17 juni 2024, 07:14:46

Permanent kortwieken??????

Gestart door Valerie, 30 november 2005, 18:02:36

« vorige - volgende »

Valerie

Hoi!

Ik heb even advies nodig.
Een kennis van me heeft een superlieve dochter, maar zij is minder begaafd. Op zich geen probleem. Maar nu is het volgende. Van de zomer of voor de zomer had ze een grasje dat is doodgevlogen tegen het raam. Toen was ze erg verdrietig. Haar moeder is toen voor een valkje gaan kijken en die heeft ze vrij snel gevonden. Nu zoveel maand later geeft ze dat valkje een douche en laat het even vliegen. Vergeet ze de gordijnen dicht te doen. Ja, het valkje tegen het raam en dood. Maar... nu krijgt ze opnieuw een valkje.  :-X :-X Waarom geven ze haar toch niet een hamster of cavia, wat makkelijker is? Nou ja...
Wat vinden jullie voor dit valkje. Ik ben bang dat het weer gebeurd. Maar het valkje komt er zowieso. Is het beter om het valkje permanent te kortwieken zodat tegen het raam vliegen niet meer mogelijk is? Of zelfs dat ie helemaal niet meer kan vliegen?
Wat vinden jullie?

Groetjes,

Valerie



Karin

Dat heet leewieken en in Nederland is dat bij wet verboden. Alleen bij sierwatervogels enz. mag het op hele jonge leeftijd gebeuren. Jammer dat die mensen hun kind niet een wat steviger dier geven  ::)

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Valerie

Dus er is helemaal niks aan te doen om te voorkomen dat ie weer tegen het raam aangaat?
Het meisje kan er ook niks aan doen. :'(



Roosje

Nouja gewoon normaal kortwieken en steeds bijwerken. Dat kan natuurlijk wel.

Riny

Hoy valerie
Als die moeder al vergeet de gordijnen dicht te maken dan vergeet ze zeker wanneer het tijd is voor te kortwieken.
En het klopt dat je sierwatervogels mag leewiekken maar dat gebeurd dan als de kleintjes 3 dagen oud zijn en het botje nog heel zacht.
Groetjes Riny :D

Valerie

Het is de dochter zelf die het vergat. Die woont in een instelling, als ik me niet vergis. Maar helpt gewoon kortwieken? Als ik dat nu zou bijhouden voor hun, of ik doe het één maal en probeer ze te overtuigen een cavia te nemen.
Mijn zus zit met een zwangere cavia en krijgt binnenkort jonkies. Als ze nou dat neemt, en het valkje bij de kweker laat. Maar ja, hoe breng ik dat?



Riny

Hoy Valerie
Sorry ik dacht dat de dochter nog bij de moeder woondde.
En hoe je dat moet brengen ,gewoon heel eerlijk een gesprek aangaan tussen volwassen mensen.
Groetjes Riny :D

Karin

Maar zorg dan wel dat ze 2 cavia's neemt ( 2 vrouwtjes of het mannetje castreren, anders heeft ze er zo een stuk meer  ;D ), want cavia's zijn net als konijnen veel gelukkiger met gezelschap van minstends één soortgenoot. Daar heeft ze ook meer aan dan één valkje die zich doodvliegt. Kan ze lekker mee op schoot zitten.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Valerie

Waarom 2? Kan proberen. En ja, zwijg over een koppel. M'n zus vroeg 2 van hetzelfde geslacht, nu zit ze ermee.  ;D
Ik ga dat toch proberen.
Maar zo heel goed ken ik die mensen niet. Het zijn eigenlijk Han z'n ouders die ze beter kennen. Maar, mss dat ze een cavia wel leuk vind. Ik zou dat zo sneu vinden als dat valkje ook tegen het raam aanvliegt.  :-\



Inger m

Hoi,
Ik ben dat volledig met Karin eens. Jammer dat ze bij je zus fout gekeken hebben. Ik heb zelf ook cavia's gefokt en vanaf dag 1 (dus vanaf de geboorte) is al vrij duidelijk geslachtsonderscheid bij jonge cavia's. Dus een vergissing hierin is niet zo heel slim. Ik heb momenteel drie cavia's en het zijn echte groepsdieren. Ze voelen zich prettig en veilig in een groep. Cavia's die alleen gehouden worden kunnen heel lusteloos of juist schichtig worden. Daarom minimaal twee.

Succes met het overtuigen van die mensen! Neem het meisje eens mee naar je zus, bv als er jongen zijn. Het moet natuurlijk wel eerst klikken tussen haar en cavia's.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Valerie

Nou, het meisje meenemen... Mijn zus woont in Antwerpen.  :-\
Maar ik heb liever dat ze geen vogel meer heeft.  :'(



snoopy

Kan me goed voorstellen dat je liever hebt dat ze geen vogel meer heeft. Maar mocht dat met die cavia niet lukken (ik hoop echt van wel) misschien kan ze dan vitrages voor haar raam laten hangen. Die hoeft ze (als het goed is) niet open te schuiven, dus dan kan ze die ook niet vergeten dicht te schuiven ;D. Of plakplastic........... Hoewel het dan ook weer niet te doorzichtig moet zijn, anders vliegen ze er nog tegen aan  :-\.

Succes!

Groetjes,

Désiré

Shirly

Hoi Valerie,

Ik weet niet hoe begaaft dat meisje is. Maar als ze soms hardhandig kan zijn (omdat ze het niet goed begrijpt) vind ik wel dat het valkje nog weg moet kunnen kom. En dat kan natuurlijk niet als je haar helemaal kortwiekt.
Ik ben er ook van overtuigd dat ze geen valkje moet nemen. ze zijn zo kwetsbaar. Cavia's en konijnen kunnen zich nog een beetje verdedigen.


Inger m

Citaat van: Shirly op 10 december 2005, 22:14:11

Ik ben er ook van overtuigd dat ze geen valkje moet nemen. ze zijn zo kwetsbaar. Cavia's en konijnen kunnen zich nog een beetje verdedigen.




Een cavia en zich verdedigen? Juist cavia's vind ik vrij kwetsbare dieren. Verkeerd hanteren en laten vallen kan fataal zijn of vervelende verwondingen (afgebroken voortandjes) opleveren. Een konijn is wat flexibeler. Ook een valkparkiet kan zich goed verdedigen met de snavel.

Welk dier ook wordt gekozen. Het is bij elk dier belangrijk dat het op juiste wijze gehanteerd en verzorgd wordt. De dood van de twee vogels geeft aan dat er hier bij de verzorging helaas fouten worden gemaakt. Maar ook bij cavia's en konijnen kan er best wat mis gaan, denk aan stroomsnoeren, deuren, erop staan ed. Met andere woorden degene die het dier verzorgd moet zich goed bewust zijn van de juiste verzorging, maar ook van het vooromen van gevaren voor de dieren.

Ik hoop dat de ouders zich hier ook van bewust zijn. Een dier is immers geen speelgoed. Is het al bekend hoe het nu verder gaat, Valerie?

gr inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

ziralioness

Eerlijkgezegd vind ik het ook onverstandig van deze mensen dat ze wéér een valkje voor haar willen aanschaffen, maar daar heb jij natuurlijk geen zeggenschap over.
Ongeacht het gedrag van hun dochter, is al wel bewezen dat deze vogeltjes niet op een ''veilige'' plek komen.

Een cavia of konijn vind ik, wanneer er gewoon niet goed opgelet word, ook geen oplossing. Bij deze dieren is een pootje gemakkelijk gebroken en dat is ook einde verhaal.
Als die dochter nog ''goed'' genoeg is om de dieren niet te laten vallen of ze idd aan verkeerde dingen (zoals kabels) te laten knagen, kan zo'n dier echter weer wel.

Ik vraag me eigenlijk eerlijkgezegd af of deze mensen wel een dier voor haar moeten nemen, maar ik ga ervanuit dat ze daar heel veel plezier aan beleefd, dus dat ze het toch willen doen. Maar in belang van het (toekomstige) dier is die keuze ZEKER niet.
Ik kan zelf geen enkel dier bedenken voor deze situatie, behalve een knuffeldier... cru gezegd. Maar ik ken natuurlijk het hele verhaal niet, en soms zijn dit soort vervelende ongelukken ook 99% domme pech.

Desondanks... ik raad dochter en haar ouders aan om, allereerst, naar een ander dier dan een vogel uit te kijken, en allertweedst, zich GOED te verdiepen in het toekomstige dier....

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...