nog maar eens bewezen, teflon pannen schadelijk voor vogels

Gestart door valkje-jacco, 14 oktober 2005, 09:33:35

« vorige - volgende »

valkje-jacco


Met name de laatste jaren is Teflon bij veel vogelliefhebbers in een negatief daglicht komen te staan. Op de vele vogelfora die het "world wide web" telt is het een "hot item" en tegelijkertijd een bron van zorg. Regelmatig wordt dan ook de vraag gesteld: "hoe schadelijk is Teflon voor mijn vogels?"
Volgens de firma Dupont is Teflon bij normaal huishoudelijk gebruik niet schadelijk voor onze gevleugelde huisgenoten. Echter, het is bewezen dat Teflon wel degelijk zeer ernstig letsel (met vaak de dood als gevolg) kan toebrengen aan uw vogels.
Een eitje bakken in een anti-aanbak pan kan op zich niet zoveel kwaad. De problemen beginnen pas goed wanneer u een lege anti-aanbakpan gedurende een minuut of 3 op vol vermogen gaat verhitten op uw keramische- of gaskookplaat.

De firma DuPont claimt dat verhitting van Teflon pas schadelijk is bij extreem hoge temperaturen die in de "normale keuken" niet gehaald kunnen worden. Volgens de fabrikant is dat ongeveer 260°C, de maximale² temperatuur die nodig is om te bakken en braden.
Een Amerikaans onderzoeksteam besloot de proef op de som te nemen, en heeft tests gedaan met deze pannen. Een lege, merkloze koekenpan met een Teflon coating werd voor dit doel op een huishoudelijke elektrische kookplaat verhit. In 3,5 minuut liep de temperatuur van de pan op tot 391°C.
Een lege Teflon® pan bereikte onder dezelfde testcondities een temperatuur van 383°C in 5 minuten. Tijdens het onderzoek werd ook gemeten bij welke temperatuur er bepaalde stoffen vrijkwamen.

Reeds bij een verhitting van 200 °C is er bij Teflon al sprake van "thermische ontleding" waarbij vluchtige fluorverbindingen ontstaan. Deze verbindingen zijn schadelijk voor de ademhalingsorganen. Vogels die hieraan blootgesteld worden kunnen hieraan zeker overlijden.
Wordt de temperatuur opgevoerd tot 360°C graden of hoger, dan lopen ook jonge kinderen en kleine huisdieren gevaar. Bij extreme verhitting boven de 475 °C komen er diverse kankerverwekkende en zeer giftige stoffen vrij, waaronder perfluoroisobutaan oftewel PFIB. Deze laatste stof is verwant aan zenuwgas dat gebruikt wordt bij chemische oorlogsvoering.
Deze extreme verhitting is bij huishoudelijk gebruik uiteraard niet mogelijk.

er was een verslag van op sbs 6 en ze lieten de gevolgen ervan zien: dode aga's :-X >:(

mijn oma had al geen teflon pannen 1tje maar en die gaat er NU uit,

gelukkig staat die kleine teflon pan in de caravan en wordt die niet vaak gebruikt, allen in de vakanties....


groetjes: Mitchell en Jacco, p.s. voor meer info http://www.parkietenfreak.nl/a-teflon.php
hoi!
ik heb 7 valkparkieten, 
Jacco, wildkleur man van juni 2004
Gipsy, lutino pop, leeftijd onbekend
Christy, cinnamon geparelde witmasker pop, 8 juli 2006
Pearl: geparelde pop, van 2006
Appie: Albino man, van 2006
Chaiba: Wildkleur man, van 2005 (blauw ringetje?2005??)
J.J. De kleine van Jacco, nu net een week oud
Als je vragen hebt kun je ze altijd stellen via IM, Mail of voeg me toe op je msn :)

Valerie

Goed dat je dit gepost hebt, want er blijken steeds vragen over te zijn. Maar ik dacht dat het niet enkle het teflon merk is, maar pannen die je zonder olie/boter kan gebruiken. ???



valkje-jacco

ja door juist "droog" te laten bakken is het schadelijk, en die anti-aanbaklaag heeft er ook mee te maken,
dus als je je pan 3 minuten lang"droog" op max laat staan is het gevaarlijk zoals beschreven..

maar teflon is een van de ergste omdat ze een bepaalde stof hebben gebruikt zoadat alles weer sneller gaat....pfff :-X
hoi!
ik heb 7 valkparkieten, 
Jacco, wildkleur man van juni 2004
Gipsy, lutino pop, leeftijd onbekend
Christy, cinnamon geparelde witmasker pop, 8 juli 2006
Pearl: geparelde pop, van 2006
Appie: Albino man, van 2006
Chaiba: Wildkleur man, van 2005 (blauw ringetje?2005??)
J.J. De kleine van Jacco, nu net een week oud
Als je vragen hebt kun je ze altijd stellen via IM, Mail of voeg me toe op je msn :)

ROCKS

Hoi,
Er is al vaker over dit onderwerp geschreven, je moet ook vooral uitkijken als je gaat gourmetten, da's ook ontzettend link als je de vogels in de kamer hebt staan. Veel mensen vergeten dit. Als je de beschrijving leest staat het er wel vaak op vermeld. Ik heb het gister ook gezien op sbs 6, het is goed dat ze aandacht aan dit onderwerp besteden. Er zijn toch nog heel veel mensen die het niet weten, dat blijkt  uit de trieste afloop.
Groetjes, Nellie


                                         ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

valkje-jacco

hoi Nellie,

ikzelf heb het niet gezien op sbs6 maar mijn opa en oma wel, het was bij hart van NL tog?

ja jacco gaat altijd naar boven als we gaan gourmetten...

gr. Mitchell en Jacco
hoi!
ik heb 7 valkparkieten, 
Jacco, wildkleur man van juni 2004
Gipsy, lutino pop, leeftijd onbekend
Christy, cinnamon geparelde witmasker pop, 8 juli 2006
Pearl: geparelde pop, van 2006
Appie: Albino man, van 2006
Chaiba: Wildkleur man, van 2005 (blauw ringetje?2005??)
J.J. De kleine van Jacco, nu net een week oud
Als je vragen hebt kun je ze altijd stellen via IM, Mail of voeg me toe op je msn :)

Valerie

Kunnen we geen gifmaskertjes aanschaffen voor onze valkjes? ;D
Ik gebruik trouwens ALTIJD olie of boter, zelfs al is het een antiaanbakpan.



valkje-jacco

ja daarom, als je nou gewone pannen gebruikt, oke het komt misschienb langzamer op temperatuur...ja sow what?? dan w8 je tog wat langer i.p.v dat je birdie dood gaat >:(
mja..


groetjes: Mitchell
hoi!
ik heb 7 valkparkieten, 
Jacco, wildkleur man van juni 2004
Gipsy, lutino pop, leeftijd onbekend
Christy, cinnamon geparelde witmasker pop, 8 juli 2006
Pearl: geparelde pop, van 2006
Appie: Albino man, van 2006
Chaiba: Wildkleur man, van 2005 (blauw ringetje?2005??)
J.J. De kleine van Jacco, nu net een week oud
Als je vragen hebt kun je ze altijd stellen via IM, Mail of voeg me toe op je msn :)

Roosje

Ik heb het gister ook gezien ja. Was aan het zappen en hee papegaai! Daar zat dus het hele verhaal aan vast. Ik bak wel met teflon (áls ik het doe, zo 1 keer per week :P) Maar gebruik altijd veel boter en ventileer goed. Ook laat ik nooit iets erg lang staan ofzo, ben heel oplettend daarin.

valkje-jacco

hoi,

ja je kan wel bakken met teflon hoor voorderest goed merk maar je moet wel met boter bakken want anders maakt hij die slechte stof omdat die pan als het ware "droog"  staat he ;)
hoi!
ik heb 7 valkparkieten, 
Jacco, wildkleur man van juni 2004
Gipsy, lutino pop, leeftijd onbekend
Christy, cinnamon geparelde witmasker pop, 8 juli 2006
Pearl: geparelde pop, van 2006
Appie: Albino man, van 2006
Chaiba: Wildkleur man, van 2005 (blauw ringetje?2005??)
J.J. De kleine van Jacco, nu net een week oud
Als je vragen hebt kun je ze altijd stellen via IM, Mail of voeg me toe op je msn :)

Rian

is veel boter toch nog ergens goed voor  ;D Nu even zonder gekheid. Ik vind het goed dat je dit eventjes hebt gepost!! Ik ben niet zo thuis in mn pannen (teflon of niet) maar ik gebruik altijd boter/olie. Ik begrijp dat dit dus voorkomt dat er giftige stoffen vrijkomen?

Groetjes Rian

valkje-jacco

hoi Rian,


het is altijd goed als je boter/olie gebruikt want als je dat niet doet dan komen er schadelijke stoffen vrij(teflon pannen) die schadelijk zijn voor vogels....als je meer info wilt kun je HIERklikken

groetjes: Mitchell
hoi!
ik heb 7 valkparkieten, 
Jacco, wildkleur man van juni 2004
Gipsy, lutino pop, leeftijd onbekend
Christy, cinnamon geparelde witmasker pop, 8 juli 2006
Pearl: geparelde pop, van 2006
Appie: Albino man, van 2006
Chaiba: Wildkleur man, van 2005 (blauw ringetje?2005??)
J.J. De kleine van Jacco, nu net een week oud
Als je vragen hebt kun je ze altijd stellen via IM, Mail of voeg me toe op je msn :)

Paul

Hoi,

Ik denk dat het niet zozeer de boter is die er dan niet voor zorgd maar het gaat voornamelijk om de hitte die vrijkomt.
Als je een pan met boter zo heet stookt dat er schadelijke stoffen vrijkomen dan zouden de vlammen eruit slaan dus zorg je zonder meer dat het dan minder heet word.
Dampen van vet zijn trouwens ook heel slecht voor vogels dus is het zonder meer zaak dat als je een open keuken hebt dat je een goeie afzuigkap hebt dat houd al een heleboel tegen.
Daarom is gourmetten en fondue ook gevaarlijk omdat de dampen zo de kamer in trekken.

Groetjes, Paul

valkje-jacco

hoi,

eigenlijk gaat het om deze zaken dat teflon pannen slecht voor vogels zijn:
-geen goede ventilatie
-de anti-aanbaklaag
-de temp. waarmee gebakken wordt en of dat "droog" of met boter gedaan wordt....als het "droog" gebakken wordt dan is het slecht...

gr. Mitchell

hoi!
ik heb 7 valkparkieten, 
Jacco, wildkleur man van juni 2004
Gipsy, lutino pop, leeftijd onbekend
Christy, cinnamon geparelde witmasker pop, 8 juli 2006
Pearl: geparelde pop, van 2006
Appie: Albino man, van 2006
Chaiba: Wildkleur man, van 2005 (blauw ringetje?2005??)
J.J. De kleine van Jacco, nu net een week oud
Als je vragen hebt kun je ze altijd stellen via IM, Mail of voeg me toe op je msn :)

Joyce28

Het gaat om de anti aanbaklaag,als het word verhit komt er toxicose vrij.Dat ademt een vogel in,en dan kunnen de longetjes geen zuurstof meer opnemen als er geen goede ventilatie aanwezig is,of staan er te dichtbij

valkje-jacco

hoi,

ja dat klopt,
ok als je geen goede ventilatie hebt kan het ook mis gaan,

groetjes: Mitchell
hoi!
ik heb 7 valkparkieten, 
Jacco, wildkleur man van juni 2004
Gipsy, lutino pop, leeftijd onbekend
Christy, cinnamon geparelde witmasker pop, 8 juli 2006
Pearl: geparelde pop, van 2006
Appie: Albino man, van 2006
Chaiba: Wildkleur man, van 2005 (blauw ringetje?2005??)
J.J. De kleine van Jacco, nu net een week oud
Als je vragen hebt kun je ze altijd stellen via IM, Mail of voeg me toe op je msn :)