7 juni 2025, 01:28:37

Te hard groeien?

Gestart door Lin, 7 februari 2006, 20:21:16

« vorige - volgende »

Lin

Ik heb een witmasker die nu 10 dagen is en 53 gram is. Eergisteren woog hij 36. Kan een klein valkje ook te hard groeien? ik zie dat hij vrijwel altijd zijn kop laat hangen. Komt dat dan door het gewicht, ja toch?

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Inger m

Hoi,
Ik denk dat de gewichtstoename met name ook afhangt van het weegmoment. Daarmee bedoel ik niet perse het moment van de dag, maar of de valk gevoerd is of niet of zich zojuist ontlast heeft. Dat kan best wat schelen in gewicht (verhoudingsgewijs). De valkparkiet kan dus op het ene moment van de dag 45 gram en even later 53 gram wegen. Gewicht is wel een goede indicatie, maar niet al te letterlijk nemen, omdat er ook omstandigheden bij komen kijken.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Lin

Dit was telkens gewogen 's avonds om dezelfde tijd en ook met volle krop. In mijn dagboek zie je de fotos van vandaag. Maar te hard kan dus niet? Het is wel een dikkerdje hoor.

Bianca

Hoi Lin ik houdt juist altijd 's morgens voor het voeren een weegmoment (leeg gewicht, net zoals een auto of motor, whahahahahahaha ;D), misschien is dat in jou geval ook handiger ivm de verschillende hoeveelheid eten die ze op kunnen hebben. ::)

Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Lin

Zal ik meteen gaan doen vanaf morgen. Maar hij hangt telkens met zijn kop. Moet ik me daar zorgen over maken? Fotos staan dus in mijn dagboek.

Bianca

nou volgens mij valt ie gewoon om omdat ie topzwaar is.
Jeemig wat zit die vol zeg!
Ongeloofelijk barstensvol
whahahahahahaha.
Wel goed opletten dat de krop goed leegt en dat ie morgen ochtend "leeg" is.

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Lin

Ja echte en dikzak. zo is hij dus bijna elke dag. Gelukkig gaat het goed. Het laatste  nest vorig jaar had ik er een vanaf 10 dagen met handopfok, weet je dat nog? En van dat legen dat weet ik! Bedankt!

Inger m

Hoi,
Ik zou me niet druk maken over te hard groeien. Wat Bianca zegt ben ik het ook mee eens. Weeg bij voorkeur met een lege krop, zoals ik schreef kan de hoeveelheid voeding er ook invloed op hebben. Ik woog mn kuikens (fazanten en eenden) ook toen ze jong waren. Ik keek niet alleen naar totaal gewicht, maar juist ook naar de groeipercentages, zowel per dag als in totaal. Dit geeft vaak een beter beeld van de groei.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Lin

Vandaag is zijn krop minder vol. En gelukkig hangt zijn kop niet en zijn oogjes houdt hij open. Ik weeg nu elke ochtend met lege krop.