5 mei 2025, 09:38:14

Tam maken dmv. lekkernij vraagje

Gestart door Remco_Ultee, 26 mei 2003, 20:57:11

« vorige - volgende »

Remco_Ultee

Ik wil vanavond beginnen met het uit de hand voeren, maar gisteren hebben we een stukje trosgierst in z'n voerbakje gelegd, maar hiervan heeft hij volgens mij nog niet zoveel gegeten.

Daarom weet ik niet of hij dit wel uit mijn hand gaat eten, misschien vind hij het wel niet lekker...

Is er nog iets wat ze heel erg lekker vinden?
Of heeft iemand aan andere tip om hem te laten wennen aan mijn hand? Vastpakken gaat te snel zeker?

Zijn speeltje viel hij trouwens aan (1 hap en blazen), het rinkelde ook en allerlei kleurtjes, hij zag het voor het eerst.

alvast bedankt :)

Cobie

Hoi Remco.

Het tam maken van je valkje vergt veel geduld. Je kunt proberen je hand in de kooi te doen en proberen dat hij op je hand gaat zitten, dwing je valkje nooit.
Veel praten en inderdaad wat trosgierst of fruit aanbieden in je hand, valkjes zijn zo nieuwschierig dat ze toch wel komen kijken wat je hebt.
Dus veel geduld en liefde zijn de sleutelwoorden, het zal je zeker lukken.
Groetjes van Cobie.
Groetjes van Cobie en de valkjes

[/glow]
Cobie's valkjes klik hier

Kolkkie

Hoi Remco,

Je kan ook een stokje in je hand nemen, en daar je valkje op laten zitten. Als hij daar aan gewend is, maak je het stokje steeds korter. Uiteindelijk zal hij op je hand uitkomen. Daar zal hij ff aan moeten wennen. Zoals Cobie al zei, zijn geduld en liefde de sleutelwoorden.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Remco_Ultee

Daarnet stak ik m'n hoofd in de voliere, en hij kijken en trappelen (zo waggelend lopen). En toen ging hij op iets zitten en ging hij fladderen met z'n vleugels, alsof hij wilde laten zien van, kijk ik kan al bijna vliegen.
Zou dat kunnen dat hij dat wilde laten zien?
Ik ga nu ff proberen om hem wat uit me hand te laten eten.

Annemieke

Hoi Remco,

Toen wij onze valk Teddy net hadden hebben we hem laten wennen door steeds onze hand voor zijn pootjes te houden zonder dat hij panisch werd.  :o

Toen hij eenmaal door had dat hij via onze hand naar buiten kon was het blijven zitten geen enkel probleem meer.  8)

Natuurlijk hebben we hem er niet direct uitgelaten toen hij dat stuk eenmaal door had, want dan hadden we hem waarschijnlijk niet meer binnen gekregen.  ;D
Groetjes,

Annemieke, Teddy & Punky

Remco_Ultee

Ik heb hem trosgierst toe gestoken en hij begon er vrijwel meteen aan te knagen, echt grappig om te zien, en hij knaagde niet zo schrikachtig maar hij at gewoon alsof hij het al vaker gedaan had uit iemands hand  :)

Hij kwam zelfs ineens dichtbij m'n hand gelopen en daar beet hij in het stokje, het leek wel of hij wilde zeggen, laat maar los, nu kan ik het zelf wel 8) .

iig. gaat het de goede kant op, geaait heb ik hem hierna nog niet, dat komt morgen  :)

Ellen

Gaaf he Remco?
Rustig aan doen is een schone zaak.
Sucses.............Ciao Ellen.

Remco_Ultee

Ik heb ontdekt dat als je iets boven een nog niet tam valkje houd hij best agresief kan doen, maar als je hetgeen (kan trosgierst zijn of je hand) dan laag houdt (lager dan het valkjes hoofd) dan reageerd hij heel anders, veel rustiger en bijt niet.

Misschien een hulpmiddel voor mensen die net zo bezig zijn om een valkje tam te maken als ik.

(mijn vriendin gaf die tip trouwens) Ze gaf er nog veel meer, maar dat vertel ik nog wel eens!

Ellen

Dat is inderdaad het geval Remco.
Alles wat boven de valkparkiet is, kan aanvallen.
Daar zijn ze dus niet happig op.
Altijd beneden blijven met de handen.

Sucses.........Ellen.

incantatrix

Wat goed dat hij toch nu de trosgierst eet joh die van mij  vinden een stukje appel ook errug lekker.
Groetjes Nynke

Remco_Ultee

Ja kzal nog wel us een appeltje voor hem schillen.
Maaruh ik heb nog een klein vraagje, gisteren na het voeren van trosgierst uit de han haalde ik mijn hand en het trosgierst uit de kooi op het moment dat het goed ging.

Of moet ik dan de trosgierst aan hem geven? want hij beet zo in het stokje van, jahaa geef het nu maar.

Ook heb ik het trosgierst over zijn hoofd naar zijn andere zijde gedaan, de eerste keer schrok hij, de tweede keer niet meer en elke keer liep hij er weer naar toe.

En dan nog iets, kunnen valkjes heel goed horen? en heel goed zien? en hoe zit het met het reukvermogen?

tnx tnx :)

Kolkkie

Hoi Remco,

Valkjes zien beter als ons. Vb. Wat wij op het beeldscherm zien, zien hun niet. Ze zien alleen strepen en stippen. Onze ogen zijn 'te slecht' om dat waar te nemen.
Het gehoor is ook goed van een valk. Als ze iets horen, staat vaak meteen de kuif omhoog, terwijl ik niets hoor.
Ik denk dat de smaak van valkjes slechter is als die van de mens. Wij hebben d8 ik meer smaakpapillen als valkjes. Maar smaak hebben ze zeker wel hoor. Als Coco iets niet lekker vind, eet ie het niet.
Of ze iets ruiken, weet ik niet. Het lijkt mij wel. Dit laat ik maar aan de andere experts over hier.

Je kan denk ik wel een stukje trosgierst aan hem geven als je je hand weg trekt. Als beloning van goed gedrag.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Remco_Ultee

:)
bedankt voor de antwoorden mariska!

Ik ben al een stapje verder want nu kan ik al alles met het trosgierst doen hij komt er zeker achteraan zelf vlak over zijn hoofd, of vlug over zijn hoofd schrikt hij niet meer van.

Ook niet als ik het naar me toe trek en onder hem duw  :) !!

Ik ga nu op vakantie 3 dagen ardennen. Dus m'n vader neem het tam maken ff over, ben benieuwd hoe het gaat als ik terug ben.
Fijna dagen iedereen doeiii

sannecoenders@hotm

29 mei 2003, 20:20:54 #13 Last Edit: 29 mei 2003, 20:23:30 by sannecoenders@hotm
[shadow=yellow,left,300] Hallo mensen,

Hier lees ik vaak dat mensen de valkjes er aan laten wennen om vast gepakt te worden...
Diddeltje is vrij tam

-> kan knuffelen
-> kussen
-> komt naar me toe als ik hem roep
-> eet uit mijn hand enz.)  ::)

Maar als ik met mij hand boven hem kom dan vliegt hij weg,
en als ik hem vast pak
(omdat ie daar toch aan moet wennen voor als hij naar de dierenarts moet of zijn nagels geknipt moeten worden)
dan bijt hij vlink  :-/

weet iemand van jullie wat daar aan te doen is?
en eigenlijk hoe je hem dat op een veilige (en natuurlijk leuke) manier kan leren? :)

groetjes en een dikke kus sanne
diddel gorgie boogie joepie binky boe tristan lui wizzard bowie vissen en mij verzorg pony's!

voor het antwoord: sannecoenders@hotmail.com

[/shadow]