16 juli 2025, 15:01:47

Wat moet ik doen?

Gestart door sweetfuzzy, 19 november 2005, 13:37:16

« vorige - volgende »

sweetfuzzy

Hallo,

Ik heb sinds een paar dagen een nieuwe valkparkiet. Nu wilden wij hem laten knippen en die vrouw zei dat hij wormen had. Ze heeft hem een antiworm kuur gegeven rechtstreeks in zijn snaveltje. Dat was woensdag. Maar nu zit hij nog steeds als een bolletje in zijn kooi, hij slaapt ontzettend veel en hij heeft erg veel poep aan zijn staartveren en aan zijn kontje. Ik maak het wel een beetje schoon maar ik smeer het alleen maar uit. Smokey eet wel en drinken doet ze ook. Ik geef haar extra eivoer, ik heb voer op de grond liggen en ik maak op het moment iedere dag de kooi schoon. Ik maak me zorgen. Wie weet raad of wie heeft er nog tips?
Groetjes van Sweetfuzzy en de valkenbende

Riny

Hallo Sweetfuzzy
Ik zou met het valkje terug gaan naar die mevrouw.
Ik snap trouwens niet dat ze zo'n valkje verkoopt.
Groetjes Riny :D :D

sweetfuzzy

Ik heb hem daar niet gekocht maar bij een hobbykweker. Die vrouw is een vogel- en vogelzaadhandelaar. Zij zei dat Smokey wormen had. Ik heb de persoon waar ik hem vandaan heb al gemaild. Toen ik hem kocht zag ze er normaal uit en leek er niets aan de hand.

Rianne

Hoi,

als je valkje wormen heeft, zou ik het voer niet los op de bodem strooien want zo komt het in contact met de ontlasting. Je kan het natuurlijk wel in een bakje op de bodem zetten.
Geef je Smokey nu nog van de wormen kuur? Anders daar even mee stoppen.

sweetfuzzy

Ne wormenkuur heeft hij 1 keer gehad dat was woensdag. Het voer ga ik nu meteen in een bakje doen

Tara

Hoi,

ik vraag me af hoe zij zo snel kon bepalen dat het valkje wormen heeft?

Dan nog, een ontworming mag normaal niet schadelijk zijn voor het valkje, ook al heeft het valkje geen wormen, waarschijnlijk heeft ze een overdosis gegeven ofzo....

Laat altijd je valkje ontwormen door (behulp van) een dierenarts.

Het beste wat je  volgens mij kan doen is 'm nu idd sterk houden (evt. ook met druivensuiker) en als ie echt niet beter wordt, naar de dierenarts.

Groetjes, Tara

sweetfuzzy

Druivensuiker speciaal voor vogels? Heb je een merknaam?

Tara

Citaat van: sweetfuzzy op 19 november 2005, 16:25:00
Druivensuiker speciaal voor vogels? Heb je een merknaam?

Hoi,

ja hoor,
ikzelf heb druivensuiker van CéDé,
is zeer goed hoor, en smaakt ook naar echte druivensuiker, en er zit minder suiker in dan de druivensuiker voor mensen.

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi,
Een overdosis wormkuur lijkt mij niet ws voor de ziektyeverschijnselen. Omdat veel wormkuren een behoorlijke veilige marge hebben.

Waarschijnlijker lijkt het mij dat de vogel een andere infectie onder de leden kan hebben, waardoor de ziekteverschijnselen niet verdwijnen. Zo geven bacterie en coccidiose infecties ook diarree en ziekte, msaar allen hebben een andere behandeling nodig.

Druivesuiker is geen medicijn, maar wel goed voor zieke vogels. Raadpleeg een deskundige vogeldierenarts voor een juiste diagnose.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

19 november 2005, 18:54:16 #9 Last Edit: 20 november 2005, 02:27:55 by Paul
Hoi Inger,

Ik heb laatst 2 valkjes ontwormd en de aangegeven hoeveelheid die op de verpakking stond gebruikt.
Ik dacht van eentje dat die dood zou gaan zo slecht zat die er na de kuur bij :(
Helemaal bol en in elkaar gedoken en de staart in een hele rare houding en ze kon amper nog op de stok zitten.
Gelukkig ging het na een halve dag weer langzaamaan een stuk beter maar ze zag er echt heel ziek uit.
Het was Panacur en op het flesje staat 0,5 tot 0,8 ml en ik heb 0,5 gegeven laat staan wat er gebeurd was met 0,8
Ik heb ook horen zeggen dat wat op het flesje staat als dosis om toe te dienen totaal niet klopt weet jij dat misschien ?

Hoi Sweetfuzzy,
In elk geval als het niet verbeterd zo snel mogelijk naar een dierenarts of de ontlasting laten controleren dat kan je ook opsturen voor onderzoek dan hoef je niet met de vogel zelf op stap.
De druivensuiker voor dieren is exact hetzelfde als voor mensen alleen zitten er vaak extra vitamines doorheen voor dieren.
Maar het gaat juist om de druivensuiker en die kan je bij de C1000 halen in het schap van de zon-natura producten en een halve kilo kost 1,75 ongeveer.
Doe er zoveel in dat het net niet meer oplost in water dus je moet er best veel in doen wil het je valkje een opkikker geven.

Groetjes, Paul

bobbie

Hoi,

Ik lees dit even door met de ogen van een "leek" (niet vervelend bedoeld :))
Er staat nergens bij dat je de druivensuiker in het drinkwater moet doen, tenminste ik las het nergens.

Bij deze dus. De druivensuiker moet in het drinkwater, je mag er heel veel in doen.

Succes, Nel :)

bobbie

O Paul, wij waren ongeveer tegelijk. In jou bericht staat het wel van mengen in water.  :)

Groetjes, Nel :)

Paul

Hoi Nel,

Ik zie het maar jij hebt het nog wel even duidelijker uigelegd :)
Als ze echt ziek zijn kan je het ook nog met een spuitje gemengd met water in het snaveltje druppelen.
Maar als ze gewoon drinken is in het water inderdaad prima zoals Nel al zegt.

Groetjes, Paul

Tara

Hoi,

ik heb twee jaar terug in december genoeg doden gehad na een wormenkuur, eerst alle exoten, en dan de zwakkere valkjes, dus denk wel dat een overdosis effect kan hebben.

Is bij paarden net zo, als je een overdosis geeft, maar dan wel kwestie van OVEROVERdosis.

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi Tara,
Das foute boel als er doden vallen. Wat voor middel heb je gebruikt en welke dosis? Er zijn maar weinig wormmiddelen speciaal voor vogels.

Hoi Paul,
Bij Panacur staat 0.5-0.8 op de verpakking. Ik heb een volledige voliere op deze dosis ontwormd (30 vogels, verschillende soorten, hoeveelheid panacur aangepast op soort). Geen enkele vogel heeft hiervan negatieve effecten ondervonden.

Echter de aangegeven dosis is wel veel te hoog. Bij navraag bij dr. Feld blijkt dat 3 druppels per 100 gram vogel voldoende is. Ik kreeg mijn twijfels toen ik kippen moest ontwormen, die 1 ml kregen per dier.

Dus een overdosis panacur kan niet direct kwaad, maar het is niet nodig. De reactie van de vogel kan ook te maken hebben met het hanteren (vinden vogels niet fijn) en de toediening (bv als een beetje perongeluk in de luchtpijp komt). Als de vogel direct na de juur slecht zat denk ik niet dat het door de kuur komt, omdat het nog moet worden opgenomen in het lichaam.

Verder is de dosering en de schade door overdosering ook afhankelijk van het soort ontwormmiddel en de werkzame stof.

Ik wilde vooral aangeven in dit verband dat door het ontbreken van een diagnose er ook een heel andere ziekteverwekker een rol zou kunnen spelen ipv overdosering.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.