2 augustus 2025, 19:29:51

rosella's Rossa en Jocko†...

Gestart door Monky, 15 oktober 2005, 20:41:05

« vorige - volgende »

Mara

Hoi Monique

De kweker is zelf ook op vakantie, dus ik moet nog even wachten maar je hoort het zeker.

Fijne vakantie!!

Mara

p.s. ik vind het leuk om dit voor je terug te doen, jij hebt me ook geholpen met mijn grasjes.

Monky

Hi Mara,

Is de kweker al terug? Ik begin toch wel een beetje nieuwsgierig te worden  ;D

Met Jocko en Rossa gaat het allemaal heel goed.
Ik ben aan het overwegen Jocko bij Rossa te zetten.
Ook al is Jocko wild en Rossa wel enigszins tam... ik vind eigenlijk hoe meer ik erover na denk... het sneu dat ze niet lekker bij elkaar zitten als soortgenoten. Jocko kan dan net als Rossa de vleugels in de gang strekken.

Mara, heb jij ervaring met 2 rosella's bij elkaar zetten?
Zijn ze in dat opzicht agressiever dan valkjes?

Ik ben wel heel benieuwd hoe ze er op gaan reageren. Lijkt me ook een pracht gezicht die twee bij elkaar  :)

Jullie horen het wel als het zover is  :)

Groetjes,
Monky

Mara

Hoi Monique

De kweekster is terug van vakantie hoorde ik van pap. Maar ik moest zaterdag werken dus heb haar niet getroffen. Ik zal komende zaterdag eens kijken of ze er is en dan eens vragen hoe het zit met de kleurslag van Jocko.

Om op je volgende vraag terug te komen. Mijn rosella's waren al aan elkaar gewend, dus dat scheelt. Wel heb ik de jongen dit jaar een maand apart gehad en ook zo gehad dat ze de oudjes niet konden zien, toen ik ze weer bij elkaar zette was het vliegen en doen maar ze hebben zich niet aggressief gedragen. Wat je zou kunnen doen is ze samen zetten als je in de buurt bent, of de kooien eerst naast elkaar zetten. Dan kun je zien hoe ze reageren. Ik denk dat het wel goed moet gaan, maar ik kan me ook vergissen hoor, gewoon langzaam aan elkaar laten wennen. Het zou wel leuk zijn om ze bij elkaar te zetten.

mara

Monky

Hi Mara,
Dat zou ik erg fijn vinden. Ik ben wel heel benieuwd wat ze zegt.

Vanavond gaat het gebeuren! Jocko gaat bij Rossa in de kooi.
Ik weet  niet hoe ze op elkaar zullen reageren. Jocko zal het helemaal geweldig vinden... maar Rossa die toch meer naar mensen gericht is... weet ik dus niet. Ik weet in elk geval dat Jocko Rossa niet kan bijten, want hij heeft een stompe snavel van het knippen... Ik had namelijk gelezen dat ze elkaar ook af kunnen slachten. Maar Rossa... ik weet niet hoe zij zal reageren.

Gisteravond heb ik de kooien beneden weer verschoond en vandaag doe ik de voliere boven en dan zet ik Jocko meteen bij Rossa.
Dan kan ik de hele avond kijken hoe het samen gaat. Werkt het niet, dan gaat Jocko weer gezellig naar boven.

Ik laat jullie weten hoe het gegaan is  :)

Groetjes,
Monky

Mara

Hoi Monique

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat, echt waar. Ik hoop dat het goed gaat....ik zal voor je duimen.

Mara

Monky

Hi allemaal!

Jocko zit bij Rossa in de kooi  :) En oooohhh... wat ziet dat er mooi uit.

Het was even lastig om hem te vangen. Het is natuurlijk nog niet zo heel lang geleden dat ik hem heb moeten vangen voor zijn snavel en dat zat nog heel vers in zijn geheugen.
Ik heb hem in een reismandje gedaan en naar beneden gebracht. Hij was echt heel panisch. Zelfs de cathi's werden er onrustig en schreeuwerig van.
Ik heb hem met een theedoek uit het reismandje gehaald en in de kooi van Rossa gezet. Hij was helemaal aan het hijgen en het heeft wel even geduurd voor hij tot rust was gekomen.
Ik had op gegeven moment maar een cd met vogelgeluid opgezet. Vroeger fluitte hij daar altijd tegen, dus ik dacht dat het hem misschien wat zou kalmeren. Het lukte.
Rossa is heel nieuwsgierig van aard dus die wilde meteen de indringer ontmoeten. Jocko was nog te veel van slag dat hij daar nog niets van moest hebben. Hij is even daarna de kooi wat gaan verkennen.

Als ik fluit dan reageert Rossa of met een geschud met haar staart en een tokkelgeluid of ze geeft haar welbekende Rossa-roep. Nu schudde ze dus met haar staart en gaf dat tokkelgeluid en Jocko deed gelijk mee. Hij had wel een ander geluid, maar het klonk zo schattig  :D
Ik hoop echt dat het maatjes worden en dat ik Jocko hier blij mee heb gemaakt.

Ik heb wat foto's gemaakt.

Jocko

Rossa

Jocko en Rossa samen  :)
Niet helemaal scherp, maar het is wel duidelijk.

Mara, hier kan je ook zien dat Jocko witte staartveren heeft in plaats van donkere aan de achterkant  :)

Ok, ik moet weer gauw aan de slag.

Tot later!

Groetjes,
Monky

Mara

Hoi Monique

Ow wat lief zeg! Echt zo schattig om te zien. Als het niet goed gaat, dan had je het volgens mij al moeten merken, rosella's kunnen best wel territoriaal zijn hoor, maar ik hoop zo dat het goed gaat. Dat zou leuk zijn!!!

Mara

Inger m

Hoi,
Ik weet niet of je er al uit bent of het stanley is of prachtrossela. Maar eigenlijk haal ik er alleen prachtrossela uit. Met deze vogels zijn al wel kleurmutaties gekweekt, dus er kan best wat variatie zitten in de dekkleur. Hij heeft ook veel blekere slagpennen en staartveren. Ik vermoed wel 100% zuiver pracht, maar niet 100% wildkleur (= mutatie). Ik vind hem erg 'gebleekt' eruitzien.

Is er een oorzaak bekend van zn doorgroeiende snavel opf is hij al oud?

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Caroline

Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

*Yvon

Hoi hoi

Nou zoals ze nu erbij zitten,lijkt het me een geslaagd plan !!  :-*
Nou hopen dat ze elkaar goed en blijven accepteren.
Ze staan iig heel erg mooi op de foto.  :-*

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Monky

Hi Inger,

Bedankt voor je mening over de mutatie van Jocko.
Ik snap alleen niet wat je precies bedoeld met "Ik vind hem erg 'gebleekt' eruitzien." Doel je op die slagpennen en staart die licht van kleur zijn? Hij heeft ook groene in plaats van gele veren op de vleugels. Dus er is minder contrast en kleurverschil.

Jocko wordt komende december 10 jaar. Dat is nog niet zo heel oud voor een rosella volgens mij.
Dr. Feld had gezegd dat de overmatige snavelgroei waarschijnlijk komt door een ontzette snavel waarschijnlijk gebeurd in het nest. Het enige wat ik dan niet begrijp als ik erover nadenk, is waarom hij er pas zo laat last van begon te hebben  ??? Ik had hem al een paar jaar en hij was al 5 jaar toen we hem kochten. Misschien is er toch nog iets anders gebeurd waar ik geen erg in had  ??? Dat is een naar idee  :-\
Maar goed, meer weet ik helaas niet en ik ben bang dat we het nooit met zekerheid zullen kunnen zeggen.

Mara, Caroline en Yvon, bedankt voor jullie reacties  :)
Het lijkt nog goed te gaan. Ze hebben elkaar nog niet afgeslacht. Wel heb ik ze af en toe even horen kibbelen. Maar dat komt ook bij andere vogels voor, toch?
Ik ben benieuwd of dit inderdaad goed blijft gaan.

Wat me trouwens wel opviel, was dat als wij met Rossa bezig waren, dat hij wel continu keek... en zijn eigen angst bijna leek te vergeten. Ik hoop dat dat doorzet.

Ik ga zo mijn bed opzoeken.

Groetjes,
Monky

Mara

Hoi Monique

Nu dat Inger het zegt, het kon ook wel eens zijn dat Jocko een ouder heeft gehad die misschien een 'bleekkleur' was, kom even niet op de juiste benaming. Jocko ziet er inderdaad bleker, valer, lichter uit dan een gewone prachtrosella. Hij is wel ontzettend mooi. Zou jij trouwens die foto waar hij helemaal op staat, naar me kunnen mailen? Dan kan ik hem de kweekster laten zien, als je dat wilt doen, dan stuur ik je dadelijk of vanavond even het mail adres want die moet dan naar mijn mobiel gestuurd worden, dat is makkelijker.

De snavel, wat me hier wel opvalt is dat ik bij een oude rosella ook een wat langere snavel zie, alleen niet zo lang als bij Jocko soms. Maar deze rosella heeft ook langere nagels, kan verder nog alles maar ze beweegt ook minder, dus misschien dat het hier inderdaad met ouderdom te maken heeft, maar het is inderdaad vreemd dat Jocko er nu pas last van krijgt. Hij is wel prachtig hoor.

Gelukkig maar dat ze nog vriendelijk met elkaar omgaan. Kibbelen doen ze hier ook regelmatig hoor, soms zelfs zo luidruchtig dat ik naar buiten vlieg om te kijken wat er loos is en dan zit er eentje voor in de voliere en eentje achterin en maar ruziemaken hoor. Ik denk dat het wel goed gaat komen met die twee. Ben je nu thuis zodat je ze nog in de gaten kunt houden?

Ik hoop dat Jocko over zijn angst heen komt, dat zou wel leuk zijn zeg. Ik weet zelf hoe leuk het is om een wat tammere rosella te hebben. Al heb ik nog nooit een hele tamme rosella om me heen gehad. Ik hoop dat Jocko ook tam gaat worden!!!

Mara

Monky

Hi MAra,

Ik zal die foto opsturen zodra ik je mail heb, maar je kan hem zelf ook opslaan, hè? Door op de foto met je rechterknop op de muis te klikken. Dan zeg je opslaan als en je slaat het op. Maar als je het liever opgestuurd wil hebben, kan dat ook hoor  :)

Maar zo oud is 10 jaar toch nog niet? En Jocko heeft ook last van te lange nagels. We laten het altijd tegelijk knippen, snavel en nagels.

Vanochtend ging het ook nog goed tussen die twee  :) Hij heeft zelfs wat gefloten. Hij heeft een wat melodieuzer geluid dan Rossa. Wel heel schattig.
Ik ben nu op mijn werk  :-[ dus ik kan ze niet in de gaten houden. Ik zie het wel als ik zo thuis kom  :P

Ik denk niet dat Jocko ooit tam zal worden. Ik moet hem daar te vaak voor vangen. En hij is banger dan ooit. Maar goed, ik denk dat dit wel het beste is, vooral als ze het goed met elkaar kunnen vinden. Dan is het het helemaal waard.

Groetjes,
Monky

Mara

Hoi Monique

Ik zit nu namelijk niet op mijn eigen computer.....hih, ik kijk straks wel even op ik de foto op mijn eigen laptop kan opslaan. Ik denk wel dat Jocko iets tammer zal worden, hier nemen ze ook het gedrag van de anderen over. Pino zit 's morgen al te wachten op zijn aandacht en ik merk dat een andere rosella ook steeds meer 'eigen' wordt. Deze wilt ook wel eens een nootje komen halen maar durft dat nog niet.....geduld hebben. Ik hoop dat het mee is gevallen vandaag....spannend zeg...

Mara

Monky

Hi allemaal,

Het gaat goed met Jocko en Rossa. Ik heb Jocko nog nooit zo vaak horen fluiten. Hij heeft zo'n lief en melodieus fluitje. Echt leuk. Ik denk dat dit wel een goede zet is geweest. Maar de tijd zal het leren.

Geef maar een gil als ik je die foto nog moet sturen, Mara.

Groetjes,
Monky