3 mei 2025, 08:01:13

Mager? of niet?

Gestart door Chillie, 17 januari 2006, 16:37:42

« vorige - volgende »

Chillie

hallo,

aiko is nu ongeveer 6 maanden oud, en ik heb hem voor de eerste keer gewogen. hij weegt 85 gr, eet normaal enzo ...

ik weet dat het ideale gewicht van een valkje ergens tussen de 80 en de 100 gram ligt, maar ik vind 85gr precies een beetje aan de magere kant ... Of is dit maar een gedacht?

Is er iets dat je ze kan geven waardoor ze op korte tijd wat bijkomen?

Hij krijgt elke 2 dagen nieuw eten, en elke dag vers water..

Mvg
Chillie

Rianne

Hoi,

geef je je valkje ook groente en fruit? En eivoer, trosgierst, knabbelstaaf... 85 gram is niet mager, en je valkje is nog maar 6 maanden. :)

Chillie

joew,

Eivoer zit bij zijn dagelijkse kost bij, een snoepstaaf komt er elke 3 weken ofzo aan te pas, en trosgierst wekelijks 1 a 2 stengels.

Groenten eet hij niet al te graag, fruit ook maar zelden (appel). Hij eet liever kruiden: oregano, basilicum, peterselie, ...

Ik stelde de vraag eigenlijk, omdat zijn borst nogal 'scherp' aanvoelt. Het is niet dat hij er last van heeft of raar reageert ofzo hoor, ik maak me gewoon (mss nodeloos :) ) zorgen.
hij zit de hele dag los in huis, dus aan zen fysiek zal het ook niet liggen, hij vliegt redelijk veel rond ..

Ik wil gewoon niet dat er iets misloopt met men schatje :)

Mvg,
Chillie

Riny

Hallo Chillie
Kruiden zijn prima en boordevol vitamines.
Ik vermeng ze altijd onder eikrachtvoer samen met kiemzaden.
En het gewicht van je valkje is niet slecht hoor.
Groetjes Riny :D

Chillie

en het 'scherp' aanvoelen van de borstkas kan dan ook geen kwaad?

of is dat omdat hij nog jong is? Gaat hij normaal als hij 'volwassen' is meer wegen of ... ?

ik ben al gerustgesteld hoor, maar hoe meer informatie ik krijg, hoe meer en hoe beter ik mijn valkje kan verzorgen :)

Mvg,
Chillie

Rianne

Dat botje moet een beetje vlezig aanvoelen. Misschien verbrand je valkje een hoop energie met het vele vliegen.

Riny

Hoy Chillie
Je zou je valkje wat extra zonnepitjes of safloorpitjes mogen geven.
Je kunt ze ook in de gepelde vorm kopen.
Maar je moet wel opletten dat die niet te dik wordt.

Mariska

Hoi Chillie,

Ik heb altijd begrepen dat als dat borstbeen puntig aanvoelt je vogel te mager is.
Ik zou hem dus lekker zonnepitjes bijvoeren en misschien wat extra trosgierst ;)

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Chillie

ik had ook begrepen uit meerdere reacties uit andere topics dat als het borstbeen te puntig is dat hij te mager is .. vandaar de vraag :)

Hoeveel trosgierst mag ik hem dan geven? Overdrijven is ook niet goed eh :)

Of kan dit allemaal te maken hebben met de nog 'jonge' leeftijd van aiko ?

Riny

Hoy Chillie
Ik zou niet gaan overdrijven met van alles en nog wat.
Dan loop je ook nog de kans dat die naderhand het gezonde spul niet meer wil eten.
85 gram is niet dik maar ik ken wel meer valkjes van die leeftijd met dit gewicht,en die zijn kern gezond.
Ik zou gewoon doorgaan zoals je bezig bent en hem een paar keer per week trosgierst geven.
Misschien kun je ook wat meer eikrachtvoer gaan geven en iedere dag een paar zonnebloempitten.
En voor de rest zou ik me geen zorgen maken.
Groetjes Riny

Chillie

dankjewel voor jullie reacties :)

Mariska

Hoi Chillie,

Ik sluit me helemaal bij Riny aan ;)
Maar hou voor de zekerheid zijn gewicht een klein beetje in de gaten, dan weet je of het goed gaat ;)

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Andrea

Hallo Allemaal,

De vraag van Chillie, daar zat ik ook al een poosje mee. Ik heb ook een valkje van ca. 6 maanden en ze weegt 82 gram, en haar borstbeentje voelt ook wat scherp aan. Ze eet verder goed. Haar ouders wegen reps. 96 en 92 gram. Ze eten alle drie hetzelfde en krijgen veel beweging/zijn veel uit de kooi:(voer/eivoer/trosgierst/knabbelstang/sepia/mineraalblok/grit/oestergrit) maar lusten allen geen groente/fruit.
Ik denk dat ze nog gewoon nog op gewicht moet komen, bovendien is ze in de rui. Dat eerste zal bij het valkje bij Chilli waarschijnlijk ook wel het geval zijn.
Misschien heeft iemand wel tips over hoe een valkje groente/fruit lekker kan gaan leren vinden, zonder het te forceren. Want het lijkt me wel goed voor ze.

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

Riny

Hoy Andrea
Bij mij kreeg ik ze ook niet aan groenten en fruit.
Ik ben toen begonnen om het onder het eikrachtvoer en de kiemzaden door te doen.
Heel fijn gemaakt zodat ze het niet aan de kant kunnen gooien.
Dat heeft hier goed gewerkt.
Als jij je valkjes graag wat dikker ziet geef je ze toch iedere dag als beloning wat zonnepitjes of safloorpitjes.
Dan worden ze wel dikker.

valkje-jacco

hoi,

85 gram is niet te mager hoor, want ik krijg mijn valkje ook niet dikker(86 gram) terwijl hij gekortwiekt is,

maar ik zou het wel in de gaten houden he ;)

gr.Mitchell
hoi!
ik heb 7 valkparkieten, 
Jacco, wildkleur man van juni 2004
Gipsy, lutino pop, leeftijd onbekend
Christy, cinnamon geparelde witmasker pop, 8 juli 2006
Pearl: geparelde pop, van 2006
Appie: Albino man, van 2006
Chaiba: Wildkleur man, van 2005 (blauw ringetje?2005??)
J.J. De kleine van Jacco, nu net een week oud
Als je vragen hebt kun je ze altijd stellen via IM, Mail of voeg me toe op je msn :)