2 mei 2025, 21:24:53

Vlierbessen

Gestart door Peter, 5 juni 2003, 17:03:26

« vorige - volgende »

Peter

Hoi allemaal,

Iemand zei laatst tegen mij dat valkjes gek zijn op vlierbessen... Geven jullie ook vlierbessen?

Ik kan ook nergens vinden of ze giftig of niet giftig zijn  ::)

Groetjes,
Peter

Remco_Ultee

Nou Vlierbessen zijn glanzende, blauwzwarte bessen (6-8 mm dik) die veel ijzer bevatten.
De rijpe vlierbessen zijn rijk aan de vitaminen (A, B, C), kalium, invertsuiker, sporenelementen en bio-actieve stoffen.

Onrijpe vlierbessen en groene plantendelen zijn giftig. Rijpe bessen kan je best eerst koken, dan wordt het gif afgebroken..

Onrijpe bessen zou ik niet geven aan een valkje, of hier al het gif uit is als je ze kookt weet ik niet, waarschijnlijk eten ze ze toch niet als ze niet rijp zijn.

Hopelijk kan je hier wat mee.

Peter

Hoi Remco,

Zeker wel bedankt voor je zeer duidelijke toelichting!

Groetjes,
Peter

Stijn dc

hello

vlierbessen moet je niet geven, toch niet recht van de boom, want mijn vader had ze eens gegeven aan zijn rosellas en die zijn toen allebei gestorven!!
de takken geef ik regelmatig omdat ze hier aan knagen en daar heb ik nog geen problemen mee gehad!!

SDC

Tara

Hoi Stijn,

de vlierbessen die rijp zijn zijn absoluut niet giftig, ik denk eerder dat je opa ze vergeten ze wassen is, of in ieder geval niet goed gewassen heeft, misschien waren ze bespoten tegen insecten ofzo of andere vogels en als die zijn bespoten gaan je vogels daar inderdaad aan dood, ofwel waren ze nog niet rijp.

Groetjes, Tara

Stijn dc

ja het zou kunnen, maar ik geef het gewoon niet, als het toch is iets mis mee ios :-X :-/

het was trouwens mijn vader en niet mijn grootvader :D :D :D