13 mei 2025, 16:43:38

Luca maakt kreunend geluid

Gestart door iepke, 7 januari 2006, 16:49:00

« vorige - volgende »

iepke

Hallo, ik denk dat de meesten van jullie wel gelezen hebben dat ik sinds donderdag de troste eigenares ben van Luca  ;D

Luca is nu bijna 6 weken oud en heeft nog 2x daags pap nodig.
Nu is het rare dat Luca een soort kreunend geluidje maakt. En niet even maar de hele tijd door.
Soms dan gaat haar kopje op en neer.
Volgens mij komt het omdat ze zit te bedelen om eten, maar vandaag heeft ze ontzettend goed gegeten en heeft ze bijna alle pap opgegeten.
Ik begin me zorgen te maken om het geluidje wat ze maakt, omdat ik niet kan plaatsen waarom ze dit geluid maakt.
Weet iemand het??

marilyn

hoikes iepke

ik had een nestje van 3 jongen die ik door omstandigheden met de hand moest opvoeden en ééntje ervan maakte ook zo'n kreunend geluidje, de andere twee niet waarom dat éne jong dat wel deed dat weet ik niet maar ondertussen zijn ze alledrie groot geworden en is 1 jong alweer naar een nieuwe eigenaar dus ik denk niet dat het zoveel kwaad kan

groetjes marilyn

iepke

Ik ben angstig dat het hand op fok verkeerd gaat.
Ik heb me goed voorbereid, maar dan lees je verhalen waarbij het mis is gegaan  :-\
Dan ben ik al heel snel bezorgd als er geluidjes komen die ik niet herken of die ik niet kan plaatsen

Lin

even voor iedereen..

dat is bedelen om voer dat is vrij normaal.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

marilyn

hoikes iepke

de belangrijkste dingen bij handopfok is
- zorg dat 1 x per dag zijn krop volledig kan leeggeraken dan kan je de kans op kropverzuring tot een minimum beperken. het beste doe je dat door s'nachts de krop te laten leeg komen

-weeg je valkje ook voor en na de voeding zo weet je zeker dat je valkje voldoende voeding binnen heeft

-zorg ook als je valkje nog heel erg jong is dat ze het voldoende warm genoeg heeft

-hou je valkje goed in de gaten als ze bol zitten kan het zijn dat ze een ziekte onder de leden heeft (of dat er iets anders scheelt)

pppppppppppppppppppffffffffff als ik nog iets bedenk schrijf ik je nog een berichtje  ;) maar ik kan er momenteel niet opkomen en mijn boek ligt boven :s

groetjes marilyn

Lin

Hey Marilyn,

Ik heb in haar dagboek al een link geplaatst waar veel tips instaan. Maar als je kan aanvullen graag.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

marilyn

hoikes lin

bedankt om de link te plaatsen want ik ken het forum nog niet zo erg goed en uit mijn hoofd ken ik het ook niet :s

groetjes marilyn

iepke

Oeff wat ben ik blij om te horen dat het normaal gedrag is bij Luca.
Tranen springen bij mij in de ogen nu ik weet dat alles tot zo ver nog in orde is.
Luca's gewicht is nog steeds netjes.
Goede tip trouwens, ik zal Luca voortaan voor en na ht eten wegen.
10% is het toch of 20% van hun gewicht wat ze moeten hebben per papbeurd.
Verder zit Luca niet dik, totaal niet. Ja als ze moe is en gaat slapen maar dat is volkomen normaal.
Ze is tot nu toe zelfs nog levendiger dan Kip en Tok.

Maar kunnen jullie me dan uitleggen hoe je precies kan voelen of de krop vol of leeg is?
kunnen jullie het beschrijven?
Verder heb ik ook al gevoeld bij haar borst en deze is een beetje hard.
Verder kan je een streep voelen. Wat ik heb gehoord (ja luitjes ik ben vandaag heel den haag door geweest naar allemaal dierenspeciaalzaken voor informatie over gezondheid van een valkparkiet) is dat je normaal die streep niet tot amper hoort te voelen.
Ook heb ik gehoord dat Luca nog te jong is om op stok te mogen zitten. Ze hebben me verteld dat ik alle stokken uit de kooi moet halen omdat de kans te groot is dat ze er af kan vallen.
Wat ze tegen me gezegd hebben is dat ze minimaal 10 weken zijn als ze op stok mogen gaan zitten etc.

Kloppen deze verhalen allemaal die trouwens maar 1 tegen me gezegd heeft van de drie.
Diegene die het tegen me gezegd heeft is van dennis papagaaien in den haag.

Verder ga ik altijd naar de vogelkelder in Den Haag en heb daar voorlopig voor het aankomende half jaar pap vandaan gehaald. Het merk is nutribird, eentje die ik al vaak heb gelezen op het forum  ;)

marilyn

hoikes iepke

het zitten op de stok kan volgens mij wel vroeger dan 10 weken hoor al moet ik wel zeggen dat ik mijn stokjes dan zo laag mogelijk hang en naarmate ze meer kracht hebben om op een stokje te zitten verhoog ik de stokjes.

je hebt voeding gekocht voor een half jaar !!!! ojee dan zul je veel over hebben want mijn valkjes aten zelfstandig toen ze 10 weken oud waren.

hoeveel ze mogen eten per keer (of hoeveel procent) dat vind je wel bij de link van lin denk ik want ik weet het niet vanbuiten.

of de krop leeg of vol is kan je zien vooraan onder zijn kin of bovenaan zijn borstbeen daar zit de krop en die kan redelijk dik zijn als hij net gegeten heeft !!!

en ja als ze moe zijn kunnen ze ook dik zitten maar dat zie je dan direct als ze weer wakker zijn dan mogen ze niet bol blijven  ;)

hoe oud is luca eigenlijk ? is dit je eerste keer dat je een vogel met de hand opvoed ?

groetjes marilyn

iepke

Luca is nu bijna 6 weken oud.
En ja dit is de eerste keer dat ik hand op fok doe.
Allemaal ontzettend spannend en erg leuk om te doen.
In ieder geval weegt Luca zonder pap ongeveer 80 gram en met pap 100 gram.
Ik voed Luca met een lepeltje en ze houdt vanzelf op te eten als ze niet meer hoeft.

Ook zit ik er over na te denken om naar 3x daags pap te gaan ipv 2x daags.
Om 12.00 uur heeft ze een hele kom pap opgegeten en zonet weer een hele kom.
Ook kan ik nu duidelijk het verschil zien en voelen bij Luca's krop.
Het is nu net een balon waar water in zit. Toen ze geen pap had gehad voelde je helemaal niks.
De tussentijd met het voeden was vandaag dus 6 uurtjes.
De kweker zei tegen mij dat ze Luca rond 09.00 uur pap gaven en aan het einde van de middag.

Maar als ik nu het tijdsbestek uitreken dan heeft ze zoals het nu staat van de tweede pap naar de volgende dag meer dan 12 uren te gaan!
Ok je weet dan wel zeker dat de krop leeg is, maar deze is ook vrijwel leeg na 6 uurtjes.
Vanuit deze redenatie zit ik te denken om dus 3x daags pap te geven ipv 2x daags.

Is dit een juiste redenatie van mij??

marilyn

hoikes iepke

terug overschakelen naar 3 voedingen per dag zou ik niet doen zeker niet als hij maar 2 voedingen gewend is wel zou ik het gewicht in de gaten houden maar momenteel is die prima volgens mij  ;)

groetjes marilyn

iepke

Mometeel zit Luca lekker wat te dommelen op mijn schouder. Mijn vriend is vandaag weg te vissen en heeft de camera mee. Ik zal morgen even fotootjes maken zodat jullie kunnen zien hoe Luca nu is. Let asjeblieft niet op de papbuik.
Het is vrijwel onmogenlijk om de pap van haar buik ed af te krijgen. Ik doe het altijd met een vochtig washandje en Luca heeft hier een hekel aan.

marilyn

hoikes iepke

idd aan die klevende pap kan je niet zo heel veel doen misschien wat minder snel spuiten(als luca met de spuit eten krijgt) en ik probeer zoveel mogelijk met een lauwnat wattenstaafje af te kuisen maar dat lukt niet altijd  :-\ en ja daar hebben ze een grote hekel aan dat weet ik  :-\

groetjes marilyn

iepke

Luca krijgt met de lepel.
En ze doet het zo goed dat ik haar/hem niet eens vast hoef te houden.
Zo scharrelt ze lekker over de tafel en ik hobbel er achter aan met het lepeltje.
Zo'n jonkie hou je nooit op de handdoek.
Als ze wat vol begint te raken dan gaat ze over de tafel heen lopen.
Echt een heerlijk gevoel is het als ik haar voed. Dat gevoel is ontbetaalbaar en ook niet te omschrijven!

marilyn

hoikes iepke

als luca uit een lepeltje eet is dat nog veel beter dan de spuit en idd ik vind het ook leuk als ik hen voeding kan geven je hebt er zo veel plezier aan  :D

groetjes marilyn