6 mei 2025, 11:42:27

plukken??

Gestart door ann_dam, 22 oktober 2005, 10:05:43

« vorige - volgende »

ann_dam

Hallo allemaal,

Onan is nu al een tijdje in de rui, hij had op 2 veren na als zijn gekortwiekte veren al laten gaan en ook allemaal nieuwe veren.........hij kon dus weer vliegen als de beste. Maar vanmorgen zette ik zijn kooi open en het duurde al een best tijdje voor hij eruit kwam. Toen hij eruit kwam, fladderde hij wat en lande zo op de grond. Daar heeft hij een tijdje gezeten, tot hij het weer probeerde, maar hij kwam niet omhoog. Omdat hij gisteravond nog vloog als de beste, heb ik hem gepakt en bekeken. zijn rechtervleugel is ontdaan van alle mooi lange veren die je normaal kortwiekt!!!!

Ik heb de veren opgezocht en op de uiteinden zitten op allemaal een puntje bloed. Betekent dit dat hij zichzelf geplukt heeft???

Zo ja waarom doet hij dit, en wat kunnen we eraan doen.
Ik voel me zo schuldig......gisteravond was het nog goed!!

Hebben we hem niet goed verzorgd ofzo???
Onan:
- Legdatum : 01-04-2005
- Datum van uitkomen : 20-04-2005
- Geslacht : Man

ann_dam

22 oktober 2005, 10:07:02 #1 Last Edit: 22 oktober 2005, 10:19:07 by ann_dam
Ooh ik zie nu dat de hele onderkant van die vleugel besmeurd is met bloed!!! De andere vleugel zit ook al bloed op en hij doet het ook gewoon als hij bij mij zit.......Ik mag hem ook niet aanraken, dan gaat hij boos doen............Wat moeten we hiermee??

Onan:

Paul

Hoi Ann,

Als ik het zo hoor dan is je valkje vanacht erg geschrokken ergens van en heeft hij zijn vleugels tegen de tralies kapot gevlogen.
Let op dat het niet blijft bloeden dan zou je er wat meel op kunnen doen als je geen wondpoeder in huis hebt.
Is Onan een Lutino of albino ?
Die zijn namelijk nachtblind en schrikken dan sneller in het donker.
Je kan het beste een klein lampje bij de kooi aan hebben in de nacht.
De veren zijn met een week of 6 weer volldig aangegroeid als ze er helemaal tot de pen toe uit zijn en daar hoef je verder weinig aan te doen alleen zorgen dat hij zijn vitamientjes krijgt door groente en fruit en iets meer eivoer te geven tot de veren terug zijn.
Als hij geen groente en fruit wil eten zoals sommige dan kan je wat vitaminedruppels in het drinkwater doen.

Groetjes, Paul

ann_dam

Heel erg bedankt, we zijn gisteren ook naar de dierenarts geweest, Onan heeft nu een kraagje om...........omdat hij er heel erg aan zit te plukken!! Wij hadden later ook inderdaad het vermoeden dat hij zich kapot gevlogen heeft want wij ontdekten onder zijn oog en op zijn snavel ook blauwe plekjes en wondjes.

Onan wil geen eivoer eten en ook heel weinig groente en fruit, dat is echt heel vervelend, we hebben dus van de dierenarts pellets van Harrison gekregen die we dan 1 op 1 met zijn eigen voer mengen, de dierenarts zei dat we het ook een beetje vochtig moesten maken zodat hij verplicht de pellets binnenkrijgt, maar nu een dag later ziet het er niet naar uit dat hij gegeten heeft....................

Onan is een cinnamon bonte valk. Maar we hebben nu wel weer een lampje aan snachts.

Ik wil zo graag even met hem onder de douche, omdat hij nog bloed op zijn veren enzo heeft, maar ook omdat hij door dat kraagje zelf niet schoon kan maken, is dit verstandig of kan ik daar beter mee wachten?
Onan:

Roosje

Dan zou ik even wachten, hij is al beperkt genoeg door dat kraagje en als hij dan ook nog nat is, voelt hij zich zeker niet lekker.

ann_dam

Bedankt voor het advies................het is echt zielig zoals het er nu uitziet...........
Zijn vleugel

zijn oog

Helemaal met kraagje..........
Onan:

ann_dam

kan iemand mij adviesen geven over het niet eten, hij heeft bijna niks aangeraakt van zijn eten. Ik haalde hem vanmorgen uit zijn kooi en toen heeft hij uit mijn hand wel wat gegeten, maar naar mijn idee ook niet veel. Hoeveel hoort hij eigenlijk te eten?
Onan:

Roosje

Het is wel een heel aandoenlijk gezicht, zo met dat kraagje...

Hij zal wel niet veel eten omdat dat kraagje niet lekker zit, maar daar zal hij wel aan wennen. Bied hem maar gewoon veel aan dan eet hij vast wel.

ann_dam

nogmaals bedankt voor alle adviezen en tips!!!
Onan:

Paul

Hoi Ann,

Nu douchen zou ik zeker niet doen wacht eerst tot de wonden dicht zijn anders heb je kans op infecties door bacterien in het water.
Die pellets niet als enige aanbieden hier willen ze die ook echt niet eten en je moet ze soms uithongeren om ze die te laten eten.
Een valkje heeft ook zijn voorkeuren en pellets lijken me nou niet smakelijk voor ze.
Er zijn voorstanders van die zeggen dat pellets het allerbeste is maar stel dat jij alleen maar de hele dag voedselpillen moet eten en nooit eens iets lekkers mag eten dat is ook verschrikkelijk.
Blijf hem zeker nu hij moet aansterken ook gewoon zaad erbij geven dan kan hij kiezen.
Sommige dierenartsen gooien elke ziekte op verkeerde voeding en dwingen je dan bijna op dure pellets over te gaan.
Maar een goed zaadmengsel en voldoende groente en fruit is ook prima voor ze.
Pas met dat kraagje ook op want onze Taco hier is bijna verhongerd want die at en dronk niks meer met die kraag om ook na 2 dagen nog niet dus die hebben we maar weer afgedaan.
Dus houd goed in de gaten dat hij echt eet en drinkt.

Groetjes, Paul

ann_dam

bedankt, hij zit nu gelukkig lekker te snoepen van een appelklokhuis die ik heb laten liggen............we moesten bij die pellets ook het gewone voer doen van de dierenarts. Ik zal heel goed opletten of hij eet en drink, ik heb alleen het vermoeden dat hij door het kraagje niet bij zijn drinkwater kan komen.......
Onan:

Paul

Hoi Ann,

Bied hem dan vauit de hand een klein bakje drinken aan een paar keer per dag ze drinken dan vanzelf wel als ze dorst hebben.
In elk geval wel een goed teken dat hij van de appel eet :)
En houd ook eens in de gaten of hij wel van de pellets eet want vaak geven ze toch de voorkeur aan zaadjes.
Om op pelets over te gaan zit er soms een heel schema aan vast en je dwingt ze dan echt alleen pellets te eten anders verhongeren ze.
Als je het door het voer doet kunnen ze kiezen daar is niks mis mee in elk geval :)

Groetjes , Paul

ann_dam

dan doe ik dat.......bedankt :D
Onan:

Inger m

Hoi,
Vogels overzetten op pellets is een kwestie van geduld. Het is logisch dat de vogels de pellets nog niet eet binnen een paar dagen. Biedt de vogel steeds iets meer pellets aan en minder zaden. Mijn ervaring is dat vogels Harrisons redelijk snel gaan eten. De eerste dagen zullen ze opzoek gaan naar de zaden, maar pellets worden goed geaccepteerd. Het is vaak geen kwestie van verhongeren bij juiste afbouw, maar rustig omschakelen, zodat ze aan nieuw voedsel wennen. Tenslotte zien pellets er anders uit dan zaden en smaken ze ook anderseult wel consequent moeten volhouden. Pelletfabrikanten zorgen wel voor smakelijk voer, maar mijn ervaring is dat dat wel verschilt per merk.

Over voedselpillen...Naast pellets kun je prima afwisselend voedsel geven, zoals (fijngesneden) fruit en groente, beetje trosgierst en je kunt er bv voor kiezen om af en toe ook zaden bij te geven. Voeding kun je zo afwisselend maken als je zelf wilt. Ik voer zelf wel wat pellets, maar grotendeels zaden.

De hoeveelheid die een valkparkiet eet, verschilt een beetje. Je kunt ongeveer 10-12% van het lichaamsgewicht aanhouden. Bij zaden iets meer, omdat ze de hulsjes erafhalen.

gr Inger

Iedere serieuze vogelliefhebber weet dat alleen zaden te kort aan bepaalde belangrijke voedingsmiddelen bevatten. Het toevoegen van chemische vitaminen is mogelijk, maar wordt minder goed opgenomen door het vogellichaam, daarom zijn verse groenten ed erg belangrijk.
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

ann_dam

bedankt! Hij eet nu gelukkig wel!!! Ook gewoon uit zijn bakje......

Maar hij heeft nu heel vloeibare ontlasting, zou dit kunnen komen van de stress die er omheen zit of moet ik aan iets anders gaan denken??
Onan: