelies

Hoi Riny, Inger en Karin,
Help! Ik kom met een "probleem" op deze site, omdat Joepies' gedrag anders is dan ik gewend ben. Ik heb meerdere vogels gehad toen ik nog jong was; een grasparkiet (die 12 jaar is geworden) een valkparkiet (8 jaar) en een die helaas maar 2 jaar is geworden. Ze zijn altijd  alleen geweest, zonder roep problemen. Met deze heb ik dat ineens wel, dus ik zoek naar mogelijkheden. Van Riny kreeg ik tips, waar ik misschien wat aan heb.  Van Inger krijg ik een preek over het bijna onverantwoord omgaan met mijn valkje. Ten slotte lees ik bij Karin dat ook, net zoals bij Riny,  zij aanraadt er een valk bij te nemen. Hierover wil ik nog even nadenken, want ik weet dat dat niet altijd de oplossing is. Ik wil nog wel even duidelijk maken dat ik heel erg gek ben op Joepie; deze site bezoek om meer info te krijgen; niet van plan ben om zo maar op te geven en open sta voor suggesties. Het prekerige schoot mij een beetje in het verkeerde keelgat, omdat je de discussie dan verder zou door moeten voeren of het wel vogelmaaan is om tropische vogels te houden. Ik zou dus iedereen willen vragen mijn vraag persoonlijk te benaderen, zoals Riny dat heeft gedaan. Zowel Joepie als ik zijn geen geval...., maar vogel en mens die het goed met elkaar bedoelen. (Joepie zit zich, terwijl ik dit type, rustig op mijn schouder te poetsen)
Groetjes,
Annelies

Riny

9 februari 2006, 20:00:01 #16 Last Edit: 9 februari 2006, 21:45:11 by Riny
Hoy Annelies
Dan heb je Inger verkeerd begrepen ,ik vindt juist dat ze heel duidelijk vertelde waar het allemaal aan kon liggen.
Dat was niet als een persoonlijke aanval naar jou bedoeld,dat weet ik zeker.
We proberen iedereen zo goed mogelijk te helpen, dus jou ook.
En iedereen heeft zijn of haar eigen stijl van schrijven ,en dat is ook maar goed anders werd het hier saai.
Groetjes Riny :D


Karin

Hoi Annelies,

Ik vond het heel duidelijk uitgelegt hoor, door allemaal. Als je hier een vraag stelt proberen we allemaal je zo veel mogelijk te helpen. Dat je geen problemen hebt gehad met je eerdere valkjes is gewoon geluk hebben. We proberen uit te leggen waar de basis van het probleem zit : het alleen zitten. Ik heb zelf 18 valkjes en 3 ervan heb ik overgenomen van mensen waar ze alle drie alleen zaten ( dus 3 verschillende baasjes  ;D ) waarbij ze alledrie weg moesten i.v.m. het schreeuwen. Ik heb nog nooit een verkeerd piepje uit ze gehoord ! Ze hebben meteen een partner uitgezocht en zijn dolgelukkig met elkaar.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Annelies

Hoi allemaal,
Bedankt voor de reacties. Ik ga het zeker overwegen een valkje erbij te nemen.
Groetjes,
Annelies

Riny

Hoy Annelies
Je zult je valkje er in ieder geval een groot plezier mee doen.
Altijd iemand om mee te spelen of te kroelen,en voor je zelf is het ook wel makkelijk.
Als je een keer wat minder tijd hebt ,heeft hij toch gezelschap.
En je hoeft niet bang te zijn dat ze dan minder tam zijn.
Dat is een bakerpraatje,natuurlijk verdelen ze de aandacht tussen jou en hun vriendje,maar dat heeft niets met minder tam zijn te maken.
Laat je ons een keer horen als je eruit bent wat je besloten hebt?
Groetjes Riny :D


Inger m

Hoi Annelies,
Sorry, als je mij verkeerd hebt begrepen. Het was niet persoonlijk bedoeld, maar dit gedragsprobleem kom ik vrij vaak tegen. Vandaar dat ik maar besloot om er ff uitgebreid op te reageren (eigenlijk wil ik het daarna ook gaan gebruiken om uitleg hierover te gaan geven). Als je het hele verhaal persoonlijk opvat kan dat minder leuk overkomen. Mijn schrijfstijl is ook vrij direct, dus daar kan het ook mee te maken hebben. Dus probeer mogelijk het bericht nog eens te lezen vanaf een 'afstand'.

Waarschijnlijk is het inderdaad geluk geweest dat de andere vogels geen problemen hebben vertoond. Iedere vogel is weer verschillend, maar over de hele lijn zul je zien dat alleen-gehouden vogels in verhouding veel vaker gedragsproblemen vertonen dan samengehouden vogels (nauwelijks). Ook zijn mannelijke vogels vaak veel schreeuwachtiger.

Ik hoop dat je er uiteindelijk een valkparkiet bijneemt. Hou er rekening mee dat dit in het bnegin mogelijk wat begeleiding nodig heeft.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Marian van Eijk

10 februari 2006, 19:27:52 #21 Last Edit: 10 februari 2006, 19:44:54 by Marian van Eijk
Beste Annelies,

Ik reageer niet zo snel maar wil je onze ervaring niet onthouden. Onze Rocco, een mannetje van ruim een jaar oud wordt ook alleen gehouden. Hij gaat gelukkig niet gillen als we weggaan, maar laat op zijn manier duidelijk zijn afkeur blijken. Hij plukt op zijn tijd zichzelf. En roept op zijn manier als we te lang boven blijven naar zijn zin. Hij maakt een heel gelukkige indruk. Hij ziet ons als zijn partners. Hobbelt lekker mee op de schouders en vind het heerlijk gekroeld te worden. Daar er toch geregeld plukgedrag plaatsvindt met beschadigingen hebben we het advies van de dierenarts gekregen om er een valkje bij te nemen. Ook wij zijn ons bewust dat dan niet alles in een keer opgelost hoeft te zijn. Ook wij hebben er over na moeten denken. ( zie onder gedrag: Rocco heeft er wel erg veel zin in.) Om met de woorden van de dierenarts te praten. Ieder kind heeft zijn eigen gedrag. Een dier ook. Wij hebben een valkje uit een vogelopvang gehaald. Het heeft ons verbaasd hoe onze Rocco hierop ging reageren. Hij vond het ontzettend leuk. Werd er rustiger door. Reageerde niet meer zo fel als we even weg gingen. (klopt wat Riny zegt . Ik ging makkelijker weg.). Door deze ervaring begrijp ik nu ook veel meer het advies om een valkje niet alleen te houden. Ik begon er zelfs van te balen dat de dierenwinkel destijds ons niet op het belang heeft gewezen.
Helaas klikte het niet tussen de twee vogels en hebben we het valkje uit de dierenopvang (ook weer na overleg) terug moeten brengen. We zijn nu in afwachting van Chika, een jong uit een nestje van kwekerij De Bonte Parel van Karin). We hebben voor een tam valkje gekozen. Mocht het maanden gaan duren voordat de vonk overslaat en ze met elkaar in een kooi kunnen, kan Chika ook lekker meehobbelen etc.etc. Kunnen wij er ook lekker van genieten. En hij/zij van ons. En Rocco heeft er een vriendje/vriendinnetje bij. Ik weet zeker dat hij het weer harstikke leuk gaat vinden. En het goed voor hem zal zijn. Wij vinden het nu voor Rocco heel vervelend dat hij nog even geduld moet hebben totdat Chika er is. We vonden trouwens zelf twee valkjes ook heel leuk. Had ik nooit gedacht. Wij kijken er erg naar uit.

Ik wens je veel sterkte met het probleem. Het lijkt me verschrikkelijk als je valkje zo zit te gillen. Om harstikke nerveus van te worden.

Hartelijke groet,
Marian, Alfons, onze macho Rocco en onze kleine Chika

Mariska

Hoi Annelies,

Ik merk aan je brichten dat dit probleem je erg hoog zit en dat kan ik goed begrijpen.
Ik heb er hier 2 die weleens even schreeuwen en ik kan me voorstellen als dat lang aanhoud dat je er gek van word.
Bij mij is het gelukkig altijd van korte duur.

Wat betreft er eentje bij nemen heb je natuurlijk nooit 100% zekerheid dat het helpt, maar ik denk dat dat heel vaak wel het geval is.
Ik heb er 9 in huis en afgezien van die 2 die het soms doen gaat het verder heel goed.
Er zitten nog 2 mannen bij en die nemen het gedrag niet over!
Bovendien, de 2 die het doen zijn nu ook beiden aan het puberen.
Mijn ervaring is dat als ze met een ander valkje gehouden worden dat ze heel anders zijn als alleen.
Ze zijn veel met elkaar bezig en zoeken een maatje in de groep. Daar brengen ze veel tijd mee door en ik heb het idee dat ze daardoor ook gelukkigger zijn.
Al bedoelen wij mensen het nog zo goed en doen we alles voor onze beestjes, wij spreken een hele andere taal als zij.

Daarbij wil ik nog opmerken dat net als bij Marian het ook heel leuk om te zien is hoe 2 valkjes met elkaar omgaan.
Ik kan er ueren naar kijken hoe ze elkaar kroelen, samen spelen, samen eten en hoe dat allemaal verloopt.
En minder tam worden ze er zeker niet van.
Zoals Riny al zei, het is een bakerpraatje.

Ik denk dat je ook een beetje overvallen bent door dit advies van iedereen, maar laat het eens rustig bezinken en denk er eens over na.
Het heeft veel voordelen.
Joepie word waarschijnlijk rustiger, contact met een ander valkje zal voor hem heel goed zijn en je gaat zelf echt makkelijker weg omdat je weet dat ze elkaar hebben ;)

Ik wens je sterkte met je beslising ;)

Groetjes
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & SueƱo (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Annelies

Hoi allemaal,

Ik zou nog even laten weten wat ik besloten heb; nou, hier komt ie dan:
Sinds dinsdag heeft Joepie een nieuw maatje, Jippie! Het is een valkje, iets minder tam als Joepie, (ik mag wel m'n hand in de kooi steken zonder dat hij opvliegt, maar hij komt er nog niet opzitten) Het is een vrij rustige vogel. Ze zitten samen in de kooi en Jippie mag gewoon uit het bakje van Joepie eten en drinken. Ze kijken nog niet echt naar elkaar om, maar misschien komt dat nog als ze wat aan elkaar gewend zijn. Als ze te dicht bij elkaar in de buurt komen blazen ze naar elkaar, maar ze vliegen elkaar niet aan. Joepie is nu dus nog steeds erg op mij gericht. Jippie komt naar m'n gezicht toe als ik zing, klemt dan z'n snavel om de tralies en wil dat ik met m'n neus over z'n snavel aai.
Het roepen is wat minder, maar dat komt denk ik ook omdat Joepie nog wat beduusd is.

Groetjes,
Annelies

Riny

Hoy Annelies
Wat leuk dat je ons even laat weten dat Joepie een kooigenootje heeft gekregen.
Na een periode van wennen aan elkaar zullen ze je echt dankbaar zijn,en met elkaar gaan spelen.
Veel mensen laten de valkjes in aparte kooien aan elkaar wennen ,en laten ze dan buiten de kooi kennis maken.
Maar die keuze moet iedereen voor zich zelf maken.
Zou je een keer een foto willen plaatsen van je twee valkjes?
Ik ben reuze benieuwd.
Groetjes Riny :D

Wendy..

Hoi....

Ik wil toch ook nog even reageren.
Ik heb namelijk altijd de radio aanstaan.Ook als ik weg ben behalve s,nachts.

Smorgens hoef ik me maar omtedraaien en dan beginnen ze al te roepen(ik heb er 3)
Doordat ik ook veel savonds werk wil ik vaak wat langer slapen dan m,n valkjes hihi.
Dus wat ik dan doe is zodra ze beginnen te roepen loop ik slaapdronken de trap af en zet ik de radio aan.Meestal houden ze na 5 minuten hun snaveltjes weer en kan ik heerlijk verder slapen doordat ze denken dat ik er niet ben ;D Erg handig!!!!!

Groetjes Wendy
Groetjes Wendy

Wil je meer weten over ons? Kijk dan op:

http://www.everyoneweb.com/Peardy/

"Peardy's Palace"  valkparkieten