29 april 2024, 03:53:59

een klimmert

Gestart door chicco, 25 december 2005, 13:27:11

« vorige - volgende »

chicco

Hoi

Wij hebben sinds een maand of 2 een valkje, hij is nu 4 maanden oud. We hebben het stappenplan helemaal gevolgd alleen vind hij trosgierst niet interesant ook niet als het gewoon in zijn kooi hangt. een maand geleden kwam hij al evenetjes op mijn vinger zitten he ging dus de goede kant op.
Wij kregen een tip van iemand (achteraf een slechte) dat we zijn kooi open moesten ztten zodat ie er uit kon. Dat hebben wij dus gedaan en toen we thuis kwamen ja hoor was ie eruit. Wij dachten dat hij wel terug zou gaan maar na een paar uur zat hij nog steeds op de kast. We hebben hem toen moeten vangen en je snapt dat ie het daar helemaal niet mee eens was. nu is chicco weer heel erg schuw. Hij reageerd wel op zijn naam en is heel allert als we tegen hem praten. We kunnen ook met onze hand in zijn kooi maar zo gauw dat we te dicht in zijn buurt komen gaat ie klimmen. We proberen het elke dag een paar keer te doen maar hij blijft maar klimmen. Ik zie geen vooruit gang zoals we die in het begin zagen. Toen ging het eigenlijk vrij snel goed met op onze vinger zitten maar nu moet ie er niks meer van hebben. Hebben we het nu verpest of moeten we gewoon vol blijven houden. Heeft iemand misschien nog tips voor ons die niet in het stappenplan staan?

groetjes diana

luise

haai,

Ik heb mijn popje ook eens moeten vangen toen ze de gang was opgevlogen. Dat vond ze toen helemaal niet leuk. Ze was nadien terug heel schuw.
Wat bij mij geholpen heeft was ze niet te veel eten geven en als je ze eten geeft, je hand niet meteen uit de kooi halen.
Toen ze echt grote honger had en ze kwam eten, heb ik haar wat geaaid en toen is ze terug wat vertrouwen beginnen krijgen omdat ze ten eerste wist dat die hand voor eten zorgde :) en omdat ze voelde dat ik haar geen pijn zou doen.

Hoop dat het helpt

Groetjes
L

LinB

Ik heb het inderdaad ook een keer gehad. Toen ik mn valkje Sjaak een keer op mn vinger ging zitten, was ik zo enthousiast dat ik m uit de kooi haalde, toen ik m op mn schouder probeerde te zetten vloog hij weg en viel achter een kast (omdat hij gekortwiekt is, bijna teruggegroeid al inmiddels), daarna moest ik hem dus ook weer pakken. Uiteindleijk is het me gelukkig wel gelukt, na veel geduld, om m weer op mn vinger te krijgen en hem zo zn kooi in te doen. Dat heeft wel gescheelt denk ik, ipv dat als ik hem met een net zou hebben moeten vangen.

Maar ik denk dat je toch echt gewoon vol moet blijven houden! Net zolang totdat jullie het vertrouwen van hem weer hebben gewonnen, dat is nu wel ffies geschaadt, maar met geduld, veel oefenen, veel tegen m praten, veel aandacht geven enz. moet het wel lukken!

Marjon

Hoi,

Zorg inderdaad dat hij je hand ziet als iets goeds, en het liefst als iets wat met eten te maken heeft.
Zoek iets wat hij echt lekker vind (appel, pijnboompitje, sla, brood) en hou dit net zo lang in je hand tot hij er van eet.
Langzaam zal hij dan jouw hand zien als iets wat iets lekkers voor hem heeft, en inderdaad niet gevaarlijk is voor hem.
Dan kun je daarna hetzelfde proberen met speeltjes (stukje touw, houten prikkertje) hij wordt vanzelf nieuwschierig genoeg om ook daar op af te komen. Het kost alleen heeeeeeeeeeeel veel geduld.

Succes er mee!

Groetjes,
Marjon