16 mei 2025, 19:29:09

Ze blijft nepeitjes leggen

Gestart door Ilona, 2 februari 2006, 09:53:26

« vorige - volgende »

Ilona

Hallo,

Een tijdje geleden had ik jullie ook om advies gevraagd i.v.m. mijn valkparkietje die steeds eitjes blijft leggen. Dat was toen de eerste keer en ze stopte na 3 eitjes. Nu nog geen 1,5 maand later is ze weer begonnen met nepeitjes te leggen. Maar nu heeft ze er al 7 gelegd. En ze blijft maar doorgaan. Gisteren had ik er een eitje in laten liggen, werd ze hartstikke agressief van. Toen heb ik hem er toch maar uitgehaald want mijn vader heeft zijn hele leven lang al kippen. En die zegt dat je ze er echt niet onder moet laten liggen want ze broeden zich dood. Maar ja ze kunnen ook door blijven leggen heb ik weer gehoord. Nu had ik 2 opties hormonen geven (ben ik echt op tegen) of gestressed maken zodat ze in de rui schiet. Dat wil zeggen bijvoorbeeld 2 dagen in het donker zetten. Maar dat vind ik ook zo zielig. Nu weet ik echt niet wat ik moet doen, ze is alweer bezig met haar 8e eitje.
Kan iemand mij misschien helpen want ik vind het ook zo zielig voor Tygo (mijn valkje).

Alvast Super bedankt.

Ilona & Tygo

Agnes

Hoi Ilona,

Eerst moet ik even zeggen dat ik er ook niet echt verstand van heb, maar volgens mij moet je de eitjes juist wel laten liggen omdat anders de hormonen van je valkje in de war raken.

Tygo wordt aggressief omdat ze juist haar nest verdedigd.

Ik denk dat het beter is dat je de eitjes laat liggen.
Meestal stoppen ze na het leggen van het 6e ei.
Daarna gaan ze broeden, en als ze merken dat er niets uitkomt, hebben ze geen belangstelling meer voor het nest en gaan ze eraf.

Je kunt de evt eitjes vervangen voor nepeitjes.

Als ik het niet goed zeg, verbeterd een ander me wel ;)

Groetjes van Agnes.

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

Inger m

Hoi,
Zoals Agnes al aangeeft de eitjes laten liggen

Valkparkieten zijn juist geen kippen. Door selectie zijn kippen ertoe instaat om heel veel eieren te leggen. Een valkparkiet raakt na een aantal eieren al uitgeput. Als je de eitjes laat liggen, zal ze gaan broeden. Valkparkieten stoppen echter na circa 3 weken met broeden als er niks uitkomt. Er bestaan kippenrassen die zo broeds zijn, dat ze weken achtereen blijven broeden en dat gaat ten koste van de conditie.

Ik heb zelf zowel kippen als valkparkieten en er zijn duidelijke verschillen. Een kip is gefokt op selectie kenmerken die voor mensen gunstig zijn, zoals eiproductie en broedsheid (bij sommige rassen). Een valkparkiet is niet zodanig geselecteerd en staat nog dichter bij de natuur.

Zorg nu dus voor een nest van circa 4-6 eieren (evt kunsteitjes) anders blijft ze leggen tot haar nest vol is en 12 eieren is echt heel veel. Laat haar de eitjes bebroeden en zorg dat ze in goede conditie blijft (goede voeding).

Lees in dit artikel meer over broedsheid:
http://www.valkparkiet.com/nl/files/gezondheidziekevogel.htm

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.