HOE kan ik Goofy manieren bijbrengen???

Gestart door Wilma1, 11 januari 2006, 16:19:44

« vorige - volgende »

Wilma1

11 januari 2006, 16:19:44 Last Edit: 12 januari 2006, 00:07:53 by Wilma1
Goofy is 5jr. en heb ik gekregen van mensen die nu met pensioen zijn, ze willen meer tijd voor zichelf, hij is vanaf jong bij hen geweest....Hij is tam, werd me gezegd..wil niet zelf de kooi in, vliegt/landt op het hoofd, wat er niet "uit" wil en is veel vrij in huis....nog nooit een vogel gezien.....soms wat moeilijk en KAN dan bijten . Dat was de "bijsluiter", die ik kreeg.

Hier echter zijn meerdere soorten vogels (binnen) en was hij de 1e dag al vrij in de rondte doordat ik in de kooi moest zijn en hij er tussendoor vloog, hij was gewend "deurtje open, ik weg"....het ging best goed en hij landde op mijn arm, keek in de rondte en vloog naar onze valkjes op de kooi...niets aan de hand...kwam weer terug en vloog weer naar die kooi....

Doordat ik weg moest moest hij terug de kooi in, aangezien hij dat niet gewend is en alleen de kooi ingaat wanneer HIJ wil, ben ik er ff mee bezig geweest, want telkens BIJNA bij zijn kooi, vloog ie terug...dit heb ik volgehouden tot HIJ opgaf. De Xren erna werd zijn gedrag agressiver en begon hij mij aan te vallen en bijt vreselijk op hoofd, armen en handen tot bloedens toe..ik heb hem laten kortwieken vanwege de vliegende aanvallen.

IN de kooi kan ik hem op zijn koppie aaien (soms bijt ie dan ook!!) maar eenmaal vrij gaan bij hem de "remmen" los en zelfs zonder hoge vlucht, valt ie aan, naar mijn hoofd en gezicht...doordat hij niet goed meer vliegt moet ie zich van de grond laten liften en DAT laat hij toe, eenmaal omhoog bijt hij waar het kan en draait mijn vel om tot het bloed!!

Een paar dagen met rust laten helpt niet. ZELFS DE KATTEN ZIJN BANG VOOR HEM!!!

WAT kan ik nog doen HOE los ik dit op?? Belonen als iets wel goed gaat kan niet, want hij lust niks anders dan alleen zijn eigen voer!
??? Wilma

Kijk ook eens bij:

*DEEL1 *DEEL2 *DEEL3

Inger m

Hoi,
Dit is duidelijk een vogel die erg 'losgeslagen' lijkt. De hele basis lijkt te ontbreken en de vogel heeft mogelijk geleerd de omgeving te manipuleren door agressie.
Kun jezelf oorzaken aangeven van de agressie? Is de vogel altijd al zo geweest bij de vorige eigenaren?

Zelf zou ik teruggaan naar de basis. Zorg dat de vogel in een aparte kooi zit waarmee je ermee aan het werk kan. Trek stevige handschoenen aan (klinkt mss beetje vreemd). Op die manier kan de vogel bijten wanneer hij wil, zonder dat het effect heeft. Het bijtende gedrag en het effect heeft een belonend effect op de vogel. Wacht even totdat de vogel dit uitzichzelf doorheeft. Geen afwerende bewegingen maken, want dit kan de vogel beschouwen als tegenaanval. Zn agressie gedrag mag totaal geen effect hebben, dus negeren.

De vogel moet leren opstappen op de hand wanneer jij dat wilt. Geef een commando bv 'stap op' en beloon de vogel met de stem. Ook buiten de kooi moet de vogel dit juist leren, zonder dat je hoeft te najagen of achter de vogel aanmoet.

Voor gedragsadviezen kun je ook kijken op www.tinley.nl. Mogelijk kunnen je ze ook advies geven.

Mijn advies is om de oorzaak uit te zoeken, teruggaan naar de basis, dus opstappen en agressie negeren.

Straf de vogel niet, niet door schreeuwen of wegslaan, maar wees wel duidelijk en consequent. De vogel moet vertrouwen opbouwen en leren dat het leuk is om met mensen om te gaan ipv bijten.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Wilma1

11 januari 2006, 23:55:13 #2 Last Edit: 12 januari 2006, 00:03:07 by Wilma1
oke....een goed advies waar ik aan ga werken....ik wil hem graag een prettig verblijf geven hier, maar zoals nu komen we niet veel verder...aan die handschoenen dacht ik wel, maar hoorde er vaak juist negatieve reaktie op, dat hij dan juist angstig zou worden voor mij..

Ik begreep dat hij bij die mensen ook wel beet, maar niet hoe vaak...zij lieten hem uit zichzelf op de kooi gaan zitten om hem er dan IN te "dragen", want terugzetten als hij niet wil,;uktte niet...het heeft mij tijd gekost maar IK hield vol en DAT stond hem tegen.

Ook denk ik het "gemis" van soortgenoten en andere vogels, die hier WEL zijn en HIJ nooit heeft gezien.....hij draaft door bij ze te willen zijn...ik heb een jong wat dan e.v. bij hem zou kunnen, maar dan moet hij zelf toch wel handelbaar zijn en dan niet ook nog eens dominant gaan worden. Hij staat met zijn kooi naast een tamme halsbandparkiet en slaapt 's avonds NAAST hem op een stok van gelijke hoogte als in zijn eigen kooi en bij die mensen sliep hij altijd BOVENIN.

een vogel om niet zonder handschoenen aan te pakken dus.... ;D

Dank je wel en ik ga lezen op jouw aangewezen site tinley.

:)Wilma

Kijk ook eens bij:

*DEEL1 *DEEL2 *DEEL3

Riny

Hoy Wilma
Ik weet niet of het mogelijk is,maar kun je niet proberen
Goofy ergens neer te zetten waar hij de andere vogels niet ziet.
Als je hem dan handelbaar hebt gekregen ,weer wel bij zijn soortgenoten.
Veel succes Riny :D

Wilma1

misschien ook niet zo'n "gek" idee....het kan wel, dan komt ie in de keuken en hoort ie ze wel, maar kan ze NIET zien!!!
:D Wilma

Kijk ook eens bij:

*DEEL1 *DEEL2 *DEEL3