21 mei 2025, 01:33:37

kaal achter oortje?

Gestart door SuzanneS, 5 december 2005, 00:00:29

« vorige - volgende »

SuzanneS

Het betreft hier mijn kakariki maar dat maakt even niet uit.

Vrijdag zag ik ineens dat bij mijn kakariki achter zijn oortje (die zijn nog wel bedenkt met veertjes) een stukje kaal is. Echt heel vreemd. Ik heb hem geobserveerd maar hij doet gewoon zoals hij normaal doet. Ook ontspannen op 1 pootje zitten, uitgebreid poetsen of badderen.. hij doet het allemaal gewoon goed (mag ook wel, hij wordt deze maand 1 jaar pas).

Maar tsja wat moet ik hier nu mee? Het zal vast wel weer groeien allemaal maar toch blijft het een raadsel voor mij hoe dit gekomen is. Heeft iemand een idee?

Wat ik zou denken is dat, omdat mijn valkje en kakariki steeds meer elkaar zien zitten en gaan knuffelen, dat mijn valkje bij de kakariki een pluk eruit heeft getrokken.
Ze wil namelijk wel knuffelen en gekriebeld worden door de kakariki, maar wipwappen of voederen wil ze absoluut niet.
Dus misschien dat ze iets niet wilde (hij wil na het knuffelen haar altijd voederen) en dat ze toen een hele pluk eruit heeft getrokken?
Ik zou het anders echt niet weten..

Groetjes Suus

Tara

Hoi Suzanne,

wat mij een beetje waarschijnlijk lijkt, is dat jouw kakariki en valkje zich een klein beetje als koppeltje gedragen.
Er zijn koppels valkparkieten, waarvan de partner bijvoorbeeld de andere partner plukt. Ikzelf heb een koppel waarvan de pop de man ontzettend plukt, de man heeft niks meer van nekveren noch kuifveren, wat heel zielig is. Ze plukt hem nu al een jaar sinds vorige winter, maar het houdt niet op.

Waarschijnlijk is dit ook een beetje zoiets, dat jouw valkje je kakariki gaat plukken, maar veel kan je daar niet echt aan doen. Apart zetten ja, maar dat vind ik zielig, al ben ik het aan het overwegen om Samoerai deze winter in de mini-volière te doen omdat het anders wel erg koud moet zijn voor hem.

Groetjes, Tara

SuzanneS

bedankt voor je antwoord.
Ben gister met stimpy naar de dierenarts geweest want het werd snel erger (normaal heeft hij dat nooit) maar het blijkt dat hij mijt heeft!
Dus nu hebben ze beide een goedje gehad in hun veren (alheowel de valk geen last heeft)
Als het goed is is het nu over
Maarm oet nog wel op nacontrole over 2 weken

Tara

Hoi Suzanne,
poeh mijt, wat voor mijt? Of weet je dat niet?

Gelukkig was je'r op tijd bij ;)