28 april 2024, 13:02:30

Legnood !

Gestart door anika_en_spirit, 17 november 2005, 17:46:25

« vorige - volgende »

anika_en_spirit

Hallo allemaal..

Star heeft weer een nestje van 3 eitjes..
nu moet ze haar 4e eitje gaan leggen...
en toen vond ik haar onderin de kooi.
iK dacht dat ze al dood was, maar gelukkig niet.
Ze reageerde eerst niet.
Ik heb haar nu in een doos gezet met een lamp erop voor warmte. Ze is zelf in de warmte van de lamp gaan zitten, maar ze zit nou helemaal stil met haar oogjes dicht.
Haar staart staat in een knik, dus ik ben bang dat ze legnood heeft. Weet iemand wat ik hieraan kan doen?
Het ziet er niet best uit..
Alvast bedankt!

Groetjes Anika
Liefs, Anika
Spirit, Senna, Lucky, Shine, Skye, Syara, Soë, Sterre, Sero & Sweet!


Paul

Hoi Anika,

Het klinkt in elk geval niet goed en de warmte is al heel goed dat je dat gedaan hebt.
Neem een wattestaafje en dan met olie de cloaco flink insmeren ook ietsje voorzichtig proberen dat je er een beetje in kan smeren van die olie.
Met echte legnood is het zaak dat het ei er zo snel mogelijk uit is.
Hier een stukje van de lezing van dr Feld over legnood misschien heb  je er wat aan.

CitaatLegnood
Je valkje zit wat in elkaar, en heeft het duidelijk moeilijk. Om zeker te weten dat er een ei in de weg zit, pak een wattenstaafje dat je vettig hebt gemaakt en duw (het puntje) voorzichtig in de cloaca. Als je direct al niet verder komt, zit er zeker een ei in de weg. Pak een nieuw wattenstaafje en maak dit flink vettig en probeer dit voorzichtig om het ei heen te bewegen zodat het ei vettig wordt. Zorg dat de valk lekker warm zit. Masseer wat vettigheid in de cloaca. Merk je dat het toch te lang gaat duren, wacht dan vooral niet te lang en probeer dan het ei kapot te drukken met het wattenstaafje. De prut komt er dan direct uit. De schillen komen later vanzelf wel. Dit kan geen kwaad. Een ei dat te lang in de weg blijft zitten zodat de valk geen urine meer kwijt kan, is dodelijk!



Groetjes, Paul

anika_en_spirit

HeeY paul,

Bedankt voor je snelle reactie!
Ik ga het meteen proberen !

Groetjes Anika
Liefs, Anika
Spirit, Senna, Lucky, Shine, Skye, Syara, Soë, Sterre, Sero & Sweet!


Paul

Hoi Anika,

In elk geval is dit het enige wat je zelf kan doen.
Je kan ook voorzichtig te proberen het ei er uit te masseren want in elk geval moet het er snel uit als ze er zo bij zitten.
Laat in elk geval even horen hoe het gaat.
Sterkte met je schatje.
Als het ei echt onder de olie zit heb je alleen kans dat het niet meer uit gaat komen maar de gezondheid van je valkje gaat boven die van het ei dus dat is bijzaak vind ik.


Groetjes, Paul

anika_en_spirit

Hoi Paul,

Ja inderdaad, Ze hebben nu ookal een mooi jong, en dan nog.. eitjes leggen kan altijd nog. Als ze hier maar eens bovenop komt.
Ik heb het ei net zo goed mogelijk ingesmeerd.
Ik zal proberen of ik het er zo uit krijg.
En anders word het rondje dierenarts.
Zo simpel is dat.

Groetjes Anika
Liefs, Anika
Spirit, Senna, Lucky, Shine, Skye, Syara, Soë, Sterre, Sero & Sweet!


Paul

Hoi Anika,

Als je het ei goed ingesmeerd krijgt komt het er meestal wel snel uit.
En met legnood is er vaak echt haast bij dus kan je zelf vaak het beste helpen op zo'n moment.
Ik hoop dat het ei er snel zal zijn je kan het in elk geval goed afdrogen met een stukje keukenpapier dan heb je altijd nog wel een kans dat het uit kan komen.

Groetjes, Paul

Bianca


Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

ROCKS

Hoi Anika,
Hoe is het met je popje?
Niet te lang wachten met de dierenarts, hoor. Ik heb het laatst ook gehad met een van mijn popjes, en toen zei de D A dat je binnen 24 uur actie moet ondernemen anders kan het echt fout gaan. Wij hadden gelukkig snel door dat het legnood was,en zijn gelijk naar Feld gegaan. Hij heeft het eitje geprobeerd eruit te duwen, masseren, maar dat lukte niet. Toen heeft hij het stuk gedrukt en eruit gehaald met een pincet. Ze knapte direct op.
Laat even weten hoe het met jouw popje gaat?
Groetjes, Nellie


                                         ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

anika_en_spirit

heeY allemaal..

sorry voor deze late reactie, maar ik heb een paar dagen niet op internet kunnen komen, vandaar..

Met Star gaat het weer helemaal goed ! :D
De olie hielp helaas niet, maar net toevallig deze avond belde mijn opa. Die belde een broer van hem op en die zei dat lauw water op de cloaco druppelen bij zijn vogels altijd had geholpen. Het ei moest er dan binnen 3 uurtjes zijn.
Dat heb ik dus gedaan en vervolgens heb ik Star in een doos onder een lamp op mijn kamer gezet en ben ik gaan slapen.
een uurtje daarna begon ze ineens te vliegen, want ze wou naar haar mannetje toe. Ik heb haar daar dus maar heen laten gaan en de ochtend erna lag het eitje in haar voerbak :)
Ze was zelf ook weer helemaal opgeknapt, dus het is gelukkig goed gegaan :)

Bedankt voor jullie tips !

Liefss Anika  :-*
Liefs, Anika
Spirit, Senna, Lucky, Shine, Skye, Syara, Soë, Sterre, Sero & Sweet!


ROCKS

Hoi,

Das's goed nieuws! Fijn voor Star en voor jou!
Nu gaan we hopen dat de eitjes ook nog allemaal uit gaan komen.

Groetjes, Nellie


                                         ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

Marjon

Hoi!

Wat goed! Ben blij dat alles goed gaat. En een goeie tip voor meerdere mensen, van dat lauwe water.

Veel succes verder met je eitjes,

Marjon