22 mei 2025, 20:41:05

Heeft mijn Birdie OBESITAS??

Gestart door must, 13 december 2005, 12:40:17

« vorige - volgende »

must

Mijn Birdie vliegt altijd los, heel gezellig. Maar zodra Birdie ook maar hoort of ziet dat ik WAT DAN OOK te eten pak, kom ik niet van haar af. Ze wil alles opeten! ALLES!! Vandaag werd ik er gek van en gooide een stuk eiwit op tafel, Birdie schrokt dat dan naar binnen! Eerder vroeg ik me af hoe hij eten binnenkreeg, nu vraag ik me af waarom ze er niet in stikt? Echt hele stukken werkt ze naar binnen. Ei, kaas, brood, vegetarische boterhamworst, patat, zelfs mayo! Pasta's pizza's, alles lust ze! Ze eet ook nog steeds gewoon haar eigen voer wel en is ook heel gezond volgens mij, maar kan dit? Wanneer moet ik ophouden met geven en hoe? Ik duw haar vaak weg, maar daar is geen beginnen aan, het is een volhoudertje hoor!!

Wie kan mij helpen??

Riny

Hallo Must
Sorry dat ik het zeg maar jij zult toch wel begonnen zijn om het toe te laten dat ze overal van eet.
Het enigste wat ik je aan kan raden is om als jij gaat eten ,je birdie even in de kooi te zetten.
Het zal niet gemakkelijk zijn want de klok terug draaien is altijd moeilijk.
Maar gezond zal het niet zijn dat die overal van eet.
Groetjes Riny :D

must

Ja het is er eigenlijk een beetje ingeslopen... Ik heb haar van jongs af aan, en toen at ze bijna niets buiten haar eigen voer om. Ik las dan wel eens dat ze het lekker vonden om stukjes appel of ei te krijgen en dat dat ook gezond was. Birdie wilde dat nooit eten! Maar op een gegeven moment ging ze altijd op de rand van mijn bord zitten en naar verloop van tijd ook af en toe eens iets pakken. Best gezellig dus! Maar nu loopt het uit de hand!
Weet u ook bijvoorbeeld hoeveel ei ze mag hebben, wat normaal is? En crackers, bruine, daar is ze ook helemaal weg van!!! Hoeveel mag ze ervan hebben? En dan ook nog Thee, daar is ze ook weg van, ze stopt haar hele hoofd bijna in mijn theeglas, volgens mij vindt ze ook de warmte gewoon heel lekker!
Maar haar in een kooi doen kan ik haast niet maken, ze is nu 2 jaar bij me en zit nooit in een kooi. Alleen onderweg naar de auto en dan gaat ze weer op mijn stuur... Als ik haar in een kooi  doe wordt ze gek.! Of moet ik haar daar dan aan laten wennen??

Alvast bedankt!

Riny

Hallo Must
Zorg dan als je gaat eten dat je iets hebt liggen wat Birdie wel mag hebben,en gezonder is voor haar.
Er is genoeg wat ze wel mag.soepstengels krackers knackbrod,gewoon bruinbrood.
Hoeveel ei ze precies mag hebben weet ik niet maar niet zo heel veel denk ik.
Als ze iedere week een klein stukje krijgt zit je denk ik al aan de max.
En die thee maak je gewoon wat slapper.
En als je kijkt bij het topic VOEDING vindt je ook veel informatie.

Groetjes Riny :D

Ivy

Hoi!
Ik wou toch eventjes reageren.
Je kan aan je valkje beter geen zwarte thee geven.
Hier staat waarom:
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,7954.0.html

Je kan wel kruidenthee (camillethee of brandnetelthee maken), die van mij zijn er gek op, soms met een beetje honing. Maar ik geef ze NOOIT zwarte thee.
En mayo en patat zijn heel slecht, je zou misschien als je zelf eet altijd iets gezonds bij de hand kunnen hebben zoals Riny al zei. Bij mij werkt het wel.
Je kan het zo zien - ze eten alles, ook al is het heel ongezond. Jij moet voor ze bepalen wat ze krijgen, anders kan het heel slecht aflopen.

Groetjes, Ivy

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie