Valkparkiet als opvoeder van berparkiet

Gestart door swordfish, 5 juni 2003, 00:28:33

« vorige - volgende »

swordfish

In mijn voilere zit een koppel bergparkieten en twee koppels valkparkieten.
De vrouwelijke bergparkiet heeft na jaren geduld eindelijk een jong.
De mannetjes bergparkiet neemt echter niet  de opvoeding van de kleine voor zijn rekening maar wel één van de mannelijke valkparkieten.
Alhoewel de bergparkiet stukken groter is dan de valkparkiet , schijnt de valkparkiet zich daar niet zorgen over te maken, evenals de vrouwtjes valkparkiet.
Ik moei me er niet mee en laat ze hun gang maar gaan,zolang ik er maar een gezond jong aan over hou.
Ik wist niet dat valkparkieten zo makkelijk zich aangetrokken voelden tot andere parkietsoorten.
Zijn hier nog mensen met soortgelijke ervaringen?
greetzz swordfish

Paul

Hoi swordfish,
Ik heb alleen meegemaakt dat een van mijn mannetjes valkjes een ander valkje wat bij Mandy vandaan kwam ging voeren omdat het zelf nog niet goed at helaas.
Hij heeft het twee weken gevoerd en gezord dat het jong heel gezond groot werd :-)
Het was juist een van de jongere mannen van net een jaar oud en hij had op dat momnet zelf ook een nestje maar het leek wel of ie de geadopteerde valk meer voerde dan zijn eigen jong.

Groetjes,  Paul

Stijn dc

hello

ik zelf heb geen ervaring met opvoeden door valkparkieten, maarik weet wle dat roodruggen alle jongen van ongeveer even grote parkieten grootbrengen: zoals turquoisine, bourke, splendid, valkparkieten!!

SDC