Hoe oud is een valkparkiet minimaal voor de eerste keer?

Gestart door Linn, 18 oktober 2005, 19:57:19

« vorige - volgende »

Linn

Hoi,

Ik had een paar vragen:
Hoe oud is een valkparkiet minimaal voor de eerste keer?(paren).
En als een valkparkiet met een valkparkiet paart is dat dan uit liefde, dus dat het een stelletje wordt, of paart een valkparkiet met meerdere valkparkieten (niet tegelijk natuurlijk ::) ).

Groetjes Linn :).

Rianne

Hoi,

een valkparkiet man is broedrijp met 8 maanden en een pop met 1 jaar als ik het goed heb. Beter is te wachten tot ze 1,5 jaar zijn ivm legnood van de pop.
Als je wilt dat de valkjes een paartje worden kun je ze beter met z'n tweeen in een kooi zetten zodat ze een koppel worden en met elkaar paren. Maar dat neemt niet weg dat ze vreemd kunnen gaan.

Tara

Nee ze zijn feitelijk al vrij vroeg geslachtsrijp, met zo'n half jaar zelfs, maar dan kan je beter nog niet kweken.

Popjes kunnen daar legnood door krijgen bijvoorbeeld. Elmo hier was 8 maanden bijna toen ze haar eerste nestje had, is moeilijk te ontwijken met een volière... Zij heeft echter nooit legnood gehad, en had alle eieren bevrucht.

Verliefd zijn zou ik niet zeggen, ze hebben een natuurlijk instinct en moeten paren daarvoor. Maar natuurlijk zien ze mekaar graag, dat kan je goed merken aan sommige koppeltjes, maar soms laten ze dat alleen erg blijken tijdens de broedperiode.

Groetjes, Tara

Rianne

Oh, dan had ik het verkeerd onthouden. Dan is het beter om te wachten tot ze 1 jaar oud zijn zeker?

Linn

Ik bedoel gewoon wanneer ze het voor het eerst doen. Hoe oud kunnen ze dan zijn als ze het voor het eerst doen.

Rianne

Tara

Haha Rianne, zal je eens uitleggen ook,
ik las in mijn boek dat ze met een halfjaar geslachtsrijp zijn,
maar zoals je zegt is het natuurlijk beter te wachten tot ze een jaar of ouder zijn.

En Linn,
ze kunnen al vrij vroeg beginnen, mannetjes vaak vroeger dan popjes, ik ken mannen die met vier maanden al proberen op een popje te kruipen. Maar dan is de paring meestal ongeslaagd....

Groetjes, Tara