HELP! we hebben zaterdag hulp op afstand nodig!!

Gestart door ROCKS, 21 oktober 2005, 23:59:47

« vorige - volgende »

ROCKS

Hallo,
Vanavond om  half 7 is er een jonkie uitgekomen, van Rocky en Ricky. Ik heb zitten wachten op het moment tot ze het gingen voeren en dat gebeurde dus niet!! Om kwart over tien, half 11 heb ik het met de hand gevoerd, ik heb altijd pap in huis. Ze hielden het ook niet warm, maar later weer wel. Het is dus spannend hoe het vannacht gaat.
Omdat ik naar een begrafenis moet, moet mijn zoon thuis blijven en het jonkie in de gaten houden en het eventueel weer met de hand voeren, en als ze het weer niet warm houden moet hij de warmtelamp er boven hangen. We hebben dat  nog nooit eerder hoeven doen, en willen dan graag advies. Het moet tussen de 28 en 32 graden zijn, toch? Is er iemand die op afstand hulp kan/wil bieden?
Kan via de telefoon of het forum, eventueel via msn.
Ik zou wel gerustgesteld zijn, en met een gerust hart weg gaan. Mijn zoon heeft ook ervaring met handopfok, maar niet met zo'n kleintje, ik laat hem straks nog zien hoe hij het het beste in zijn bekje kan krijgen. Hoeveel moet ie hebben en hoe vaak? Als mijn zoon echt iemand nodig heeft zet hij het in dit topic. Ik hoop natuurlijk van niet, maar als het wel zo is, wil ik iedereen alvast bedanken, ook voor het lezen.
Nellie

ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

trienke

hoi nellie

Je kan eerst proberen om te zien of ze ze echt niet willen verzorgen. Als dat niet lukt dan, is het iets anders

Een valkje van begin af aan opvoeden is moeilijk.
Hij heeft warmte nodig rond de 30 graden inderdaat iets hoger liefst de eerste dagen.
HIj moet dan om de 2 uren voeding hebben en 10% van zijn gewicht, dus ik schat ongeveer 0,5ml. En zorg er wel voor dat het kropje 1maal in de 24 uur leeg is, anders krijg je kropverzuring.

Ik stuur je wel een im met mijn msn adres.

en als je vragen hebt niet tweifelen maar meteen vragen.

Groetjes Trienke

Riny

Hoy Nellie
De meeste jonkie's krijgen de eerste 12 uur niets te eten van de ouders,omdat ze dan nog teren op de dooier.
En je moet wel de ouders de kans geven om gaan te voeren,dus nooit te vroeg ingrijpen.
Bij handopfok staan voedingsschema's en in de pot nutribird
zit een handleiding.
Groetjes Riny :D :D :D

ROCKS

Hoi Trienke en Riny,
Bedankt voor jullie reakties. Ik had me voorgenomen om toch niet in te grijpen, het kostte me moeite, maar ik had die keuze gemaakt. Ik heb er echt de tijd niet voor. Ik moet aankomende weken vier  hele dagen, in plaats van 16 uur werken en ben dan niet op tijd om het te kunnen voeden. Danny werkt deze week wel laat, heeft de late dienst, maar we komen toch in de problemen.
Echter, vanmorgen, ik was nog wat in huis aan het rommelen, en ineens hoorde ik dat het jonkie gevoerd werd!! Ik werd zo blij, kreeg ff kippevel, heerlijk dat vertrouwde geluidje!
's Nachts was ie ook al goed warm gehouden door Rocky, dus dat was ook al een opluchting. Het is voor Rocky het eerste jonkie wat ook echt uitkwam, dus het is allemaal nog nieuw.
We zijn gewoon om 9 uur weg gegaan, en waren pas om half 5 weer thuis en alles zag er prima uit, en nu net, hoorde ik dat de vader, Ricky het ook voerde. Dus.....ik was misschien iets te voorbarig met mijn vraag om hulp, maar tot nu toe werden ze hier altijd heel snel gevoerd door de pop. Ik wist niet dat het wel zo lang kon duren, bedankt voor de tip, Riny!
Het kropje was nog niet helemaal leeg, ik zag nog wel dat er pap inzat, ik ga nu goed opletten dat het kropje morgen leeg is en anders moet ik dat middeltje tegen kropverzuring gaan geven? Dat heb ik gelukkig in huis, da's wel prettig, dan kan je gelijk beginnen als het nodig is.

Ik probeer om een foto erbij te plaatsen, Kolkkie heeft me dat van de week uitgelegd, Kolkkie bedankt!!
Ik hoop dat ik weer een beroep op jullie kan doen mocht het nodig zijn?
Ontzettend bedankt! Nellie

ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

Inger m

Hoi Nellie,
Bij een jong dat door de ouders wordt gevoerd zal je vrijwel nooit een lege krop aantreffen. Bij handopfok is het risico op kropverzuring groter, doordat het oa ontstaat wanneer de krop niet goed leegt en het voer te lang in de krop blijft.

Met andere woorden zolang dit jong bij de ouders zit heb je nauwelijks risico op kropverzuring en de krop hoeft niet leeg te worden. Sterker nog, als de ouders goed voeren zal de krop vrijwel nooit echt leegraken. Dus middeltjes tegen kropverzuring kun je achterwege laten.

Net als Riny zei worden jongen vaak niet direct na de geboorte gevoerd. Het is belangrijk dat ze eerst de dooierrest verteren. Zodra het jong hongerig wordt en bedelgeluiden gaan maken, zullen de ouders gaan voeren. Daarom kun je beter niet gaan handvoeren bij netgeboren jongen.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

eefje nieuwenburg

Hoi Nellie,

ben even benieuwd hoe het met je vogeltjes gaat en met het jong,alles goed?
hoe gaat het met de mama +kind?

ik hoor het graag van je,
groetjes eefje

trienke

hoi

ik heb gehoord dat het jonkie dood is.
wanneer weet ik niet presies. en hoe hij dood is gegaan ook niet. Ik vind het heel jammer voor je nel.

Helaas ben je niet zo vaak online.

groetjes Trienke

Riny

Hoy nellie
Wat jammer dat je kleintje dood is gegaan.
Hoe lang heeft het geleefd??
Groetjes Riny :'( :'( :'(

ROCKS

Hoi,
Helaas is het jonkie dood gegaan. Het heeft vier daagjes geleefd. Ik weet niet waaraan ie is dood gegaan, maar ben bang dat het mijn schuld is, doordat ik hem de eerste avond al pap heb gegeven.
Had zondag al naar Feld gebeld, want toen dacht ik al dat ie minder lekker ging, 's avonds. De ouders deden het goed hoor, ze voerden hem en hielden hem lekker warm, dus daar lag het niet aan. Ik weet het echt niet, voel me knap :censuur erdoor.
Zit ook al een weekje of vier helemaal niet lekker in me vel, door allerlei nare omstandigheden om ons heen, heel dicht in de familie en vriendenkring.
Het ene is nog niet over of het volgende is er al weer. Bah.

Ricky, het popje, heeft alweer eitjes gelegd, tot nu toe 2, eigenlijk drie, maar de eerste is kapot gevallen of gegaan in de kooi. Ze legt ze gewoon op de bodem van de kooi.
Ik zit er hard over te denken om ze maar weg te halen, de situatie verandert zo helemaal niet. We zijn terug waar we begonnen waren. Wipwappen, eitjes leggen, en de rest, en weer in haar eentje want Coco kijkt na de wip niet meer naar haar om. Het oude recept. En Rocky en Ricky (man) zijn ook gewoon weer opnieuw begonnen nadat de kleine dood was.
Wat moet ik nu toch doen?????
Ik ben/word er radeloos van. Ik weet het ff allemaal niet meer.
Bedankt voor jullie aandacht.
Nellie

ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

ROCKS

Oh ja, dit onderwerp kan misschien beter verplaatst worden, want het is geen spoed meer. Ik weet alleen niet hoe?
Nellie

ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

trienke

hoi nellie

nogmaals mijn medeleven met je.
Ik hoop ook dat jij weer snel in je goede vel zit.

Mischien dat je de eitjes kunt vernagen door nepeitjes. Dan komen ze in iedergeval niet meer uit.

groetjes trienke

Paul

Hoi Nel,

Op zicht kan je een jong al naar een paar uur voeren daar zal het niet aan gelegen hebben dat het is foutgegaan dus geef jezelf daar niet de schuld van.
Handvoeding vanaf dag 1 gaat gewoon vaak fout maar het kan ook zeker goed gaan ik heb er hier ook een die ik vanuit het ei heb grootgebracht.
Ik zal je berichtje verplaatsen naar handopfok omdat de vraag over grootbrengen van een jong ging lijkt het me daar het beste te passen.

Groetjes, Paul