29 april 2024, 14:31:17

Ik wil een 2e erbij, wat vinden jullie??

Gestart door Trudie, 6 september 2002, 01:23:55

« vorige - volgende »

Trudie

Hoi allemaal,

Ik heb Speedy nu bijna 3 weekjes bij ons, hij is super gezellig en lief.
Als we na een poosje thuis komen, is ie super blij ons weer te zien, dus hij mist in zijn alleen zijn toch een maatje in de grote villa.
Nu willen we er toch een 2e bij nemen, maar wat vinden jullie?
Kan het? En omdat het nog niet is vast te stellen wat het geslacht is, doen we er dan wel goed aan?
Maakt het erg veel uit als het 2 dezelfde sexen blijkt te zijn?
En dan wil ik proberen om weer een valkje van 6 weken te krijgen.
Dit is voor ons een prima leeftijd hebben we nu ervaren.
Kan haast niet wachten op een nestje in de buurt, helaas is de kweker van waar we Speedy vandaan hebben nog op vakantie, maar ik zal haar zeker vragen om ons op de hoogte te willen houden op een jong.

Groetjes,
Trudie

Gerda!

Hoi Trudie

Ik vind het een goed idee een tweede te nemen. Wij hebben zelf twee mannetjes en dat gaat heel goed. Ze zijn niet zo close dat ze elkaars veren poetsen of zo, maar ze roepen naar elkaar als ze in een andere kamer zijn en doen elkaar na. Eigenlijk vind ik één valk alleen erg zielig. Mijn man werkt thuis, maar toch hebben we toen we Spikey één jaar hadden besloten een tweede (Nezumi) te nemen. Ze moesten wel wennen, maar ik hoor regelmatig (ook op engelstalige nieuwsgroepen) dat twee valken van dezelfde sekse goed met elkaar op kunnen schieten.

Groetjes Gerda

annemiek

Hoi Trudie

Ik vind het ook een goed idee om een tweede erbij te nemen. Ik had elvis al een maand of 5 denk ik en vond het zielig dat ie de hele dag alleen was. Toen heb ik een grotere kooi gekocht en een nieuwe vogel erbij. De eerste was iets jonger dan elvis maar het klikte niet echt. Veel blazen en pikken op elkaar. Nu heb ik hem geruild en met PB gaat het al stukken beter. PB is ongeveer een maand jonger dan elvis. Ik weet dat elvis een mannetje is maar van PB heb ik geen idee. Aan het gedrag kan ik het nog niet echt afzien. Elvis is nog net zo tam als eerst en PB wordt al wat tammer. Scheelt zeker dat elvis al zo tam is. Elvis wil nog niet veel van PB weten, maar als ze los zijn vliegen ze wel steeds achter elkaar aan. Vooral PB doet alles wat elvis ook doet. Ik denk dat het geslacht niet super veel uitmaakt, alleen dat 2 van hetzelfde geslacht nooit een stelletje wordt. De oudste is de baas en als de ander dat accepteerd gaat het heel goed.

groetjes annemiek

Diana!

oi trudie,

je kunt wel twee valkparkieten nemen, twee mannen kunnen ook best goed met elkaar opschieten, maar als je een koppeltje heb moet je wel bedenken dat als de valk een nestje wil bouwen meestal al zijn aandacht naar de ander gaat en niet naar jouw! maar vaak blijven ze gewoon tam, als ze ff niet tam zijn door de ander is het gewoon een kuurtje na het broedseizoen zijn de tamme valkjes gewoon weer de ouwe!

Peter

Hoi Trudie,

Twee valkjes is erg leuk hoor. Ze gaan dan ook dingen samen doen enzo. We zouden het je echt aanraden. Ze hebben dan gezelschap aan elkaar als er even niemand thuis.

Groetjes,
Peter


marco & evelien

Hoi Trudie,

wij heb inmiddels 3 verschillende soorten valkparkieten,maar zijn net als jou gewoon met een valkparkiet begonnen(een lutino). toen deze redelijk tam was, d.w.z. na ongeveer 9 maanden bij ons thuis te hebben gehad,besloten wij om er een bij te nemen.de volgende was een grijze en had nog geen enkel veertje op zijn lijfje,deze hebben wij moeten voeren met een spuitje 4 maal daags, en is nu echt super tam geworden.van de lutino moest hij niks weten omdat deze grijze ons als vader en moeder zag en alleen maar bij ons zat.toen kregen wij 2 valkparkieten voor 3 maanden op bezoek van vrienden(2 mannetjes), de een was een witmasker en de andere een albino.al gauw vormde de lutino van ons en de witmasker een stelletje,maar deze gingen uiteindelijk weer uit elkaar.in die periode dat ze een stelletje vormden,was onze lutino bijna alleen maar bij de witmasker en niet meer bij ons.nadat die twee valkjes weer weg waren,kwam de lutino ook weer bij ons,maar ze was wel verdrietig.toen hebben we samen besloten om er een witmasker bij te nemen en ze vormen nu een echt stel.mijn conclusie is dus:als speedy nog jong en tam is en je neemt er een jong bij is het geen probleem,ook niet als het een vrouwtje of mannetje is.wat wel belangrijk is dat de eerste tam is,anders word het bij de tweede niet makkelijk.ook de soort valk speelt een rol,de witmasker is namelijk veel dominanter dan de lutino,albino en de grijze.aangezien dat speedy nog jong is en waarschijnlijk nog voorzichtig,zou ik nog even wachten met een tweede tot ie echt tam is.in ieder geval veel plezier met speedy en mocht je vragen of info willen hebben mail me maar.

groetjes: marco & evelien
marcodamhuis@castel.nl

Trudie

Hoi Marco,

Bedankt voor je goede uitleg.
Ik heb hier wel in de boeken gezien hoeveel variaties je hebt van valkparkieten, maar je zegt dat er ook verschil is in dominant zijn??
Ik heb dus geen flauw notie van welke je dan het beste erbij kan nemen.
Speedy is een geparelde die als het een man blijkt te zijn dus grijs gaat worden.
Ik begrijp dus van jou, dat ik beter nog een paar maanden kan wachten voor ik een 2e erbij pak?
We vinden het zo zielig als we een dagje weg zijn dat ie dan zo alleen in de kooi zit, vandaar dat we een 2e willen, ik ben al steeds aan het bellen met de kweker, maar ze zijn nog op vakantie.
Speedy is nu 9 weken, hij vliegt als de beste, als een raket gaat hij door de kamer.
Als ie geland is, dan hijgt ie als een gek. Zijn naam doet ie eer aan hoor!

Groetjes,
Trudie

Evelien

Als ik jou was zou ik inderdaad proberen de eerste handtam te krijgen en misschien zelfs een leuk deuntje leren. De tweede zal naar waarschijnlijkheid dan gewoon meedoen met de eerste.
groetjes Evelien

Trudie

Ja misschien moet ik nog maar even geduld hebben met een 2e erbij te nemen.
Speedy is al heel erg ondeugend nu.
Het gekke is, dat hij pas met andere vreemde geluidjes komt, als je heel stil bent, of zelfs uit het zicht bent.
Dan hoor je hem lieve soms knarsende of in eigen woordjes, en kusjes geluiden maken.
Heel leuk om te horen.
's morgens is ie helemaal gek als de doek van de kooi mag, dan slaan zijn veren helemaal wijd openen en gaat ie fladderen.
Zijn favoriete plek in de kooi is, bovenop de mineraalsteen, maf hoor.
Ja ik zal proberen om hem een fluitje aan te leren, al is het wel eens moeilijk iets orgineels te bedenken.
Meestal is het de "mannenfluit die naar een mooie vrouw wordt gemaakt" fluit.
(duidelijker kan ik hem ff niet uitleggen)
Van voetballen houden we niet, dus het aanval-fluitje (Nederlands elftal alle ballen verzamelen!!) slaan we maar over.hahaha

Groetjes,
Trudie

Trudie

Ik heb net de kweker gebeld, maar ze raadt mij af om er (nu) 1 bij te pakken.
Ze heeft pas nog gezien bij kennissen, dat de valkparkieten niet meer met de mens wilde zijn, maar met zijn soortgenootje.
Misschien moet ik maar langer wachten, totdat Speedy wat ouder is.
Terwijl hier mensen zijn met wel 5 "tamme" valkparkieten.
Ik denk er in ieder geval nog ff goed over, maar voorlopig heeft ze toch geen nestje, dus ben ook nog niet in de verleiding om er dan 1 zo snel al te hebben, alhoewel....hahaha nu weet ik dat Angelique nog jonkies heeft.
Nee ik denk er nog heel goed over na.
Speedy is echt heel leuk nu, gisteren was mijn man met zijn verlofbriefjes bezig.
En Speedy dook zo op zijn hoofd en liep via zijn arm naar die briefjes toe.
Hij zou hem wel ff van die briefjes afhelpen. hahaha wat leuk, zo wijs dat ie al is.
Elke keer moet ie mijn man hebben, zodra hij in de kamer komt, maakt ie een landing op zijn hoofd.
Zou het dan misschien een vrouwtje zijn??

Groetjes,
Trudie

Evelien

Hoi
Een leuk en makkelijk (niet mannelijk) fluitje is bijv. Altijd is Koortjakje ziek en het 'pestgeluidje'neh neh neh neh neeh heb ik ook wel eens gehoord.(als je weet wat ik bedoel)
groetjes

Trudie

Bedankt Evelien,

ja ik begrijp ze hoor, leuk idee.
Ik zal deze er ook eens tussendoor fluiten.

Groetjes,
Trudie

Linda!

ik ben ook aan het denken om er eentje bij te nemen maar dan ook omdat onze pico niet graag alleen is .Hij wil constant bij mij of iemand anders zijn en roept de hele dag om er uit te mogen.Nu heb ik hem buiten staan in de kooi en doet hij de vogels na die hij buiten hoort, maar als hij maar iets hoort, van dat ik er ben, dan begint hij al te roepen om eruit te mogen.Dat is soms heel vervelend omdat ik niet de hele dag tijd voor hem heb he , maar wie heeft dat wel ?
hij gaat het hele huis mee door als ik aan het poetsen ben , maar met sommige dingen gaat dat niet .Zou het helpen als ik er eentje bij neem , hij is supertam hoor , maar wie zegt dat het gaat klikken tss die twee? Als ik er eentje bij neem is het opnieuw zo een jonkie zo als hij was , maar gaat hij dan jaloers worden of zo en gaat hij niet meer zo roepen om aandacht ?
wie kan mij hier raad in geven want soms zie ik het niet meer zitten hoor die vraagt constant aandacht, dat is bijna een full time job onze pico :-) .Hijis een schatje hoor maar soms word het even teveel .
groetjes linda

Evelien

Ze zeggen dat als je een mannetje en een vrouwtje hebt, de kans klein is dat het geen stelletje wordt. Twee mannetjes werkt ook heel goed, twee vrouwtjes is misschien iets te rustig (fluiten niet veel)