29 april 2024, 00:21:57

vraagje ervaren kwekers ;o)

Gestart door Karin, 21 november 2005, 17:01:07

« vorige - volgende »

Karin

Ik heb een vraagje aan de "ervaren kwekers". Wat zouden jullie doen in mijn geval :

Ik heb een nest met jongen, zo tussen de 4 1/2 - 5 weken oud. De jongen blijven steeds teruggaan in het blok. Normaal geen probleem, maar mams heeft gisteren weer een ei gelegt. Gisteren zat ze er meteen braaf op, maar omdat de jongen steeds door het blok walsen is ze er af gegaan en niet meer in het blok geweest en vond ik het ei ergens helemaal onder het zaagsel, ook een beetje vies en natuurlijk steenkoud ( terwijl er dus al een dag op gebroed is ).
Nu kan ik 3 dingen doen :

1. ei laten liggen, op hoop van zegen dat het niet te vuil en beschadigt wordt en hopen dat ze als ze er morgen een ei bij leg er goed op gaat broeden en dat het geen ramp was dat er 1 dag op gebroed is en 1 dag niet.

2. ei eruit halen, in een bakje apart leggen en er weer bij leggen als ze meer eitjes heeft en goed broed.

3. ei in de broedmachine doen ( kan ik hem meteen uittesten  ;D ) en over een paar dagen als ze eer eitjes heeft en goed broed het ei terug leggen.

Ik ben benieuwd naar jullie ideetjes erover.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Riny

Hoy Karin
Ik zou de jongen weg halen bij de ouders als je graag een nieuw nestje wil hebben.
Ik zou verder gaan met ze zelf zelfstandig te maken.
Ze hebben de meest noodzakelijke voedingsstoffen van de ouders nu toch binnen gekregen .
Groetjes Riny :D

Tara

Hoi,

ik ben het met Riny eens,
je broedmachine kun je nog steeds uitproberen als het nestje (met evt. bevruchte eitjes) foutloopt.

Groetjes, Tara

Sander

Hallo

Ik zou ook de jongen apart plaatsen, maar het is wel een probleem dat ze nog niet zelfstandig zijn. Misschien kan je de jongen een weekje apart plaatsen met de vader? Maar dan staat de pop er natuurlijk wel alleen voor...

Kirsten

Ik sluit me aan bij de rest. Ik zou de jongen apart plaatsen als je graag nog een nestje wilt. Anders zou je het broedhok eraf moeten halen en het eitje weghalen,. er komt misschien nog wel een tweede eitje,maar mijn ervaring is dat het daarna wel ophoud als ze ervoor net een nestje hebben gehad.
Je kunt dat als de jongen weg zijn het broedhok weer terughangen.

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Inger m

21 november 2005, 19:10:08 #5 Last Edit: 21 november 2005, 19:12:50 by Inger m
Hoi,
Ik ga voor optie 2. Valkparkieten zijn iha goede kweekvogels, dus wanneer de jongen uiteindelijk weg zijn, zal ze vrijwel zeker overgaan tot een tweede ronde.

Ikzelf vind het weghalen van jonge vogels bij 4.5-5 weken nog erg jong. Een valkparkiet krijgt niet alleen voedsel van de ouders, maar leert ook gedragsmatig veel van de ouders. In de natuur blijven vogels relatief lang bij de oudervogels en dit heeft ook een functie. Ook in gevangenschap zijn er steeds meer aanwijzingen dat het vroeg weghalen van de jongen bij de ouders op latere leeftijd zou kunnen lijden tot gedragsproblemen (natuurlijk afhankelijk van de situatie waarin de vogel later terecht komt). Toch zijn deze argumenten voor mij belangrijk om te proberen jonge vogels (en andere diersoorten ook) een langere tijd bij de ouders te laten, dan alleen de periode waarin ze afhankelijk zijn van het voedsel.

Wat ik verder wel belangrijk vind bij vogels die later in huiskamersituatie komen is dat ze al goed gewend worden aan mensen en verschillende situaties in deze periode (maar ik weet niet beter dat jij dat al doet). Dus indien mogelijk toch wat langer bij de ouders houden en dan maar wat later een tweede ronde. Zo gebeurt het bij mij ook weleens en die tweede ronde die komt er wel.

nb. Optie 3 kan natuurlijk ook!

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Karin

Allemaal bedankt voor jullie antwoord. Natuurlijk vind ik de jongen belangrijker dan de eitjes, dus de optie die een aantal van jullie voorstellen, de jongen weghalen, zal ik niet doen. Dat zou betekenen dat ik ze met de hand groot moet brengen. Naast de risico's én de tijd die ik er in zal moeten steken zou het ook betekenen dat de jongen later naar de nieuwe baasjes kunnen. Ze zullen dan nooit met 6 weken zelfstandig zijn.

De moeder ging er ineens weer opzitten, maar toe ik net keek was het ei weer koud. Ik heb het dus weggehaald en in een bakje met zaadjes gelegt.  Als de moeder over een paar dagen meer eitjes heeft en goed broed zal ik het terug leggen. Het kan natuurlijk zijn dat dit ei niks meer wordt, maar dat is dan jammer.... Het nestblok weghalen is ook geen optie, omdat ze van mij maar 2 nesten mogen. Als ik later het blok weer terug hang moeten weer helemaal terug "in de stemming komen" met een kans dat ze dan nogmaasl 2 nesten doen.

Dit zelfde koppel heeft in hun eerste kweekjaar een nest met 5 jongen gehad en toen deze jongen 3 1/2 - 4 weken waren had mams weer 6 eitjes gelegd, allemaal uitgekomen ondanks dat de jongen nog allemaal in het nest zaten ! Maar omdat deze jongen van nu iets groter zijn denk ik dat mams het te druk vindt in het nest  ;D Ik heb net het blok schoongemaakt, nieuw zaagsel erin en dan op hoop van zegen. Misschien dat ik van de week toch het ei in de broedmachine ga leggen. Als ik na 6 dagen zie dat het niets is dan hoef ik het ook niet terug te leggen en kan ze een extra eitje leggen  ;)

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Karin,

Late reactie maar ik was hier niet eerder :)
Ik zou zelf voor optie 3 gaan.
Het ei zolang in de broedmachine en een nepei terugleggen.
Als een eitje al een paar dagen bebroed is en je legt het  een week terug kan het vaak fout gaan.
En de jongen zijn nog te jong lijkt me en dan moet je weer met de hand gaan voeren.
Als de pop straks meer eitjes heeft en de jongen gaan niet meer het blok in dan alles in 1 keer terugleggen.

Groetjes, Paul

*Esther*

Hoi
Begrijp ik het nu goed dat je een ei weg kunt halen?
Voor hoelang dan?
Er mag dus niet eerst opgebroed zijn als het weg gehaald wordt?
Kan iemand dit aan mij uitleggen, meer inhoudelijk hoe dat proces in z'n werk gaat zeg maar.

Niet dat ik daar plannen voor heb maar gewoon uit leergierigheid.

gr Crosser.

Inger m

Hoi Crosser,
Je kunt inderdaad eieren weghalen en later terugleggen, mits onbebroed.

Bij kippeneieren is hier de meeste info over. Deze eieren kunnen circa 10-14 dagen worden bewaard, echter de kwaliteit (dus kans op uitkomen) loopt wel terug naar gelang het ei langer wordt bewaard. Het ei moet bewaard worden op een koele plaats. Bij een te hoge temp kan het embryo zich al afwijkend beginnen te ontwikkelen en afsterven. Ik geloof max 18 graden, maar deze temp kan ook lager zijn.

Verder moet een ei dat bewaard wordt zo'n tweemaal per dag worden gekeerd, anders raakt het hagelsnoer (verbinding naar dooier) 'lam'. Het ei moet eerst de ene en dan de andere zijde gekeerd worden (niet doorkeren). Bij kippeneieren worden ze soms ook in doosje gezet met punten naar boven/ onder en op die manier gekeerd. Aanrakingen met handen zoveel mogelijk vermijden om het eihuidje zo min mogelijk te beschadigen (barriere tegen oa bacterien).

Het bewaren kan wel, maar beter is om het te laten liggen, maar in noodgevallen is het dus prima mogelijk.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

*Esther*

Bedankt!
Is interessant om te lezen.
Crosser

Karin

Misschien leuk om te weten : de eitjes die ik apart gelegt had zijn inmiddels uitgekomen ! Eerst een aantal dagen  apart gehad, dagelijks gekeerd, toen 4 dagen in de broedmachine en toen ze bevrucht bleken te zijn onder mams gestopt. Van de week zijn ze uitgekomen ;D

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Riny

Hoy Karin
Dat is goed nieuws.
Nu maar hopen dat het mooie en gezonde grote valkjes worden.
Groetjes Riny :D

Inger m

Hoi Karin,
Dat is leuk om te horen. Succes met de kleintjes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Arno

Hoi karin
Ik zou zelf het gewoon laten gaan en kijken wat er van terecht komt.
Maar als je graag meteen weer een nestje wilt lijkt mij het beste om er nog een nestkast naast te hangen en daar de jongen in te doen.
Vaak gaan de ouders dan gewoon door met voeren(wel goed opletten krop controleren )en kan het popje rustig op nieuw beginnen
Groet Arno
Arno Hobbykweker van Valkparkieten
www.arnohobbykweker.nl  meer info over mutaties : http://www.valkparkieten-benelux.tk/