Luna wil leggen! Luna doet het op haar manier.

Gestart door Roosje, 29 januari 2006, 17:45:42

« vorige - volgende »

Roosje

29 januari 2006, 17:45:42 Last Edit: 31 januari 2006, 18:49:29 by Roosje
Maar het lukt haar dus niet :-\ Ze is de halve dag op de bodem aan het struinen geweest maar kon geen plekje vinden. Nu zat ze net weer op het touw, maar ze zat er niet lekker bij. Ik heb gevoeld bij haar kontje en voelde wel iets hards, maar weet niet of dat het is. Het is ons eerste ei namelijk! Ik heb een DA gebeld en die adviseerde haar apart te zetten. Aangezien ik geen kooi vrij had zit ze nu in de bench afgedekt met handdoeken (anders kan ze erdoorheen). Ik denk dat dit wel goed is maar elke keer als ik kom kijken is ze weer zo gestressed want ze is hartstikke bang. Ze bijt nooit, maar is wel bang. Ik heb al gelezen wat ik kan doen bij legnood maar ik weet dus niet of het al zover is...Ze is nog wel alert, en zit op haar voerbakje. Moet ik dit gewoon afwachten en doe ik er goed aan haar apart te zetten?

Pff...Zo wil je graag een ei, gebeurt het bij een ander popje! ::)

Inger m

29 januari 2006, 18:10:22 #1 Last Edit: 29 januari 2006, 18:15:32 by Inger m
Hoi Roosje,
Wacht even gewoon rustig af. Stress en verplaatsen kan er juist toe leiden dat het ei leggen nog lastiger gaat. Heeft ze een nestkast? Wanneer ze onrustig wordt door het apart zetten, kan dit ook een negatief effect hebben.

Een vogel met legnood is heel duidelijk ziek, zit op de grond en is lusteloos. Tussen de legbeentjes (twee uitstekende botjes) kan een ei voelbaar zijn. Voel voorzichtig. Bij legnood is het allereerst belangrijk om de vogel warm en rustig neer te zetten.

Een vogel die (voor het eerst) een ei moet leggen is soms inderdaad ook onrustig. Het ei bevind zich overigens wel een hele tijd in het laatste deel van de uterus, waar de schaalvorming plaatsvindt. Bij een kip duurt dit bv. ongeveer 20 uur.

Geef haar dus eerst nog even rust. Het eerste ei kan soms ook wat moeizamer zijn, omdat het soms wat afwijkend van vorm is. Soms zie je er zelfs wat bloed opzitten.

Ik hoop dat ze snel haar ei kwijt is. Hou haal goed in de gaten.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Roosje

Ik dacht inderdaad ook dat ik haar stress zou bezorgen, maar aangezien de DA dat adviseerde toch gedaan. Nu zit ze volgens mij wel rustig. Ik hoef alleen de deur open te doen en dan staat daar de bench al en kan ik haar zien. Zal ik haar nu wel daar laten zitten? Ik heb haar in een kleine hondenbench en heb er een doosje in gezet, nestkast paste niet. Daar heeft ze wel al in zitten struinen zag ik. Ik heb wel al gevoeld 2 uur geleden en voelde inderdaad een bobbeltje zitten. Ik heb net nog even gekeken en ze zat op het randje van het doosje. Ik kon ook haar laatste ontlasting zien en die was wat waterig, denk van de stress, had wel de goede kleur. In de voliere zocht ze steeds samen met simba een plekje maar dan kwam heinrich om haar weg te jagen. Nu zit ze alleen. Zo laten?

Roosje

Ik kan haar ook met bench en al in de voliere zetten met het deurtje open. Dan heeft ze zich dat plekje toch al eigen gemaakt. Nu zie ik namelijk dat ze alleen maar probeert te ontsnappen :-\

bobbie

Hoi Roosje,

Ziet ze er zo al uit?

Dit is Cootje met haar eerste ei. Dit ei werd 24 uur na deze foto's gelegd.

Ik zorgde ervoor dat de temperatuur wat hoger was in de vogelkamer. Voor de rest liet ik haar waar ze zat.

Ik zal nog even de foto compleet opzoeken, dan kan je de houding meer herkennen.

Tot zo, Nel

Roosje

Ja het lijkt er wel op, hoewel ze nu weer normaal zit :-X Ik heb haar terug moeten zetten in de voliere, ze ging erg ver met haar ontsnappingspogingen :-\

Roosje

Op dit moment is ze alleen maar erg blij dat ze weer bij Simba is ::)

Bianca

Ik zou ze juist lekker in haar eigen omgeving laten zitten.
Het ziet er heel zielig uit maar dat hebben bijna alle popjes als ze moeten gaan leggen.
Ik denk idd dat je haar nu aleen maar meer stress bezorgt.
Let goed op of ze normale ontlasting heeft.
Daar bedoel ik mee zowel groen als wit.
Mis je het wit dan moet je naar een dierenarts want dan kan ze haar urine niet meer kwijt, en moet het ei verwijdert worden, voordat er nierbeschadigng/vergiftiging optreed.
Maar zo te lezen denk ik niet dat dit het geval is. 
Ik denk dat je gewoon iets meer geduld moet hebben, en ei leggen is een hele opgave en kan behoorlijk in de weg zitten en buikpijn veroorzaken.  ;)
en een tijdje duren.

Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Roosje

Nee er zat nog mooi wit tussen :)

Die vuile :censuur ging net gewoon zitten wippen! Eerst doen alsof ze ziek is en dan gewoon weer plat gaan :o Nou nu weet ik het helemaal niet meer ::) Ze zoekt het maar uit :P

Roosje

Ze is nu lekker aan het eten en drinken en ziet er eigenlijk weer beter uit. Misschien had ze gewoon buikkrampen ervan? Ik ben ook veel te ongerust... :-\

Ik zei aan de telefoon met de dierenarts ook nog; "ja ik ben gewoon best ongerust, want ik heb nog nooit een ei gelegd!" ::) Alsof ik degene ben die het moet doen ::)

Nou ik ben alweer wat geruster want ze zit er beter bij. Jullie horen nog wel hoe het verder verloopt!

Mariska

Citaat van: Roosje op 29 januari 2006, 19:21:22

Ik zei aan de telefoon met de dierenarts ook nog; "ja ik ben gewoon best ongerust, want ik heb nog nooit een ei gelegd!" ::) Alsof ik degene ben die het moet doen ::)

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & SueƱo (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

marilyn

Citaat van: Roosje op 29 januari 2006, 19:21:22

ja roosje ja we begrijpen wat je bedoelt  :P

bobbie

Hoi Roosje,

Sorry dat ik zo lang weg bleef. Mijn muis weigerde dienst  >:(, die deed niets meer.  >:(

Een complete foto van de houding van Cootje heb ik niet kunnen vinden.

Ik ben wel blij dat ze weer in haar eigen omgeving zit.
Hou wel de kamertemperatuur in de gaten. Die zette ik iets hoger en de nachten waren net zo warm als de dagen. Plotselinge kou kan wel legnood veroorzaken.

Succes met alles, ik blijf het volgen.

Groetjes, Nel :)

Roosje

Nou het blijft hier wel redelijk warm. Maar ik zal de kachel een klein tikkie hoger zetten :)

Bedankt :)

Inger m

Hoi Roosje,
Ik was ff tijdje weg, maar zie dat er alweer uitgebreid gereageerd is, gezien de ontsnappingspogingen beter om haar terug te zetten. Een vogel die echt serieus legnood heeft, doet vrij weinig meer en zal ook bij verplaatsing nauwelijks meer reageren. Zolang ze nog actief is, gewoon zo laten. De eiproductie en de hormonale veranderingen kunnen ertoe lijden dat ze zich anders gedraagt. Probeer ect wel te zorgen voor een rustig en eventueel wat donkerder plekje in de voliere. Dit geeft rust en bevordert het leggen van een ei. De voorkeur heeft een nestkast (privacy). Maar vaak proberen ze zelf anders een rustig hoekje in de kooi.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.