26 april 2024, 11:21:42

papegaai en valkpakiet

Gestart door Kim, 25 december 2005, 17:16:00

« vorige - volgende »

Kim


Hallo,

Ik wilde weten of ik mijn valkparkiet bij een jonge papegaai (geen ara) zou kunnen plaatsen? Ik wil graag een amezone of een grijze roodstaart aanschafen,maar zou deze het liefst bij me valkje plaatsen, heeft iemand hiermee ervaring?

Groeten Kim

Riny

Hoy Kim
Dan zou je Bobbie /Nel of Marilyn eens een im moeten sturen .
nel heeft 2 papegaaien en Marilyn heeft er 1.
En Roosje en Irene hebben allebei een edelpapegaai.
groetjes Riny :D

Coco en Chantal

Hallo Kim

Een valkparkiet kan Niet bij een papegaai.
Ik heb zelf valkparkieten en 1 grijzeroodstaart , maar die zitten apart in kooien.





Groetjes Chantal en de valkjes


marilyn

hoikes coco en chantal

een valkje en een grotere papegaai op zich gaan wel samen maar ik vrees dat het probleem de kooi is vind maar eens een kooi die groot genoeg is voor een amazone maar die tegelijkertijd de tralies niet te ver uit elkaar staan want anders kan het valkje ontsnappen  :-\ ik heb hier zelf 3 valkjes en 1 amazone en die zitten in aparte kooien maar ik laat hen er wel af en toe samen uit

groetjes marilyn

bobbie

Citaat van: marilyn op 25 december 2005, 21:02:04
hoikes coco en chantal

een valkje en een grotere papegaai op zich gaan wel samen maar ik vrees dat het probleem de kooi is vind maar eens een kooi die groot genoeg is voor een amazone maar die tegelijkertijd de tralies niet te ver uit elkaar staan want anders kan het valkje ontsnappen :-\ ik heb hier zelf 3 valkjes en 1 amazone en die zitten in aparte kooien maar ik laat hen er wel af en toe samen uit

groetjes marilyn


Sorry, hier ben ik het niet mee eens. :-\ :)

Zoals je misschien weet Marilyn is Cootje (valkparkiet) sinds kort een teen van haar pootje kwijt omdat ze op de kooi van de papegaaien landde. :-\

Ik zou het beslist NIET doen.

Groetjes, Nel :)

marilyn

hoikes nel

ik weet dat cootje sinds kort een teentje kwijt is en dat heb ik kim ook duidelijk gemaakt in de persoonlijke berichten die ik haar heb gezonden. en hier bij mij heb ik ook gemerkt als ik de valkjes uitlaat en mayka niet dan is mayka jaloers en omgekeerd maar als ze samen uit mogen dan is er van jaloezie geen sprake . ik moet er wel bij vermelden dat al mijn vogels nog jong zijn maar zodra één van beiden enkele maanden alleen heeft gewoond zal die idd niet zo snel meer accepteren dat er een ander bijkomt , wat er kan gebeuren moet ik jou niet duidelijk maken nel dat heb jij zelf maar al te goed ondervonden. en mijn enige ervaring met beiden is elke keer met jonge vogels die ik zelf met de hand opkweekte. en je weet ook dat een jonge vogel makkelijker is iets aan te leren (ook de omgang met andere soorten) dan een oudere vogel. dus ja ik heb makkelijk praten dat weet ik.

groetjes marilyn

Roosje

Ik zou het absoluut niet doen. Ook al heb je een schat van een papegaai en valkje en zijn ze lief voor elkaar. Elke vogel heeft wel eens ruzie. En ik weet dan al wie er wint, en dat lijkt me geen fijn vooruitzicht :-\

Coco en Chantal

26 december 2005, 00:59:16 #7 Last Edit: 26 december 2005, 01:04:03 by Coco__en_Chantal
Hallo

Ik had al valkparkieten voordat ik onze lorretje kochte, die was toen 6 weken oud heb deze dus ook met de hand groot gebracht .
Lorretje is dus met valkparkieten groot gebracht, maar die 2 samen is niet te vertrouwen.
Een valkparkiet is gewoon niet opgewassen tegen een papegaai, ook al gaat het nog zo goed samen als ze samen eruit zijn, maar in 1 kooi is naar mijn mening vragen om moeilijkheden.


Dus als je een valkparkiet wilt houden en een papegaai  hou deze dan ook gescheiden zo voorkom je dus ongelukken.




Groetjes Chantal en de valkjes


bobbie

Hoi,

Ik wil er nog 1 ding aan toevoegen:

Een valkparkiet en een papegaai hebben verschillende lichaamstaal.
Als voorbeeld:

Een papegaai laat zijn veren wijken als hij boos wordt en je dus moet oppassen.

Een valkparkiet laat zijn veren wijken net voordat ie gaat schudden om de spanning eraf te schudden (als ie net ergens van geschrokken is of zo).

Je snapt hem al denk ik: als een valkje zijn veren wijken net voor hij gaat schudden kan de papegaai denken: zo die wordt boos, even afstraffen.

Het is maar een voorbeeldje.

Succes met je besluit. Ik hoop voor de valk dat je besluit alles n aparte kooien te houden.

Groetjes, Nel :)

marilyn

hoikes iedereen

mijn vogels zitten ook in een aparte kooi hoor  ;) samen dat kan alleen denk als ze echt ook samen met de hand zijn groot gebracht en dan nog !!!! het zijn en blijven dieren waar je het gedrag niet op voorhand kunt voorspellen dus als je ze samen uitlaat moet je dan ook heel goed in de gaten houden wat ze doen.

groetjes marilyn

Riny

Hallo allemaal
Ook al zijn ze samen groot gebracht dan nog denk ik dat het problemen geeft.
een papegaai heeft een veel grotere snavel en veel sterker.
Zie je die twee al kroelen?
Ik zou het risico niet durven lopen.
Groetjes Riny :D

marilyn

hoikes iedereen

ja jullie hebben misschien wel gelijk uit ervaring weet ik dat een grotere papegaai pas later (na ongeveer 4 maanden)ontdekt hoeveel kracht er in zijn bek zit en om een teentje af te bijten heeft hij echt niet veel kracht nodig  :-\ ik moet eerlijk toegeven mayka is nog niet zoveel uit haar kooi als de kleintjes en ik heb ook een houten plank bovenop haar kooi liggen als de kleintjes op  haar kooi landen dan is het niet zo erg . en ook ik ben niet van plan om ze ooit samen in een kooi te doen . dus ja idd jullie hebben gelijk het gevaar is veel te groot om ze samen in één kooi te houden  ;)

groetjes marilyn

Brede W

Hoi Kim,

wat hierboven geschreven is, vind ik helemaal kloppen hoor. Het is een erg groot risico om je valkjes bij een papegaai te plaatsen.
Maar daarnaast, denk ik, gezien het feit dat je deze vraag stelt, het zelf niet volledig vertrouwt (en dat is logisch). En alleen dat al, kan voor een papegaai voldoende reden zijn om agressief naar je valkje te zijn (want je zendt non-verbale signalen uit die je grijsje oppakt, en daarom angstig/aanvallend op het onbekende reageert).

Zelf heb ik, toen mijn grijze nog een baby was, mijn grijze en mijn eerste valkje contact laten maken. Maar mijn valkje vond het toch te eng (is ook een wat angstig valkje). Dus ook al is de papegaai (doordat hij een baby is) wel helemaal te vertrouwen, dan is het nog maar de vraag of je valkjes dat zullen doen. En dan hebben we het nog niet eens over de puberteit van de papegaai :P

Coco en Chantal

Haaaayyy Kim

Wil je je PM BOX leg maken, want ik wil je iets sturen, maar krijg het berichtje niet verstuurd, waarschijnlijk zit je box vol

groetjes Chantal
Groetjes Chantal en de valkjes


Kim

Ja ja hij is leeg,

Ik heb je een prive bericht gestuurd met mijn email.

Groeten Kim