Waarom kortwieken als een valkje al handtam is??

Gestart door Rianne, 30 december 2005, 14:46:50

« vorige - volgende »

Rianne

Ik snap dat niet hoor, kan iemand me uitleggen waarom valkjes, die (volgens de advertenties) handtam zijn, evengoed gekortwiekt worden?

Lique

Hoi Rianne,

Zelf knip ik ook regelmatig valkjes, die ook al tam zijn.
Dit in verband met de veiligheid.
Jongen zijn hier gewend om in een voliere te zitten, of hebben nog nooit echt kunnen vliegen als ze uit een broedkooi komen.
Voor hun eigen veiligheid is het soms beter om dan te wieken.
Zelf wiek ik echter nooit zo kort dat ze geen meter meer kunnen vliegen, een aantal meter moeten ze naar mijn mening nog wel kunnen halen.

groetjes Lique

Rianne

Uit veiligheids overwegingen kan ik nog wel begrijpen.
Maar vaak krijg ik het idee dat dit gebeurt om mensen het gevoel te geven 'hij is zo tam dat hij niet eens wegvliegt'.

Lin

dat gevoel lees ik nu ook in een paar dagboeken. Maar als je kinderen heb die vaak de deur open laten of andere dingen die gevaarlijk kunnen zijn oke. Maar helaas wordt het toch te vak om de verkeerde redenen gedaan.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Agnes

Ik kan er niks aan doen, maar ik vind het toch steeds een zielig gezicht als een gewiekt valkje aan het vliegen is.
Af en toe ziet het eruit als een neerstortend vliegtuig. :-[

Pucky is een supervlieger, en dan steekt het wel heel erg af als Polly en Paco proberen mee te vliegen :-\
Gelukkig komen na de rui alle pennen weer terug, en dan heb ik straks 4 straaljagers in huis ;D

Groetjes van Agnes.

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

Karin

Ik denk ook dat er veel kwekers zijn die ze flink kortwieken en dan zeggen dat ze tam zijn  ::) Dan blijven ze wel zitten. Niet alle kwekers hoor. Sommige zullen er andere redens voor hebben.  Zo krijg ik ook de kriebels van kwekers die zeggen dat het jong supertam is, maar nog wel 3 voedingen moet hebben en ze dan voor bedragen verkoopt die hoger zijn dan een gewoon tam gemaakt valkje waar veel liefde en tijd is ingestoken door de kwekers om tam te maken. Zo kan ik het ook, ik pluk ze met 4 1/2 week leeftijd uit het nest, geef ze een paar daagjes pap en verkoop ze door aan ( vaak ) onervaren mensen, kassa !

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Lin

Tja dat laatste geval, was nu bij handopfok en dan ontlasting. Droevig zulke kwekers.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Rianne

Citaat van: Karin op 30 december 2005, 15:34:03
Ik denk ook dat er veel kwekers zijn die ze flink kortwieken en dan zeggen dat ze tam zijn ::) Dan blijven ze wel zitten. Niet alle kwekers hoor. Sommige zullen er andere redens voor hebben. Zo krijg ik ook de kriebels van kwekers die zeggen dat het jong supertam is, maar nog wel 3 voedingen moet hebben en ze dan voor bedragen verkoopt die hoger zijn dan een gewoon tam gemaakt valkje waar veel liefde en tijd is ingestoken door de kwekers om tam te maken. Zo kan ik het ook, ik pluk ze met 4 1/2 week leeftijd uit het nest, geef ze een paar daagjes pap en verkoop ze door aan ( vaak ) onervaren mensen, kassa !

Groetjes, karin.


Precies, ik vraag me af of zo'n kweker evengoed nog liefde voor z'n hobby heeft. Het is een leuk idee, je eigen vogeltje grootbrengen maar de risico's....

Als ik zelf kleine valkjes heb, zal ik ze alleen kortwieken als de potentiele eigenaar daar een goede reden voor heeft, zoals gezegd bijv: kinderen die deuren en ramen vergeten

Riny

Citaat van: Rianne op 30 december 2005, 15:43:32

Als ik zelf kleine valkjes heb, zal ik ze alleen kortwieken als de potentiele eigenaar daar een goede reden voor heeft, zoals gezegd bijv: kinderen die deuren en ramen vergeten


Hoy Rianne
Zelfs daar doe ik het niet voor.
Als die mensen een hond zouden nemen amputeren ze hem de poten toch ook niet.
Dan moeten ze ook zorgen dat de deuren gesloten worden.
groetjes Riny :D

Rianne

Ja oke, maar een hond heb je even eerder terug als een weggevlogen valkje.

eefje nieuwenburg

kijk ik had die vraag nou ook,
er word regelmatig verteld hier en ook op marktplaats dat een valkje hartstikke lief is en nergens bang voor maar ja dan willen ze niet uit zichzelf opstappen of de kooi in en knippen we de veren er maar af,beetje jammer want als je er dus wat meer tijd in zou stoppen lukt het meestal ook wel dat is net als het voorbeeld van Karin,laat ze gewoon door de ouders voeren maar neem ze regelmatig op je schoot en dan heb je zo een tam valkje.
ik snap het niet hoor,je maakt in mijn ogen het beestje er niet gelukkiger mee.

groetjes eefje

Riny

Hoy Eefje
Ik ben het helemaal met je eens.
Er kunnen zich situatie's voordoen dat het niet anders kan.
Maar vogeltjes horen te vliegen.
groetjes Riny :D

eefje nieuwenburg

ik heb hier vito en sjaan zitten die allebei opstappen maar meer ook niet,als ze daar geen zin in hebben vliegen ze gewoon weg maar dat is voor mij nog steeds geen reden om ze te kortwieken,het is heel natuurlijk dat ze wegvliegen,zou ik ook doen als ik weer in de kooi moet terwijl ik net lekker aan het spelen ben ofzo ;D
tis gewoon een kwestie van geduld......

groetjes eefje

Skye

Ik denk dat het helemaal van de situatie afhangt of je je vogeltje wiekt of niet.
Het is mooi als je valkje gewoon veilig in de woonkamer kan vliegen en je het geduld en de tijd hebt om hem zelf naar zijn kooi te laten gaan.
Maar het moet wel veilig zijn. Als er kinderen zijn die deuren en ramen open kunnen laten staan. Of als er grote ramen zijn en je constant de gordijnen moet sluiten omdat je valkje zich anders te pletter vliegt. Of als je in de zomer ramen en deuren open hebt. Of als je een open trap naar de bovenverdieping in de woonkamer hebt. Of als je een open keuken hebt en je valkje richting hete voorwerpen/kraan kan vliegen.
Hoeveel mensen hebben zo'n grote kooi dat het valkje daarin kan vliegen? En zullen valkje minder loslaten om bovenstaande redenen.
En de zgn moderne kromsnavel die mee naar buiten gaat?
Sommige (niet allemaal) valkjes zullen gewiekt meer vrijheid hebben dan vliegend.
Laat iedereen de keuze naar zijn omstandigheden.

Rianne

Hoi Skye,

met zulke omstandigheden heb ik op zich geen moeite om dan een valkje te kortwieken. Maar voordat je een dier aanschaft, kijk je toch wel of je huis ervoor geschikt is?
Als ik eten ga koken, zorg ik ervoor dat de valkjes in de kooi zitten.
Ook als je het er niet voor over hebt om steeds de gordijnen dicht te doen, vraag ik me af of je de juiste keuze hebt gemaakt. Mijn valkjes vliegen niet tegen de ramen, dat heb ik ze geleerd.
Het is erg egoistisch om wel het plezier van een dier te willen hebben, maar daarbij geen rekening wilt houden met de levenskwaliteit van het dier. Een vogel hoort te vliegen. Dat is zijn natuur.