27 april 2024, 12:26:54

Wederom een verenvraag

Gestart door Kuufje, 6 december 2005, 22:23:18

« vorige - volgende »

Kuufje

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum, en wil gelijk een vraag stellen, maar eerst zal ik het een en ander over onze valk vertellen.

Wij hebben een valkendame van 6 jaar oud die elke dag een stukje brood en stukje groente krijgt (stukje witlof, stukje andijvie, stukje spercieboon), gemengd voer voor valkparkieten, en zaadjes met daardoorheen fruitstukjes. Ook krijgt ze regelmatig een stukje appel of een hapje kiwi. Door het zaadvoer meng ik ook elke dag een desertlepel eivoer. Verder krijgt ze schoon water en heeft ze zo'n sepia en speeltjes hangen. Op de voer ligt dat zand met die anijsgeur en van dat hoe heet dat ook alweer, maagkiezel of van die kleine steentjes. Verder mag ze er 's ochtends altijd uit en 's avonds de hele avond.

Nou zit deze dame al enige tijd niet mooi in haar veren, ze is wel gewoon levendig, eet goed en zit graag bij mijn vriend (maar dat doet ze altijd al). Helaas kan ik niet precies zeggen hoe lang ze niet mooi in haar veren zit, maar ik denk toch al wel een maand of 6.

Met niet mooi in de veren bedoel ik een niet echt glad veren pak, en van die veren die de andere kant op willen staan en van die pennen die ook echt een beetje uitsteken. Als ze in de rui is komen er helaas niet alleen gladde veren voor terug.

Zelf vermoed ik dat ze iets tekort komt, maar wat ?!

Graag tips en suggesties !

Groetjes,
Nic

Ps wil een foto invoegen maar dit lukt niet?

Inger m

Hoi,
Weet jij misschien ook hoe hoog de luchtvochtigheidsgraad is in huis? Een te lage LV kan zorgen voor 'droge' veren, waardoor het verenpak er dor uit komt te zien. Het is sowieso erg goed om de valkparkiet dagelijks te douchen of te sproeien. Dit komt de conditie van het verenpak ten goede. Voordeel is ook dat ze daarna uitgebreid haar verenpak gaat droogpoetsen, dit is eveneens goed voor de veren. Als de vogel dit niet gewend is, laat haar dan rustig wennen aan het sproeien.

Qua voeding zou je de hoeveelheid groenvoer omhoog kunnen doen. Je kunt gerust een aantal verschillende soorten per dag geven. Zorg dat de vogel het opeet. Verse voeding is namelijk erg belangrijk voor de gezondheid.

Hoeveel zaadvoeding krijgt de valkparkiet? Geef een afgepaste hoeveelheid per dag. Vogels zijn geneigd om allereerst de energierijke voeding (olierijke zaden) te eten en laten daarvoor andere voeding staan. Op de langere duur kan dit leiden tot voedingstekorten.

Het eivoer kan het beste apart gegeven worden, zodat ze naar behoefte kan opnemen. Een huiskamervogel hoeft maar een paar ker per week eivoer. Te veel eivoer kan leiden tot vervetting en door het hoge eiwitgehalte tot orgaanschade (op langere termijn). Eivoer is met name bedoeld voor broedende en ruiende vogels.

Er zijn ook vitaminepreparaten en ruihulpmiddelen in de handel. Echter kunstmatige middelen worden minder goed opgenomen door het lichaam, daarom heeft vers voer de voorkeur.

Met andere woorden: dagelijks sproeien, beperkt zaadvoeding en eivoer, veel verse groente en fruit geven.
Eventueel pellets (korrelvoeding voor vogels) bijgeven. Deze brokjes bevat alles (of iniedergeval veel) wat een vogel nodig heeft.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Kuufje

Inger,

Bedankt voor de tips. Alle waterverwarmingbakjes bijgevuld deze waren leeg.

Zaadvoeding weet  ik niet in grammen ofzo. Ze krijgt haar zaadjes met fruitzaadjes elke ochtend een bodempje van zo'n voerbakje waarin je bijv eivoer zou kunnen doen, en van haar gemengde valkparkietenzaad ( bijna zonder die zonnebloempitten, die witte, die eet ze niet) ook een bodempje. Beiden zijn 's avonds op.

Ruihulp met vitamines meerdere keren geprobeerd, maar heb het idee dat ze er slechter van wordt i.p.v. beter. Als ik ermee stop worden de veren iets beter dan tijdens het geven van de ruihulp.

Ik ga met de tips aan de slag, maar meer tips natuurlijk welkom.

Groetje,

Nic

Ps, heb mijn foto ge-upload, maar krijg hem met geen mogelijkheid ingevoegd in bericht, wat doe ik verkeerd ?

Foto staat op de site onder naam Kuifje032.jpg


Ivy



Hoi Nic.
Als je een foto heb upgeload, moet je de hele link kopiƫren (met [img] aan het begin en eind) en zo in je bericht plaatsen.

Ik vind je valkje niet zo goed uitzien en als het mijn valkje was zou ik ws met dierenarts overleggen... Zeker als ze aan het begin wel mooi er uit zag. Misschien is het niet serieus, maar dan weet je het ook meteen.

Groetjes
Ivy




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie