9 mei 2025, 13:15:34

Bont gepareld, geslacht te bepalen?

Gestart door Gen, 29 oktober 2005, 18:49:09

« vorige - volgende »

Gen

Hallo,

We hebben vandaag een nieuw valkparkietje gehaald, en als het goed is is het een bont geparelde. Ik heb begrepen dat hierbij het geslacht niet (of moeilijk?) vast te stellen is, maar is het wellicht toch te zien? Ze is nu Lola gedoopt, maar is dus wellicht een hij ;).
Het geparelde verdwijnt bij een mannetje na de eerste rui heb ik begrepen, maar wanneer is dit ongeveer?
Kan iemand aan de hand van deze foto's wellicht een gok maken of het een mannetje of een vrouwtje is?
Het is trouwens een heel lief vogeltje, ze komt uit de voliere maar wil wel toch al graag op de hand zitten en geaaid worden en ze probeert totaal niet te bijten.

Bedankt :)

Paul

Hoi Gen,

Het is zo totaal niet in te schatten of het een man of een pop is dat blijft een pure gok.
Je kan het vaak wel aan het gedrag merken als ze ouder zijn dan 2 maanden en de eerste rui komt meestal na een half jaar pas.
Kan je niet achter de mutaties van de ouders komen via de kweker want soms kan je dan uitrekenen of het een man of een popje is.

Groetjes, Paul

Gen

Hallo Paul,

Er zat een lutino popje langs waarvan ik meende dat dat de moeder was, maar dat weet ik niet 100% zeker.

Bedankt voor de tip :)

Groetjes,

Gen

Paul

Hoi Gen,

Als de moeder Lutino is dan zal ze ook split bont of bont moeten zijn.
Als de vader dan een  Bont Geparelde is bijvoorbeeld dan zijn de bont geparelde jongen popjes.
Maar er kan natuurlijk nog wat anders zijn bij de ouders.
Als je na een jaar geen parels meer ziet is het een man dus het is nog even wachten voor je echt zekerheid hebt dan :)

Groetjes, Paul

Roosje

Het is in ieder geval wel een schatje, om op te vreten!

Gen

Ja ik was ook meteen helemaal verliefd :) (Ze is dan wel voor mijn zus, maar daar kom ik ook vaak langs)
Het was eigenlijk alleen de bedoeling dat ik zou gaan kijken en nog niet een valkje zou kopen, maar ze viel echt op tussen de andere valkjes.

Daarnaast blijkt ze echt ontzettend lief van karakter te zijn, ik had verwacht dat ze  niet tam zou zijn omdat ze uit de voliere komt, maar ze heeft nog niet proberen te bijten of weg te vliegen en wordt heel graag geaaid. (Onze eigen zeer tamme valkparkiet is in vergelijking zelfs agressiever als ze haar zin niet krijgt.)
Haar (of zijn) kuifje is wel wat weggeknabbeld; het is nu net of ze twee duivelshoorntjes heeft.

Riny

30 oktober 2005, 09:07:46 #6 Last Edit: 4 november 2005, 12:44:31 by Riny
Hallo allemaal
Die mooie bonte valkjes waren er ook de schuld van dat ik met een mannenoverschot zat.
Ook ik kon er niet aan voorbij lopen,maar het bleken naderhand allemaal mannen te zijn.
Groetjes Riny :D :D :D

Gen

hehe ^^ Ze is nu in ieder geval Lola gedoopt, dus als het een mannetje blijkt te zijn heeft ie een probleem ;)

Paul

Hoi Gen,

Ik heb ook twee popjes die Sjakie en Harry heetten :)
Maar ik houd gewoon die namen aan ondanks dat ze niet helemaal kloppen.
Ze ziet er in elk geval wel heel lief uit echt een schatje en dat geplukte groeit meestal snel weer aan dat was me ook al opgevallen.

Groetjes, Paul

valkenpiet

ik ben er bijna zeker van dat het een pop is.
Bij heel jonge valkjes kan je als je goed kijkt zien waar de inplant van de kuif is.
Als die breed is, dan is het een pop, als die smal is, dan is het een man. Ik weet niet hoe zeker deze methode is, maar ik heb er al dikwijls succes mee gehad !
Een andere methode is een donkere staartpen uit te trekken
Als deze helemaal donker terugkomt dan is het een man, zitten er gele streepjes in dan is het een pop.

Gen

wat grappig :) dat van die kuif had ik nog nooit eerder gehoord

Paul

Hoi,

Ik vind dat zelf via de kuif sexen een onbetrouwbare methode want dat klopt niet altijd.
Ik heb hier ook mannen met een brede aanplant van de kuif en popjes met een smalle aanplant.
Ook het voelen van de bekkenbotjes is bij valkjes bijna niet te doen en onbetrouwbaar.
De beste methode bij bonte is toch aan het gedrag bepalen of een dna onderzoekje laten doen.

Groetjes, Paul

Riny

Citaat van: Paul op  4 november 2005, 12:02:35
Ook het voelen van de bekkenbotjes is bij valkjes bijna niet te doen en onbetrouwbaar.

Dat ben ik met je eens,bij ons in de buurt is ook een vrouw die zegt dat ze dat aan het botje kan voelen.
Nou wat die voelde weet ik niet,wat ik wel weet is dat het allemaal mannen waren.
Dus zo kwam ik aan mijn mannenoverschot.

Gen

ROFL!!!!!
Nou het heeft geen haast, dus we laten Lola lekker zijn/haar gang gaan, dan komen we er vanzelf wel achter ;)
Zij/hij is toch niet bedoeld voor het broeden :)
Ik vind een staartpen uittrekken ook een beetje sneu, dat moet toch pijn doen of niet? ><

Riny

Hoy Gen
Ik heb het wel eens gedaan een staartpen uittrekken,als je het in een ruk doet valt het mee met de pijn.
Maar als het niet uit maakt of het een man of en pop is zou ik het niet doen.