6 mei 2025, 21:52:05

een beetje hulp??

Gestart door elle22, 28 oktober 2005, 14:56:34

« vorige - volgende »

elle22

Hoi,

Ik heb nu sinds 2 weken een valkparkiet van 3 maanden. Hij komt bij een kweker vandaan die hem al apart had zitten en met een stokje bezig was om handtam te krijgen. Nu zit hij bij mij in een grote kooi met een speeltje en is niet bang voor mijn hand in de kooi, maar als ik dichterbij kom klimt ie weg.
Vanmorgen had ik een stukje gedroogd fruit wat hij van mijn vinger heeft gegeten (een keer of 4) en daarna niet meer.
Wat kan ik nog meer doen om mijn valkje handtam te krijgen?

Groetjes Elle

Roosje

Trosgierst is the magic word ;D Koop in de winkel wat trosgierst en ga daarmee met je hand in de kooi. Je valkje zal vanzelf naar je toe komen. Heb vooral veel geduld en probeer of hij op je hand wil gaan zitten. Als dat een paar keer is gelukt kan je voorzichtig met hem uit de kooi, maar wees daar niet te snel mee, anders zal hij veel te gestresst raken.

Riny

Hallo Elle
Vooral heel veel tegen hem/haar praten op een zachte lieve toon.
Als je dat doet leert hij je stem heel goed kennen en is ook snel minder bang.
Groetjes Riny :D :D :D

elle22

Hoi hoi,

Vanmorgen heeft Poco een stukje dichterbij gekomen, ik had een stukje verse appel in mijn hand, heeft hiervan gegeten. Ik heb trosgierst geprobeerd, maar hij lijkt hier niet koud of warm van te worden.
Ik blijf proberen, geef niet op!!

Groetjes Elle

Riny

Hoy Elle
Je kunt het ook proberen met verse kruiden dat vinden ze ook vaak lekker.
De meeste valkjes lusten graag trosgierst maar smaken verschillen ,dat is bij mensen zo dus waarom zou het bij valkjes anders zijn?
Je kunt ook proberen of je hem kunt lokken met een soepstengel.
Veel succes Riny :D :D :D

M.

Doorgaan zoals je nu bezig bent.

Veel praten en geluidjes maken, en eten aan blijven bieden.
Ik heb hier een valkje zitten die zich laat verleiden met dikke zonnebloempitten.

Ook regelmatig even met je handen door de kooi gaan, al zou je denkbeeldig iets aanraken, zodat hij aan het bewegen van je hand en arm gewend raakt.

Jaag hem niet na, hang desnoods alleen je arm in de kooi.
Je moet niet vergeten dat een bange valk zn kooi als veilige plek ziet, maar ga je hem najagen dan zal hij zich verdrukt voelen en alleen maar banger worden.

Het kost tijd en geduld, maar als je valkje eenmaal doorheeft dat er niets loos is hou je er een leuke vriend aan over...

elle22

Poco is inmiddels uit zijn kooi gekomen, heeft op mijn schouder gezeten. Vliegen vind ie denk ik nog eng want dat doet ie niet veel. Mijn hand ziet ie nog steeds als iets engs, maar gaat wel op mijn vinger zitten als ik die aanbied en zachtjes tegen zijn buikje duw.
Hiephoi!!