26 juni 2025, 19:17:23

vogelpoep

Gestart door monivis, 2 januari 2006, 19:24:18

« vorige - volgende »

monivis

Ik heb sinds drie dagen een jong valkparkietje.
Nou poepte hij eerst erg donker(groen tegen zwartaan) met een beetje wit. Tussendoor poepte hij normaal.
Nu zag ik vandaag dat hij lichtbruin had gepoept...
Hij is verder erg actief.. drinkt goed.
Qua eten weet ik het nog niet zo goed. Trosgier eet hij we. Ik heb hem nog niet uit zijn voederbakje zien eten...daarom geef ik hem zaadvoer uit de hand, zodat ik wel weet dat hij iets eet..

Wat moet ik nu doen??

Riny

Hoy Monivis
Hoe oud is je valkje,en weet je zeker dat helemaal zelfstandig kan eten?
Heb je ook trosgierst voor je valkje in huis dat is vaak het eerste wat ze eten.
Zet ook maar wat eten op de bodem van de kooi want hij weet misschien nog niet zo goed de weg in de kooi.
Alles is nog zo nieuw.
Groetjes Riny :D

monivis

Pico is 8 weken oud.
Ik vermoed dat ie nog niet zelfstandig kan eten...Hij eet wel trosgierst... Tevens eet hij zaadjes uit mijn hand.. Dan kan hij wel blijven eten...
Moet ik hem qua voer misschien iets anders gaan geven ivm de ontlasting?
En moet ik hem uit mijn hand blijven voeren?

Rianne

Hoi,
je zou het in een bakje kunnen geven en dat voor hem houden. Dan leert hij dat zijn voer in een bakje zit.
Let goed op de ontlasting, deze mag niet zwart of donker zijn. Dit betekend dat je valkje veel te kort eet en zichzelf aan het verteren is.

Riny

Hallo Monivis
Je mag hem best uit je hand voeren dan stimuleer je Pico om zelf te eten en dat is altijd goed.
Als je hem nu uit je hand voert zet er dan het bakje uit de kooi bij waar je zaadjes in hebt zitten en probeer dan of hij er ook zelf van pikt.
Als ik jou was zou ik hem ook eikrachtvoer geven en heb je hem al gewogen?
Het is wel belangrijk om te weten dat die niet af valt.
Lang niet ieder valkje van 8 weken oud eet al helemaal zelfstandig,en er is natuurlijk veel veranderd voor Pico.
Als je nog meer vragen hebt horen we het wel.
groetjes Riny :D

monivis

dat was dus het geval(donkere ontlasing).
Hij at niet uit zijn bak. Ik heb toen trosgierst in zijn kooi gehangen en dat eet hij wel... Nu wordt alleen zijn ontlasting veel lichter(licht bruin)

marilyn

hoikes monivis

8 weken is nog heel erg jong om al volledig zelfstandig te eten, hij zal waarschijnlijk wel al iets eten maar niet voldoende. zoals hier onder al is gezegd hou zijn poep heel goed in de gaten  ;) zoals riny zegt kan trosgierst ook helpen dat is idd het eerste wat ze eten en ook alles is nieuw en het diertje moet nog wennen zo ook de indeling van de kooi misschien vind hij zijn etensbakje niet . om hem een beetje richting te geven kun je een ander etensbakje op de grond zetten en het liefst onder zijn originele etensbakje zo weet hij dat zijn eten altijd aan die  kant van de kooi te vinden is zo ook met water !!! pico heeft echt zijn vocht nodig anders gaat hij uitdrogen . tot hij aan alle nieuwigheden gewend is zou ik eten en water op de bodem van de kooi neer zetten (wel in de gaten houden want op de bodem van de kooi durven ze wel eens in poepen  :-\) ik wens jou alvast al het beste met pico en ik hoop dat je veel plezier met hem kunt beleven  ;)

groetjes marilyn

Rianne

Heb je eivoer in huis? Dan kun je daar met (gekookt) lauw water een papje van maken en dat aan je valkje geven. Is hij verder wel levendig?

monivis

Ik heb het al geprobeerd met eivoer, maar dat eet hij niet in papvorm..
Als zijn trosgierst op is, dan wil ik er een stengel met eivoer inhangen die normaal is bedoeld voor parkieten...
Hij is verder wel levendig..

Ik ga het proberen met een extra bakje voer...
Allemaal alvast onwijs bedankt voor jullie reacties.. Echt top...

Riny

Hoy Monivis

Citaat van: monivis op  2 januari 2006, 19:58:10

Als zijn trosgierst op is, dan wil ik er een stengel met eivoer inhangen die normaal is bedoeld voor parkieten...

Je mag ook droog eikrachtvoer geven als hij het rul niet eet.
Wat bedoel jij met een stengel eivoer?
En je kunt ook nog proberen om van  een stengel trosgierst de zaadjes af te halen en die in een schaaltje te doen vermengd met wat eikrachtvoer.
Heb je Pico gewogen?

marilyn

hoikes monivis

ook gepelde zonnebloempitten kunnen helpen om pico aan het eten te krijgen  ;) zonnebloempitten mogen ze normaal wel niet teveel krijgen omdat dit dikmakers zijn maar ik denk dat pico momneteel niet te zwaar weegt dus kan hij wel eff tegen . en als hij iets grag eet dan strooi je er gewoon enkele zonnebloempitten (of trosgierst) bovenop zijn eten zodat hij zijn eten ook leert kennen. maar idd zijn gewicht nu is heel belangrijk !!!! probeer hem eens te wegen . dan weet je in elk geval al veel meer

groetjes marilyn

monivis

Je hebt van die stengels van vitakraft die je in de kooi kan hangen... Je hebt ze dan ook met eivoer...
ik heb de vogel nog niet gewogen.. Ik heb er ook geen goeie weegschaal voor... mijne leest dat gewicht denk niet..
hoe kan je het beste wegen?
hij is verder wel onwijs actief.. Mijn vorige valkparkiet was de eerste twee weken heel stil en rustig, maar deze vliegt en klimt onwijs veel...

Riny

Hoy Monivis
Ik denk dat die snoepstaven van vitakraft nog te hard zijn voor Pico maar je mag het rustig proberen ,het kan nooit kwaad.
Wegen kun je het beste op een keukenweegschaal liefst een digitale.
Maar je moet echt wegen want dat is de enigste manier om er achter te komen of die genoeg zelf eet,anders moet hij bijgevoerd worden.

monivis

Ik zal achter een weegschaal aangaan...
Mocht hij te weinig wegen hoe moet ik hem dan bijvoeren???
Ik heb weinig verstand van bijvoeren...
En wat kan ik hem nu het beste geven... Gewoon gemend zaad... Hij eet dus wel gemend zaad, maar dan wel uit mijn hand.. eivoer in papvorm eet hij niet..

marilyn

hoikes monivis

als hij zaad uit je hand eet dan is dat beter dan dat hij niet eet  ;) probeer dat af en toe eens en als we dan zijn gewicht weten kunnen we je dan zeggen of hij wel of niet moet bijgevoerd worden  ;) hij moet zowieso later toch weer zaad eten dus als je hem op deze manier kan laten eten en dan stap voor stap misschien naar een voederbakje dat je in je  hand houd en dan later het voederbakje in de kooi.  ;) maar het belangrijkste is nu dat hij eet en op welke manier hij dat doet maakt niet uit dus als ik jouw was zou ik mijn hand nog even ter beschikking stellen  ;)

groetjes marilyn