21 augustus 2025, 15:45:34

Mijn valkparkieten

Gestart door Karin, 3 juni 2003, 02:38:46

« vorige - volgende »

Inger m

Hoi Karin,
Vervelend dat Mystic zo met de eieren omgaat! Het is juist zo'n onwijs mooie valkparkiet!
Maar je weet mss niet zeker waarom de vorige kweker deze heeft weggedaan. Ik heb jaren geleden een mooi koppel gratis via iemand gekregen (cin. geparelde bonte pop en lutinoi man). Deze gingen broeden en al snel bleek dat de pop de jongen plukte, nog niet zo heel erg. Het jaar erop overleed de man en heb ik niet gekweekt. Daarna kocht ik weer een lutino man (achteraf te klein en kaal hoofd = inteelt) en ze broeden dit jaar weer en hadden zelfs 5 jongen, maar helaas ze begon weer te plukken en dit keer heel erg, dat ik de jongen weg moest halen (en ook de nieuwe man deed mee).

En ik denk zelf dat de vorige kweker de mooie pop best weggedaan kan hebben om dit gedrag. Omdat ook de man dit gedrag ging imiteren heb ik het koppel weggedaan (de voorgeschiedenis erbij vermeld...)

Om dit verhaal (en dat van jouw Mystic) ben ik een beetje voorzichtig geworden met de aanschaf van volwassen vogels, want je weet nooit zeker waarom zo'n vogel weggaat. (een jonge vogel kan later ook dit gedrag gaan vertonen..)

Mss kun je proberen om de eieren direct na de leg te vervangen door nep eieren. De echte eieren kun je bij een ander stel onderschuiven (evt merken met potlood, geen pen), zodat je weet welk ei het was. Zo kunnen ze geen eieren meer beschadigen en mss gaan ze uiteindelijk toch wel broeden op de nepeieren (en kun je de echte eieren weer terugleggen). En anders heb je mooie jongen bij een ander stel...

Je schreef wel dat ze waarschijnlijk nog niet gepaard hadden (ben je er de hele dag?), maar je zou het kunnen proberen, zodra ze wel een keer gepaard hebben en nog steeds de eieren beschadigen.

In ieder geval succes!

gr Inger

nb. bij kippen die de eigen eieren beschadigen, willen ze deze nog weleens uitblazen en volstoppen met iets heel smerigs (bitter/ heet oid, weet niet precies wat), maar schijnt te helpen om dit gedrag 'af te leren', maar geen idee of het bij valkparkieten ook werkt...
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Karin

Trudie en Inger, bedankt voor jullie reacties ! Ik denk niet dat ze gepaart hebben omdat Breezer amper kippig gedarga heeft getoont en als ze het deed Mystic zich heerlijk zat te poetsen en er niet naar om keek  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

Ik kreeg vandaag een mailtje terug van de man waar ik Mystic van gekocht heb. Hij heeft contact opgenomen met de man waar hij hem weer van heeft en die zei dat er nooit problemen waren met deze valk. De man waar ik hem van gekocht heeft wil hem zelfs graag terug als ik er niet mee kweek, omdat hij het dan graag wil doen. Hij wilde er zelfs een andere valk plus geld toe voor geven.  Ik denk dus niet dat Mystic een "slechte gewoonte" valk is, maar dat hij de eieren er misschien toch uitgekiepert heeft omdat ze niet bevrucht zijn. Ik heb er aan gedacht om een cameraatje in het broedblok te doen, maar daar is het te donker voor. En ik zag dat infrarode camera's bij de 350 euro begonnen   Maar goed, Breezer zit nu weer in het blok, dus ik denk dat ze weer met een ei bezig is. Mystic kwam even een kijkje nemen in het blok. Nou, afwachten maar dus...

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

Ik heb net even heel snel in het broedblok van Jazzy en Dizzy kunnen kijken ( klepje op een kiertje ) en alle 4 de eieren zijn nog heel. Nog geen gepiep in het ei, dus dat wordt nog even afwachten.
Ik heb ze niet meer kunnen schouwen omdat de ouders zo overstuur raken, en dat wil ik ze niet aan doen.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

Breezer heeft weer een ei gelegt ! Hopelijk gaat het nu beter. Het blok blijft er dus in  ;D

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Hermes_Lucy_nest

hoi,

leuk dat ze weer een nestje hebben.
hopelijk gaat het deze keer beter!
maar ik zou mistic echt voor geen goud wegdoen!! :o
(behalve als je heb aan mij heeft hoor :D ;))
suc6 met je nestje ik duim voor je

Valérie

Mandy

Ahhh gelukkig, er zal dus zeker niets mis zijn met Mystic, anders zou die kweker nooit zo reageren. Gelukkig zeg, dan is het nu gewoon afwachten verder. En wel makkelijk eigenlijk want de eieren die hij er dan niet uit gooit zullen ws bevrucht zijn, hoef je niet te schouwen en ze te laten stressen! ;D

Wanneer zijn de eieren eigenlijk uitgerekend van Jazzy en Dizzy? :)

En o, ja, weet je wat ik eigenlijk nog mis op je site, wat info over jouzelf en een foto van jou tussen je beesten ofzo of vind je dat niet leuk?  ::)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Karin

;DHahaha, ja, dat wil ik nou juist geheim houden  ;D Dus ik denk niet dat ik snel een foto van mezelf op mijn site zet. Zo blijf ik een beetje "mysterieus"  :D :D :D

Als Het eerste ei van Jazzy en Dizzy bevrucht is dan zou deze op zijn vroegst gisteren of vandaag zijn uitgekomen. Maar omdat ik niet precies weet welk ei nu goed is ( en ik heb natuurlijk ook een beschadigde weggegooit ) zal het een verassing zijn. Maar ik hoop dus dat er deze week wat gaat gebeuren !    

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

Vandaag was er weer een ei gelegt door Breezer. Vlak erna ging ook Mystic het broedblok in. Ze zaten er dus beide in. Ineens hoorde ik een dof plopje. Ik dacht : o nee hè.... Maar ik zag geen ei op de grond. Nog geen 15 seconde later keek ik nog eens goed en zag hem in het voerbakje liggen : gebroken. Maar toen ik omhoog keek zag ik Breezer verbaast uit het broedblok kijken. Nu zijn er 2 mogelijkheden : of Mystic heeft inderdaad het ei weer uit het nestblok gerold ( trapje op, ik vind het ei nml ook wel eens achter een opstaand randje en dat kan ook alleen maar via het trapje ) en Breezer kijkt het ei verbaats na... Of, dat hoorde ik van een Amerikaanse kweker, Breezer is zo hevig aan het broeden ( ze heeft zelf wat borstveren uitgetrokken om het ei extra warm te houden, dit zie je alleen als ze zich poetst ) dat het ei aan haar borst blijft plakken en als ze dan uit het blok vliegt valt het naar beneden....  Wel heel toevallig dat dit met 3 eieren binnen een paar dagen gebeurt én het opeennalaatste ei was duidelijk aangepikt, maar het zou wel kunnen. Toch maar kijken voor een cameraatje  

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Karin,

Hoe krijgen ze eigenlijk dat ei zo omhoog dat het uit het gat van het broedhok gegooid kan worden?
Dat is echt ongelovelijk dat ze dat kunnen.
Ik hoop niet dat ze dat blijven doen want dat is natuurlijk flink balen.
En het is ook wel fijn om te weten wie ze eruit gooit dan kan je je daar een voorstelling bij maken waarom ze het doen.
Hopenlijk was dit het laatste ei wat ze eruit gooien.

Groetjes, Paul

Mandy

Ik heb dit echter toch ook wel eens gezien, maar dat was bij mijn grasparkieten.
Toen van de 3, 2 koppels al aan de 2e ronde begonnen waren wilde ik dat andere koppel stimuleren om weer te paren/eieren te leggen door een onbevrucht ei van één van de andere koppels daarbij te leggen.
Maar toen ik de volgende dag ging kijken had het vrouwtje dat ei dus mooi uit het blok gegooid hé! Later hebben ze toch nog zelf een 2e ronde ingepland. Ze zullen er toen pas aan toe geweest zijn, tja je kan de natuur niet leiden, dat doet ze toch echt zelf. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Karin

Hoi Paul,

Er zit ( of eigelijk zat  ;D ) een trapje in het blok die tot een cm of 5 onder het uitvlieggat zat. Ik denk dat ze hem naar boven rollen en dan het laatste stukje optillen. Het trapje had ik gemaakt omdat bij Jazzy en Dizzy steeds eitjes beschadigde omdat ze vanuit het vlieggat in het blok sprongen. Ik heb toen in alle blokken een trapje gemaakt. Ik heb nu hun trapje los gemaakt en op de bodem gelegt. Ik hoop dat dit helpt ! Ik heb een webcam, maar het snoer is maar een cm of 50. Marcel gaat vandaag kijken of er een verlengsnoer voor te krijgen is.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

Hoi Mandy,

Ik hoop dat dat het geval is ! Alleen vond ik het wel erg vreemd dat het nieuwste ei al na een uur of zo er uit geknikkert werd  ::)

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

Na alle eierellende van Breezer en Mystic nu een goed bericht : net heb ik kunnen genieten van een livevoorstelling wipwappen van maar liefst anderhalve minuut lang !!  8) Het leuke is dat terwijl ze druk bezig waren Yellow er naast zat " ter aanmoediging " ( of vol jaloerzie  :D ). Toen ze "klaar" waren zaten een aantal veertje van Breezer " in de war " en die legde Yellow even goed ( oké, hij pikte er aan  ;D ).

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Stijn dc

hello

die yellow toch, is ie weer jaloers?:D  heb je geen vrouwtjevor yellow?

wat voor gekke avonturen ga je nog beleven met die twee:D

SDC:D