12 mei 2025, 12:37:44

oranje-bont

Gestart door valkenpiet, 21 oktober 2005, 20:56:13

« vorige - volgende »

valkenpiet

Hallo,

ik kocht vandaag een bont valkje in de dierenwinkel waarbij de kop, nek en schouders nogal oranje zien, tot op de vleugels toe.
Nu heb ik ooit wel eens een broedrijpe valk gehad met oranje spikkeltjes in de kuif, maar dit is echt wel speciaal.
Heeft iemand dit al ooit gezien ?
Hierbij een foto die wel wat onduidelijk is, een betere volgt

Paul

Hoi Valkenpiet,

Vaak verschijnen die oranje plekjes als een valkje broeds is waarschijnlijk door aanmaak van bepaalde hormonen.
Je hebt kans dat over een tijdje geen vlekje meer te zien is.
Ik heb hier mannetjes die tijdens een nestje vol zitten met oranje vlekjes op de kop en nek en die verdwijnen vaan daarna weer.
Het kan bij deze natuurlijk ook een andere reden hebben dat ze wel gewoon blijven natuurlijk en dan zal het een schoonheidsfoutje zijn denk ik :)

Groetjes, Paul

Mandy

Ik heb het hier ook wel eens en het schijnt ook te kunnen komen van kleurstoffen in voeding; caroteen, wat in wortelen zit. Hier krijgen ze rm soepgroente waar wortel in zit, dus ik denk dat het bij mij daarvan is. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

valkenpiet

ik zei het zelf al, ik heb ook al broedse valken gehad met oranje vlekjes, maar die staat er echt vol mee in de nek op de kop op de schouders tot zelfs een paar op de vleugels toe.
Hebben jullie foto's van die vogels die het ook (tijdelijk) hebben.
Ik ken iemand die via selectie erin geslaagd was om valkjes te kweken die een oranje band hadden van kaak tot kaak.

Roosje

Ik heb ze gezien in duitsland, ook tot aan de vleugels toe vol met vlekjes :)

valkenpiet

en gingen die allemaal terug weg ?
ik vind het juist zo mooi !

Rianne

Gezien de felrode wangvlek kan het aan de stof caroteen liggen. Maar ik heb wat dat betreft er niet zoveel verstand van hoor. ;)

Roosje

Dat weet ik niet, heb ze maar 1 keer gezien. Het zou leuk zijn als ze blijven maar ik zou niet teveel hoop erop vestigen...

Jaimy_en_Viggo

Hey hey,

Tis niks speicaals hoor :P de ene valk kan het gewoon meer krijgen als de andere..paar van mijn valkjes hebben het helemaal niet..maar deze bonte had het ook heel erg..op de foto kun je het helaas niet goed zien..maar hij had ook op zijn rug een grote vlek en op zijn vleugels...deze zijn na een tijdje minder geworden en zelfs verdwenen. Dus ik hoop  niet dat je deze valk heb gekocht omdat je dacht dat het iets speciaals was  ;D

Groetjes Jaimy