17 mei 2025, 06:08:46

Jongen blijven kaal achterhoofd houden

Gestart door Linda, 24 oktober 2005, 21:01:48

« vorige - volgende »

Linda

hallo,
Ik zit met een vraag.
Ik heb moment 3 nestjes valken. Gaat helemaal super!
maar ik heb een nestje van 2 jongen (zitten in de buiten voliere) en 2 nestjes in de  binnenvoliere, een nest van 5 jongen en een nestje van 1.
Maar die dus buiten zitten, die hebben beide nog een heel kaal achterhoofd, Alleen de kuif staat er en verder geen veertje te bekennen op dr op, alleen bij het bekje! Deze 2 zijn nu 3 weken en 4 dagen!
De jongen die dus binnen zitten zijn morgen 3 weken oud. Maar daar is wel heel de kop al bedekt met veertjes.
Ik vind dit beetje vreemd, mijn vraag is daarom ook hoe kan dit?
Zou het kunnen omdat de jongen die binnen zitten een voeding extra krijgen? want daar gaat sochtends om half 8 uur het licht aan. En dan is het buiten natuurlijk nog donker. OOk savonds brand het ligt tot half 10 of 10.. Maar dan is het savonds natuurlijk ook al donker. Kan het misschien daar aan Liggen?

Paul

Hoi Linda,

Klinkt heel bekend ik denk dat je er wel vanuit kan gaan dat de ouders de jongen plukken.
Als je bij de jonge kijkt zal je donkere bijna zwarte stipjes zien op de kale kopjes denk ik.
Dat zijn bloedplekjes die zijn opgedroogd.
De veertjes komen wel later gewoon terug als ze zelfstandig zijn en alleen de kopjes valt nog mee soms plukken de ouders ze helemaal kaal.

Groetjes, Paul

Bianca

kan het niet zijn dat de ouders de jongen plukken?
Of zijn het mischien lutino's die zijn tegenwoordig een beetje "doorgefokt"waardoor ze een kaal achterhoofd houden, maar zo te horen denk ik het eerste ;)

Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Paul

Hoi Bianca,

Ik was 11 seconden sneller  ;D ;D ;D
Maar we denken in elk geval bijde hetzelfde en zo te horen is de hele kop kaal op de kuif na en dat moet bijna wel door plukken komen.

Groetjes, Paul

Linda

Oke dankje wel.
Ik heb wel een paar plekjes gezien, maar niet over het hele hoofdje eigelijk.
Maar ik kan er verder niets aan doen?
Ze krijsen wel heel erg dat doen de andere niet.. ze zijn ook heel schuw vergeleken met me andere jongen. Dit zal daar waarschijnlijk ook wel door komen.

linnuhpin1985

dit onderwerp is van mij. Heb me eigen nu alleen aangemeld!

Paul

Hoi Linda,

Zoals Bianca al zei kan het zijn dat het om lutino's gaat.
Wat voor mutatie zijn die jongen met dat kale kopje ?
Bij lutino's komen de veertjes toch vaak al wat langzamer dan bij een wildkleur bijvoorbeeld dat kan best verschillen maar is helemaal niet erg.
De meeste veertjes zullen gewoon komen alleen heb je bij lutino kans op een klein kaal plekje onder de kuif maar vaak groeien daar andere veertjes overheen en valt het amper op.

Groetjes, Paul

linnuhpin1985

het gaat om bont geparelde jongen. Het is bij alle 2 de jongen uit het zelfde nest. Moeder is wel lutino gepareld en vader is Wildkleur

Paul

Hoi Linda,

Dan zal het denk ik toch door plukken van een van de ouders komen.
Zolang het niet te erg is zou ik ze gewoon bij de ouders laten zitten alleen als het heel erg is met veel bloedende wondjes kan je beslissen over te gaan op verder grootbrengen met de hand.
Als je weet welk van de ouders plukt lukt het soms ook wel de andere ouder om alleen het nest groot te brengen als je de plukker tijdelijk weghaald.
Ik heb dat momenteel hier ook dat een mannetje 4 jongen voert omdat de pop ze helemaal heeft kaal getrokken :(

Groetjes, Paul

linnuhpin1985

Vandaag is de eerste uitgevlogen!! echt super lief! :)