11 mei 2025, 22:30:13

Eten?

Gestart door Marjon, 20 november 2005, 20:55:29

« vorige - volgende »

Marjon

Hallo!

Het is eindelijk gelukt! We hebben drie kleintjes, en ze zijn zooooooo lief!!!!

Maar even een vraagje. Wat moeten we de ouders te eten geven? Ze krijgen nu ei-voer, gewoon voer zonder zonnebloempitten en fruit.
Is dit voldoende?

Het valt ons namelijk op dat de ontlasting van die kleintjes heel vet is. Ze worden wel goed gevoerd, de krop zit steeds goed vol en ze groeien als een gek.
Weten jullie hier meer over??

Groetjes,

Marjon

margreet

hallo Marjon,

De ontlasting van de jonkies ziet er donkergeel uit, de hoeveelheid kan ook best wel veel zijn in verhouding tot de jonkies. Dit is normaal.Als ze de jongen voeren eten ze best wel veel eivoer. Wel elke dag verversen.

groetjes Margreet

Paul

Hoi Marjon,

Het belangrijkste geef je eigenlijk al en let ook op het drinkwater want tijdens het voeren gaat dat erg snel leeg.
Je zou ook wat stukjes brood kunnen geven dat is ook goed als ze jonkies hebben.
En wat groenvoer of kiemzaad word ook vaak gegeven omdat dat ook zacht is maar kiemzaad heb ik ze zelf nooit gegeven als ze jonkies hebben.

Gretjes, Paul

Riny

Hoy Marjon
Ik geef ze als ze jonkie's hebben ook extra trosgierst.
Citaat van: Paul op 21 november 2005, 01:16:30
En wat groenvoer of kiemzaad word ook vaak gegeven omdat dat ook zacht is maar kiemzaad heb ik ze zelf nooit gegeven als ze jonkies hebben.

Hoy Paul
Heb je daar een reden voor dat je ze geen kiemvoer geeft als ze jongen hebben.
Groetjes Riny :D

Marjon

Hoi allemaal,

Thanks voor de tips!
Ik geef ze nu wel ook al geweld voer, dat vinden ze echt lekker!
Voor de rest ververs ik alles twee keer per dag, en hebben ze een grote bak water tot hun beschikking.
Ik zal ze wel wat meer groenvoer geven, en trosgierst hang ik ook meteen in de kooi.

Ik vind het alleen zo vreemd dat die kleintjes van die dikke ontlasting hebben. Het is een beetje licht-groen en droogt wit op... Zegt jullie dit iets? Het is in ieder geval niet geel.

Groetjes,
Marjon

Riny

Hoy marjon
Een valkje plast en poept tegelijkertijd.
De urine kijkt wit.
Groetjes Riny :D

Inger m

Hoi,
De ontlasting van jonge vogels is anders van samenstelling en ziet er anders uit. Het is wit-gelig van kleur (afh van de voeding) en wordt in kleine, stevige hoopjes afgezet. De typische donkergroene kleur van oudervogels hebben de jonge vogels nog niet.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Marjon

Hoi!

Dank jullie voor de geruststelling, maakte me toch wel een b-tje zorgen of het allemaal wel goed ging, maar daar ben ik nu wel van overtuigd!

Hier even een plaatje van één van onze monstertjes:

Paul

Hoi Marjon,

Ook bij twee jongen onderling kan de kleur zelfs nog verschillen.
Ik heb er hier twee die krijgen precies dezelfde voeding en de een heeft lichtbruinige/gelige ontlasting en de ander echt groen.
Volgens de dierenarts was dat geen probleem elke vogel is toch weer even anders net als dat mensen verschillen.
Als het zwart word dan is het niet goed in elk geval en dan moet je je vaak wel zorgen maken.

Hoi Riny,

Ik geef ze eigenlijk nooit kiemvoer omdat ik eigenlijk altijd bang ben voor schimmelvorming zeker bij kleintjes nu :(
Ik heb er nu ook een jong ernstige schimmel op de kop en daar ben ik echt van geschrokken zo erg als dat eruit zag.
Maar ik ga het toch een keer proberen ik heb pas een zak kiemzaad gehaald.

Groetjes, Paul

Marjon

Hoi Paul,

Het ziet er naar uit dat het dus allemaal goed gaat met onze kleintjes. Gelukkig!

Maar eh, waarom haal je speciaal kiemzaad? Ik week altijd gewoon grof parkietenvoer, hier haal ik alleen wel eerst even de zonnebloempitten uit.
Je moet alleen inderdaad wel opletten met schimmel. Ik ververs het 's morgens en 's avonds, en dat gaat goed.

Groetjes,
Marjon

Paul

Hoi Marjon,

Het schijnt met speciaal kiemzaad dat alle zaadsoorten tegelijk gaan kiemen.
Met gewoon voer kiemen sommige zaden en dan is de rest nog niet aan het kiemen.
Dat begreep ik tenminste in de winkel over de uitleg.
Ik heb voorheen wel dat biogreen van Vitakraft geprobeerd daar komen echte grassprieten uit en die kan je ze dan geven.

Groetjes, Paul

Marjon

Hoi Paul,

Hoe kiem je deze zaden dan? Gewoon in water?

Ik denk namelijk dat het niet echt uitmaakt of alle zaden tegelijk kiemen als je dit met behulp van water doet. De zaden die dan nog niet gekiemd zijn, zijn wel geweld, en dat vinden ze ook erg lekker. Plus dat dit ook goed is als ze kleintjes hebben. De zaden zijn dan voor de ouders goed te verwerken tot voer voor de ukkies.

Maar gekiemde zaden vinden ze uiteraard wel het lekkerst!

Groetjes,

Marjon

Paul

Hoi Marjon,

Ik heb een kiemautomaat waar ik de zaadjes in kiem.
Die bestaat ui ik geloof 5 verdiepingen dus er kan aardig wat zaad in 1 keer in :)
Ik ga van de week even proberen of dat lukt.
Ik heb er al wel dat gras in laten groeien maar niet echt alleen maar gekiemd.

Groetjes, Paul

Marjon

Hoi Paul,

Da's het betere werk!! En ik maar klooien met bakjes water... :P
Ik hoop dat je valkjes het lekker vinden, maar ik denk niet echt dat je je daar zorgen over hoeft te maken  ;)

Groetjes,
Marjon

Paul

Hoi Marjon,

Ik weet niet of je die kiemautomaten kent maar ze kosten op de beurs 10 euro en op internet 12,95 alleen ik heb er toen 30 euro voor betaald in een dure winkel :(
Zo zien ze eruit:

Het is best handig wand het overtollige water loopt vanzelf weg dus je kan ze normaal gesproken nooit te nat maken.

Groetjes, Paul