17 mei 2025, 00:12:26

perongeluk een ei!!!

Gestart door gerda kremer, 31 oktober 2005, 21:47:45

« vorige - volgende »

gerda kremer

hallo.

wie kan mij info geven over het volgende.

we hebben 3 valken, rico (pop), spico(pop), gizmo(man).
zind afgelopen zaterdag lag er ineens een ei op de bodem van de kooi. we wisten alleen niet van wie die was.(gizmo zit namelijk op alle twee de dames te (ja hoe noem je dat netjes) flikvlooien).
gizmo liep er de hele kooi mee rond, rico zat er aan te pikken en spico keek er een beetje dom naar zo van wat is dat.
spico mocht niet op de grond dan werd ze aan gevallen door gizmo, dus uit nood gizmo in een andere kooi gezet. de dames kunnen erg goed met elkaar over weg alleen gizmo teroriseert de boel.

nu zagen we vandaag dat spico dus de eieren legt. alleen zit ze er helemaal niet op, ja op het moment dat het ei komt dan gaat ze er op en anders zit ze helemaal niet op grond.

alleen weten we nu even niet wat we moeten,
moeten we de eiren laten liggen tot 3 week? en kijken wat er gebeurt? of gelijk de eieren weg halen?
gizmo terug zeten is geen denk ik geen optie, want spico durft niet op de grond als hij er bij in zit (dus ook niet om een ei te leggen)

groetjes gerda

Marjon

Hoi!

Laat de eitjes maar gewoon liggen, ook als ze er geen aandacht aan besteed. Als je ze weg haalt, zal ze zeker weer nieuwe eitjes gaan leggen en daarmee door gaan tot dat jij ze niet meer weg haalt. Dan raakt ze uitgeput....
Nu zal ze er misschien ook een aantal bij leggen, maar dat maakt niet uit. Gewoon laten liggen tot ze er echt totaal niet meer naar om kijkt. Idd een weekje of drie waarschijnlijk.

Groetjes en succes er mee,

Marjon

Lin

Als je geen jongen wilt, wat ik aanneem, dan wel de eieren een voor een vervangen. Twee ouders voeden beter dan alleen een pop.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Paul

Hoi Gerda,

Vaak gaan ze pas echt broeden als er een aantal eitjes gelegd zijn en met een paar doen ze nog niks.
Als je geen jongen wilt kan je de eitjes onklaar maken door er met een naald een gaatje in te prikken dan droogd het uit en er komen geen jongen.
Wil je wel jongen dan gewoon laten liggen ook op de bodem zonder blok kunnen jongen prima grootgebracht worden als de ouders maar niet teveel gestoord worden door andere soortgenoten.

Groetjes, Paul