2 augustus 2025, 17:06:49

Aangestoken door het valkenvirus

Gestart door Rossi 46, 13 oktober 2005, 16:02:39

« vorige - volgende »

Rossi 46

;D
Hoi,

Ik heb nu ongeveer 7 weken een valkje genaamd Rossi. Na lang zoeken heb ik eindelijk een latino valkje gevonden. Ik ga vanavond naar hem kijken en als alles goed is, heeft Rossi vanaf vanavond een kamaraadje erbij  :D. Ik hoop dat ze elkaar na verloop van tijd zullen accepteren, maar dat zal wel goed komen denk ik.

Zijn er nog punten/zaken waar ik extra op moet letten bij lutino's?

m.vr.gr.

Jack  ;D

Mariska

Hoi Jack,

Wat leuk dat je er 1 bij neemt.
Spannend weer he?! :D

Waar je bij een lutino op zou kunnen letten is in ieder geval of het en zo ja hoe groot kaal plekje hij op zijn hoofd heeft.
Dat komt voor bij lutino's en albino's.
Bij mijn albino zie je er bijna niks van, maar als ze echt doorgekweekt zijn kan dat plekje steeds groter worden bij de volgende jongen.

Verder kan ik je adviseren om een nachtlampje bij de kooi te plaatsen. Albino's en lutino's zijn nachtblind. De meningen zijn er wel wat over verdeeld, sommige menen dat alle parkieten 's nachts slecht zien. Maar ik ervaarde pas problemen met de albino en de andere 2 niet.

Daarnaast adviseer ik je om de nieuwe 4-6 weken in qaurantaine te houden ivm ziektes en voor de gewenning met de eerste is het ook veel beter. Zo wennen ze beter aan elkaar als dat je hem er zo plotsklaps bij zet.

Nou dit was het dan wel zo'n beetje.
Voor mij dan in ieder geval, er komen vast nog meer reacties

Heel veel succes!

Groetjes Mariska

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Rossi 46

Hee Mariska,

Ja. het zeker spannend. Ik merk dat ik toch wel een beetje onrustig ben. :P

Dat van dat nachtlampje is een goeie tip. Maar over dat appart zetten. Hoe ver moeten de kooien dan uit elkaar staan. Mogen ze in dezelfde kamer staan of moet het echt op een andere kamer (deze mogelijkheid heb ik niet).

Ik hoop dat er nog meer mensen reageren voor tips/advies

groeten JAck ;D

Riny

Hallo Jack
Als jij geen mogelijk hebt om ze in een aparte kamer te zetten ,dan houdt alles op.
Dan probeer je de kooien zo ver mogelijk uit elkaar te zetten.
Dat is ook beter voor het valkje wat je al hebt.
Als je ze gelijk bij elkaar zet ziet hij de ander als een indringer en ontstaat er vaak jaloezie.
Het is het beste om ze buiten de kooi kennis met elkaar te laten maken.
Veel succes
Groetjes Riny :D :D :D

Mariska

Hoi Jack,

Nou inderdaad zet je ze dan zover mogelijk uit elkaar zoals Riny al zei. Meer kan je niet doen.
En van dat nachtlampje heb ik ook op het forum gehoord en werkt bij mij perfect. Ze zijn niet echt duur en als je er 1 met een sensor koopt heb je er ook geen omkijken naar.

Laat je ons nog wat horen als je geweest bent.
Ben benieuwd!

Groetjes Mariska

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Riny

Hoy jack
Bij Blokker verkopen ze die nachtlampjes ,ze kosten per 2
€4,95.
groetjes Riny :D :D :D

Rossi 46

;D ;D ;D

Ik heb gisteren gekeken en Rossi heeft er een kameraadje bij. :D
De kooien heb ik zover mogelijk uit elkaar gezet. Het lampje ga ik vanavond aanschaffen. Ik ben zo trots als een pauw......valk  :P.

Ik zit nu zelf al te denken over een 3e valk. Maar daar wacht ik nog maar tot volgend jaar (denk ik).

Hij is nog wel een beetje bang, maar dat komt omdat die in een nieuwe omgeving zit. Ik heb vanmorgen gezien dat ie at. Dus dat is een goed teken  ;D.  De verkopers voerden hem nog wel een beetje bij. Moet ik dit ook nog doen. Hij eet al wel normaal voer, dus het lijkt mij eigenlijks niet meer nodig.

ik zal verdere vorderingen hier wel bijhouden.

groeten Jack  :D

Mariska

Hoi Jack,

Fijn dat het zo goed gaat met je nieuwe valkje maar we willen natuurlijk wel FOTO"S!!!!!!! :P
En wat dat bijvoeren betreft; het hangt er een beetje vanaf hoeveel hij zelf eet.
Ik zou zeker trosgierst op de bodem leggen en lekker wat eivoer in een bakje (droog of geruld).

Groetjes Mariska

Riny

Hoy Jack
Wel zou ik het valkje iedere dag even wegen als ik jou was.
Dan krijg je er toch een beter beeld van of hij goed zelf eet.
Groetjes Riny :D :D :D

Rossi 46

Het gaat de goede kant op ;D

Nickey (zo heet m´n nieuw valkje) durft al trosgierst uit m´n hand te eten. En durft al op m´n hand te stappen. Met en zelfs zonder trosgierst  :D
Hij toont ook veel interesse in de omgeving.

Nu heb ik een vraag. DE valken staan gezamelijk op 1 kamer (er is geen andere mogelijkheid). Bestaat de mogelijk dat m´n 1e valkje jaloers wordt als ik met het nieuwe valkje bezig ben en zodoende hem niet zal accepteren. Of zal dit in praktijk wel meevallen.

groeten Jack

angelina

Hoi hoi,

Ik las dat het niet mogelijk was de valkjes in 2 aparte kamers te zetten. Dat was bij mij ook het geval. Ik had geen extra kamertje over. Ik heb er toen voor gekozen de nieuwe valk tijdelijk op mijn slaapkamer te zetten. Op die manier kon ik ze toch gescheiden houden. En bedenk je het is maar tijdelijk. En wat betrefd de aandacht verdelen is het net zo makkelijk.

Hoop dat je er iets aan hebt.
Greetz Angelique

Love birdies

Joke

Leuk voor je dat je er een nieuw vriendje voorje valkje Rossi hebt gehaald  ;)
Ik denk dat qua jaloersheid het ook wel mee zal vallen want je andere valkje is ook nog erg jong en heb je ook nog niet zoland dus die zal het dadelijk alleen maar leuk vinden dat er een vriendje bij komt  ;D gewoon alletwee evenveel aandacht geven.
Ik had mijn valkjes ook bij quarantaine in dezelfde kamer staan want had ook geen mogelijkheid om ze ergens anders te zetten, maar gewoon zorgen dat ze geen contact maken en aan de bovenkant en zijkant van de kooi een handdoekje erop als een van de twee los is zodat er ook geen aanraking is als er eentje poept op de kooi.

Een nachtlampje is wel goed voor ze, dan zie ze savonds toch nog iets en schrikken ze niet zo snel van dingen.

Rossi 46

Wanneer over een paar weken de quarantaine voorbij is. Hoe dan verder? Met andere woorden. HOe kan ik ze op de beste manier aan elkaar laten wennen. De kooien hebben dan al een tijd naast elkaar gestaan.

groeten Jack

Roosje

Ik zou ze allebei loslaten als de ruimte niet al te groot is, dan hebben ze de ruimte om van elkaar weg te vliegen en rustig kennis te maken.

Als je de nieuwe bij de oude in de kooi wilt zetten, kan je het beste de kooi helemaal veranderen en dan de nieuwe als eerste erin zetten.

Rossi 46

Oké. Hoe lang duurt het over het algemeen voordat de 2 valkjes elkaar accepteren?