Waarom kortwieken als een valkje al handtam is??

Gestart door Rianne, 30 december 2005, 14:46:50

« vorige - volgende »

valkje-jacco

Hoi,

mijn valkje is gekortwiekt terwijl hij al tam was,
tja, het kan toch hij is nu hardstikke tam  en kan al vliegen maar wil niet,
hij heeft nog een paar weekjes te gaan, dan zijn alle veren aangegroeid,

dus het is wel degelijk  goed (denk ik) :)

gr.Mitchell en Jacco
hoi!
ik heb 7 valkparkieten, 
Jacco, wildkleur man van juni 2004
Gipsy, lutino pop, leeftijd onbekend
Christy, cinnamon geparelde witmasker pop, 8 juli 2006
Pearl: geparelde pop, van 2006
Appie: Albino man, van 2006
Chaiba: Wildkleur man, van 2005 (blauw ringetje?2005??)
J.J. De kleine van Jacco, nu net een week oud
Als je vragen hebt kun je ze altijd stellen via IM, Mail of voeg me toe op je msn :)

Mariska

1 januari 2006, 20:46:26 #31 Last Edit: 1 januari 2006, 20:55:28 by Mariska
Citaat van: eefje nieuwenburg op 31 december 2005, 15:18:03
Hoi Shirley,

ik heb een poosje geleden ook zo'n hele discussie gehad over iets waarvan ik denk dat je soms niet anders kunt terwijl anderen daar dus duidelijk anders over denken,prima dat moet ook zo zijn anders word het maar een saaie wereld  ;)maar idd ik heb toen ook verwijten naar mijn hoofd gehad die me nog steeds dwars zitten,zeker omdat er dus mensen zijn die zelf ook nogal snel zijn met hun beslissing terwijl ze dat mij dus verweten. :o



Hoi Eefje,

Als dit over mij gaat moet je dat recht in mijn gezicht zeggen!
En ik weet haast wel zeker dat dit over mij gaat.
En ik heb absoluut geen te snelle beslissingen genomen.
En ik zou als ik jou was nu eindelijk maar eens op houden met die praat, want je doet niemand daar een plezier mee.
Ouwe koeien, ouwe koeien, ouwe koeien.
Nu weten we het allemaal wel!!!
Slik die drol nou maar eens door!

En wat betreft het onderwerp wil ik ook nog wel even iets kwijt.
Ik heb zelf mijn eerste valkje gekortwiekt toen hij in de puberteit heel agressief werd naar mij, Mike en Snowy.
Ik heb dat aangekeken tot ik echt radeloos werd en heb toen besloten dat het zo niet verder kon.
Niet voor ons, maar ook zeker niet voor hem omdat hij er ook zeer gestresst van werd.
Na het kortwieken is onze band met hem ontzettend verbeterd en heb ik net als bij Karin geen problemen meer met hem gehad.
Het had dus een hele positieve uitwerking op hem en VOOR hem ;)

Ten tweede heb ik 4 valkjes gekocht bij Jura en Herman en ik krijg ze daar altijd gekortwiekt mee.
Zo werken zij en dat vind ik ook goed.
Ze worden niet heel erg gekortwiekt, maar wel zo dat ze geen 10 rondjes de kamer meer doorkunnen.
Ik zie daar het kwaad niet van in.
Als ze gekortwiekt zijn wil dat niet zeggen dat ze helemaal niet meer kunnen vliegen!!

Ten derde heb ik met de alle besten bedoelingen 2 valkjes van Nellie overgenomen die daar erg mee omhoog zat.
Het mag duidelijk zijn dat de moeder na in minder dan een jaar 4 adressen te hebben gehad niet erg vertouwd was met onze handen.
Nu ik haar gekortwiekt heb gaat dit stukken beter en kan ik ook al steeds beter contact met haar maken.
Omdat ze aan het contact met mijn handen nu moeilijk meer kan ontkomen en in de gaten heeft gekregen dat die handen ook voor leuke dingen zijn.
Haar dochter had het de afgelopen tijd ook niet makkelijk gehad en was ook niet zo vertrouwd met onze handen.
Haar hebben we een heel stuk minder gewiekt en dat gaat momenteel heel erg goed. Ze stapt op als de beste en ziet ook het kwaad niet meer in onze handen.

En ten vierde heb ik pas geleden 2 valkjes gekocht in een tuincentrum die natuurlijk niet tam waren.
Ik wilde ze graag een beter leven bieden bij mij in de voliere.
Aangezien we die in het voorjaar pas gaan bouwen hou ik ze tot die tijd binnen.
Ik heb ze een aantal weken zonder te wieken steeds losgelaten, maar op de momenten dat je plotseling weg moet en ze niet in de kooi krijgt is dat wel een probleem.
Ze zijn tenslotte niet tam.
Om die reden hebben wij 1 van de 2 gekortwiekt.
Want als ik kan kiezen tussen niet meer loslaten tot het voorjaar of ze kortwieken kies ik voor kortwieken.
En dat lijkt me nog altijd fijner dan hun leven in het tuincentrum ;)
Na het kortwieken kon ze nog redelijk goed vliegen en kon alle speeltjes en plekjes in de kamer nog prima bereiken.
Tot ik met haar naa Dr Feld ging en hij haar nog veel verder gewiekt heeft met als gevolg dat ze helemaal niet meer kan vliegen.
Geen kwaad woord over hem van mij, maar is hij dan zo gek of zijn sommige hier erg kritisch wat het kortwieken betreft.
Iedereen (inclusief IK) heeft zo'n hoge pet op van zijn kennis en verstand van vogels, maar wat dit punt betreft zit hij er volgens de meeste dan wel flink naast.
Terwijl hij de deskundige is en niet wij!

Maar mijn standpunt is dus dat iedereen dit voor zichzelf moet bepalen ;)
Ik vind niet alle redenen een goeie reden, maar die personen kennelijk wel en daar gaat het om.
Al zou ik zelf absoluut geen handtam valkje wieken.
Maar als ze echt heel bang zijn en steeds voor je handen vluchten zullen ze ook de ervaring niet op doen dat die handen ook leuke dingen met zich meebrengen.
Na het wieken worden ze daar een klein beetje toe gedwongen, maar zie ik al snel vooruitgang in het vertrouwen.

En tot slot, ik heb hier maar 1 valk die niet niet meer kan vliegen door het kortwieken en de rest gaat vrolijk de kamer door.
Met een maximum van zo'n 5 rondjes achter elkaar.

Groetjes
Maris!!



Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

eefje nieuwenburg

ik zeg toch verder niks over jouw persoonlijk Mariska blijkbaar voel je je aangesproken.

ik wilde Shirley alleen maar even uitleggen dat dat wel vaker gebeurt hier en dat het meestal niet rot bedoelt is en dat als dat wel zo is dat je dus idd die drol door moet slikken
(hoewel stront mijn smaak niet is)

wat jij voor beslissingen neemt moet je zelf weten daar zeg ik niks over mijn mening doet er nl niet toe,jouw beesten jouw leven.

groetjes eefje

Mariska

Eefje,

Doe maar niet zo schijnheilig, want er was er maar 1 die jou verweet dat je te snelle beslissingen neemt en dat was ik.
Dus draai er maar niet omheen en wees eens eerlijk.
Ik heb je nu echt voor de laatste keer gezegd dat je hier mee op moet houden!!
Volg zelf je advies naar Shirly toe nu maar eens op ;)



Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Riny

Hallo Eefje en Mariska
Graag had ik even jullie aandacht voor dit berichtje.
Er is een nieuw jaar begonnen en ik zou het heel fijn vinden als we met een ''schone lei''het nieuwe jaar in gaan.
Daar bedoel ik mee het verschil in mening wat jullie hebben.
Hou er astublief over op !!
Jullie doen jezelf er ook geen plezier mee.
Ieder doet zoals zij zelf denkt dat de beste manier is.
Mariska heeft op dit moment meer als genoeg aan haar hoofd en dit kan er echt niet bij.
En Eefje voelt zich aangevallen om redenen die we ook allemaal kennen.
Daardoor krijg je ook dat er feller gereageerd wordt als soms de bedoeling is.
Ik zou graag het forum gezellig houden en willen dat er ook een beetje rekening gehouden wordt met de situatie waarin sommige van ons zich bevinden.
Het is niets om jaloers op te zijn ,dat kan ik jullie wel vertellen.
En ik weet waar ik over praat.
Jullie hoeven geen vriendinnen te worden ,dat vraagt niemand.
Maar ga mekaar uit de weg op het forum als het niet anders kan.
Stop astublief deze discussie,jullie doen elkaar alleen maar pijn.!!
Eigenlijk heb ik er niets mee te maken ,maar dit moest mij van het hart.
Groetjes Riny

Mariska

Dank je wel Lieve Riny  :-*

Helemaal mee eens!!

Liefs
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Riny

Hoy Mariska
Dan hopen we dat Eefje er ook zo over denkt en dan is het probleem uit de wereld.
Liefs Riny :-*

Ivy

Ik ga terug naar het onderwerp en wil graag wat vertellen over waarom ik een valkje wel zou kortwieken.
Ergens heb ik gelezen:

ER IS NIKS MOOIER DAN JE VALKPARKIET ZIEN VLIEGEN.
ER IS NIKS PIJNLIJKER DAN JE VALKPARKIET ZIEN VLIEGEN - BUITEN.


Dit heb ik helaas op eigen lijf moeten ervaren toen mijn valkparkiet Frankie een seconde wanneer ik niet oplette heeft gebruikt om te ontsnappen. Het was in maart, buiten was het koud en overal lag sneeuw. Ik heb hem nooit terug gezien.

Ik ben ook van mening dat vogels horen te vliegen. Maar ongeluk zit in een klein hoekje en ik heb nog steeds spijt van dat Frankie niet gewiekt was. Ik vind het heerlijk dat Nicky en Joepie nu over de woonkamer kunnen vliegen, maar als iemand zegt dat hij zijn vogels wiekt uit voorzichtigheid zou ik ze nooit raar aankijken of oordelen. Hoeveel grasjes, kanaries of andere vogeltjes mogen nooit los, ze brengen hun hele levens in de kooi! Ik denk dat als een valkje los is, is hij blij dat hij zijn omgeving mag ontdekken (wat ie toch vooral met zijn snaveltje en tongetje doet) dat hij het niet zo erg vindt dat hij maar een klein stukje mag vliegen. Alles went, toch?

Als je er tegen ben, doe je het toch lekker niet? Maar is het nou echt zo een misdaad om een vogel te wieken? Ik denk het niet. Iedereen wil alleen wat best is voor zijn schatjes en ik snap niet dat hierover vurige ruzies kunnen ontstaan. Door de vleugels te knippen veroorzaak je geen pijn, alleen zijn ze even in de war. Is dat nou zo erg?

Zo denk ik over kortwieken.
Groetjes, Ivana

PS Ik vind het jammer dat er persoonlijke ruzies worden uitgevochten in een onderwerp die gewoon je eigen mening vraagt.




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Rianne

Ik vraag me af waarom niemand gebruik maakt van de IM functie als het gaat om dit soort ruzies. Zo betrek je er alleen maar meer mensen bij en kan de boel escaleren. :-\

eefje nieuwenburg

nogmaals voor iedereen,ik bedoelde het niet persoonlijk naar iemand toe want mariska was niet de enige die verwijten maakte,ik bedoelde er ook helemaal niks rots mee en ik weet ook dat er mensen zijn die wel andere dingen aan hun hoofd hebben dat dit soort ruzies.
ik heb dit onderwerp dus niet aangegrepen om een ruzie uit te vechten dat was in ieder geval niet mijn bedoeling.
het was echt als advies bedoelt.
iedereen moet er maar het zijne van denken,ik hou verder mijn mond wel dicht.

een heel gelukkig en vredig nieuwjaar allemaal ;)

groetjes eefje