28 april 2024, 10:32:06

veel gillen

Gestart door southdakota, 9 februari 2006, 11:36:53

« vorige - volgende »

southdakota

mijn Pippin gilt de hele dag als we weg zijn: harde snerpende lange halen. We hebben al een doek over haar kooitje gedaan als we weg waren maar dan nog piept ze.  de huisgenoot van mijn vriend (waar Pippin staat) wordt er 's morgens wakker van. Pippin houdt zich stil als we er zijn, ook als we gaan slapen en ook met die doek over haar kooi,  maar zodra wij weg gaan en zij alleen is begint ze te gillen. tips?

Kirsten

Hoi hoi,

Hetgeen gelijk bij me op komt is,. ´een vriendje/vriendinnetje´?
Maar ik weet natuurlijk niet of je daar plek en tijd voor hebt en hoe oud is ze nu?

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Mariska

Hoi,

Mijn eerste tip is om nooit meer die doek over de kooi te doen als je een lange tijd weg bent :-\.
Valkjes moeten zo'n 12-16 uur per dag kunnen eten en dat doen ze niet als je ze onder een doek laat zitten.
Het moet licht zijn willen ze gaan eten.

Mijn tweede tip is om er eentje bij te nemen.
Je kunt ze zowiezo het beste met zijn tweeen houden om vereenzaming te voorkomen.
Hij roept om aandacht ;)
In feite is dat best zielig :(
Als je er 2 hebt, hebben ze elkaar en gaat het waarschijnlijk stukken beter!

Groetjes
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Riny

Hoy
Precies hetzelfde was bij een kennis van mij ook het geval.
Zij heeft een tweede valkje erbij gekocht, en komt er nu achter dat haar eerste valk dit gedrag nog steeds vertoond.
Misschien dat het er ook mee te maken heeft dat haar valkje altijd los mocht als ze thuis was.
Dit is ze nu terug aan het draaien ,maar ja dat is altijd moeilijk.
Maar een vriendje of vriendinnetje is altijd beter .
Dan hebben ze altijd iemand die dezelfde ''taal'' spreekt.
Groetjes Riny :D

Annelies

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op deze site; vind hem erg leuk. Vorig jaar augustus heb ik een handtamme valkparkiet (Joepie) gekocht van 11 weken oud. Tot nog toe was het heel gezellig. Ik kon hem/haar (ik denk haar) vaak uit de kooi laten. Sinds een week zit ze constant op 1 toon te roepen. Het begon eerst als ze mij niet zag. Ik heb haar toen een nieuw plekje gegeven waar ze de hele kamer en keuken kan zien. Maar helaas roept ze nu de hele dag door. Ik heb al begrepen dat ze mij wrsch als partner ziet, maar ik kan haar moeilijk de hele dag bij me houden. Ik probeer haar te trainen door elke keer als ze door blijft roepen te zeggen "Niet roepen"  en even een doek over de kooi te hangen. Als ze dan stil is haal ik deze er meteen weer af. Ik weet niet of dit gaat werken! Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik vraag me af of dit bij de leeftijd (bijna 1 jaar) hoort, want hiervoor was ze altijd rustig. Valkparkietenpuberteit?  ;D

Groetjes,
Annelies

Riny


Hoy Annelies
Als mensen bij mij een valkje komen kopen, geef ik altijd als advies mee, om er niet tegen te praten als ze in de kooi zitten te roepen of gillen.
Dan beloon je negatief gedrag.
Probeer om er naar toe te gaan als die mooi stil is,en beloon hem dan voor zijn goed gedrag.
Dat kun je doen met wat lekkers maar ook door aandacht te geven.
Na verloop van tijd zal hij het echt wel in de gaten krijgen, hoe het werkt.
En een maatje is ook leuk voor hem,dan heeft hij altijd aanspraak .
Groetjes Riny :D

Annelies

Hoi Riny,
Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb vanaf het moment dat Joepie bij ons kwam wonen het geroep genegeerd en  haar steeds uit de kooi gehaald als ze stil was, maar helaas blijft ze nu aan een stuk door roepen; het begint al als ik 's ochtends de doek eraf haal. Alleen 's avonds is ze rustig en zit dan zo'n beetje de hele avond bij me te knuffelen, te spelen en zich te poetsen. Over het erbij nemen van een maatje, moet ik nog even denken... In ieder geval bedankt voor de tip.

Groetjes,
Annelies

Riny

Hoy Annelies
Het is ook geen garantie dat het gedrag dan veranderd hoor,als je er een valkje bij neemt.
Gisteravond had ik een vriendin aan de telefoon die 2 tamme valkjes heeft.
Zij heeft de laatste tijd met een van haar valkjes ook problemen met gillen.
Ze betrapte zich zelf erop dat het valkje steeds harder krijste als ze zelf liet merken dat ze er gek van werd.
Haar valkje deed het vooral als er visite was, en hij niet uit de kooi mocht.
Ze was nu sinds een paar weken bezig als hij niet stopte om hem even in een andere kamer te zetten in een kleiner kooitje.
Of dit helpen zal weet ik niet,wel dat haar en jouw valkje nog in de puberteit zitten.
Hopelijk heeft het daar mee te maken en verdwijnt het snel.
Groetjes Riny :D

Annelies

Hoi Riny,
Ik heb overwogen Joepie tijdelijk in een andere kamer te zetten. Ik ga het toch maar eens proberen, want soms word ik inderdaad gek van dat monotone geroep. Bedankt! Ik laat nog wel weten of het helpt.
Trouwens, zou het te maken kunnen hebben met de leeftijd? En zo ja, gaat het ook weer over?
(Het lijkt wel of ik  minder moeite met heb met het opvoeden van mijn zoontje van 6 dan met de opvoeding van mijn valkje  ;).
Groetjes,
Annelies

Riny

Hoy annelies
Ik geloof dat je mij verkeerd begrepen hebt.
Die vriendin van mij zette haar valkje 5 minuutjes in een ander vertrek.
Daarna mocht die weer terug in de huiskamer.
Ze zette hem dan in een ander klein kooitje.
Groetjes Riny :D

Annelies

hoi Riny,
Het woord tijdelijk was niet goed gekozen. Ik zou het niet over m'n hart kunnen krijgen Joepie voor langere tijd in een andere kamer te zetten. Ik bedoelde dus ook: even. Alleen dan wel met kooi en al, want ik heb geen klein kooitje.

groetjes,
Annelies
ps: Leuk dat de reacties zo snel komen!!

Inger m

Citaat van: Annelies op  9 februari 2006, 16:42:23
Hoi Riny,
Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb vanaf het moment dat Joepie bij ons kwam wonen het geroep genegeerd en  haar steeds uit de kooi gehaald als ze stil was, maar helaas blijft ze nu aan een stuk door roepen; het begint al als ik 's ochtends de doek eraf haal. Alleen 's avonds is ze rustig en zit dan zo'n beetje de hele avond bij me te knuffelen, te spelen en zich te poetsen. Over het erbij nemen van een maatje, moet ik nog even denken... In ieder geval bedankt voor de tip.

Groetjes,
Annelies


Hoi,
De meeste van zulk sooort gedragsproblemen komen voor bij vogels die alleen gehouden worden. Dat is niet vreemd als je bedenkt dat een valkparkiet van nature een sociale vogels is en zn hele leven is ingesteld om samen te leven. Wanneer we gaan ingrijpen in het natuurlijk gedrag, kunnen er problemen ontstaan.

Wij, als mensen gaan heel anders om met vogels. We behandelen en corrigeren ze op een heel andere manier. Dit komt vaak voort uit onwetendheid. Dat de vogel, door gebrek aan sociaal contact (als er niemand met de vogel bezig is) en onbegrip vervolgens 'ontspoort' is niet vreemd.

Daarom is het van belang om eerst te verdiepen in het natuurlijk gedrag van de vogel, voordat de vogel wordt aangeschaft. Persoonlijk vind ik 'één vogel alleen, geen vogel'. Hiermee wil ik vooral het belang van sociaal contact benadrukken.

Met allerlei methodes 'doek over de kooi', 'apart zetten' en dergelijke kunnen we het foute gedrag proberen in te perken, maar dat wil niet zeggen dat het welzijn van de vogel erop vooruit gaat. Ook ontstaan er vaak irritaties naar de vogel toe (immers constant roepen is irritant) en dat bevordert de relatie niet.

Het beste is om direct twee vogels aan te schaffen en goed te verdiepen in het gedrag en ook de opvoeding van huiskamervogels. Wanneer er bij een 'probleem'vogel een andere vogel wordt gezet, kan dit het probleem oplossen. Ik kan me ook voorstellen dat een jonge vogel dergelijk gedrag overneemt.

Verder kan ook de leeftijd een rol spelen. Een jong mannetje raakt rond 6 maanden in de puberteit en wordt veel vocaler. Echter in mijn voliere is het niet zo dat ze dan de hele dag door gillen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Riny

Hoy Inger
Volgens mij komt schreeuwgedrag meer voorin huis , als in een voliere,of vergis ik me.
Als ik soms bij mensen kom die 1 of 2 valkjes hebben ,dan is daar meer herrie als bij mij in de voliere waar er 36 zitten.
Groetjes Riny :D

Inger m

Hoi Riny,
Dat klopt. In een voliere met meerdere valkparkieten heb je nauwelijks overlast. Dit komt omdat ze dan soortgenoten om zich heen hebben en simpel gezegd ook een normaal levensritme.

In huis leven valkparkieten vaak heel anders. Ze moeten zich vaker aanpassen aan situaties die verschillen van hun natuurlijk gedrag. Een vogel in huis heeft opvoeding nodig en moet heel consequent behandeld worden.

Problemen zoals schreeuwen, constant eieren leggen, agressie naar mensen ed. zie je voornamelijk bij huiskamervogels (die alleen gehouden worden of bv. heel erg alleen op mensen zijn ingesteld).

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Karin

Dat is ook de reden waarom ik geen valkjes plaats bij mensen die er maar één willen. Het wordt me niet altijd in dank afgenomen ( waar bemoei ik me mee, moeten ze toch zelf weten...  ??? ), maar het is mijn keuze en ik voel me daar goed bij  ;D Waarom problemen opzoeken al dat niet nodig is. 2 valkjes kunnen net zo tam zijn als één. Ik raad dan wel aan er 1 of 2 maanden tussen te laten zitten qua aanschaf, omdat ze dan makkelijker tam blijven. Dat gillen is een gewoonte geworden ( bij het eerste geval, geval 2 is pas een week bezig, dus dat is makkelijker ) en zal wel doorbroken moeten worden. Maar daar helpt een tweede valkje zeker bij.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves