12 juni 2025, 15:56:09

Koppelen (Wie??)

Gestart door Jacoba, 10 oktober 2005, 15:17:31

« vorige - volgende »

Jacoba

10 oktober 2005, 15:17:31 Last Edit: 10 oktober 2005, 19:57:23 by labrador
Wij hebben thuis een grote voliére met valkaparkieten. We hebben er ± 2 weken geleden een witmasker man bij gekocht en een paar dagen een witmasker pop in de hoop dat dit een span wordt. Ze zitten daarom nu samen in een broedkooi. Maar eigenlijk zouden wij ze graag naar buiten in de voliére doen. Maar daar hebben wij ook nog 2 poppen (beide single) uit 2004 en ook nog 6 jongen uit 2005 (3 mannetjes en 3 poppen en ook deze zijn allemaal nog single) ook zitten er nog een paar koppels. Is het beter om ze tot het voorjaar te laten zitten in de broedkooi of kunnen we ze in de voliére doen en ze er in het voorjaar uithalen en in een broedkooi doen om ze te koppelen.

Liefde laat zich niet dwingen, maar weet iemand iets?

Fam. Voortman

Riny

Hallo fam.Voortman
Koppels waarvan ik heel graag heb dat ze bij elkaar blijven laat ik altijd een hele tijd samen in een papegaaienkooi zitten.
Op een gegeven moment merk je wel dat ze samen gaan eten en slapen.
Als het weer het dan toelaat mogen ze de voliere in.
Maar de nieuwe die ik nu pas geleden gekocht heb blijven ivm het weer nu de hele winter binnen.
In het voorjaar mogen ze dan in de voliere.
Groetjes Riny :D :D :D

Jacoba

10 oktober 2005, 16:05:03 #2 Last Edit: 10 oktober 2005, 19:51:45 by labrador
Ze eten ook al wel vaak samen maar ze zitten nog niet echt bij elkaar te kroelen en slapen ook niet echt dicht op elkaar. Maar is het ook erg als ze de vogels buiten horen, dus moeten ze echt binnen. Of kunnen ze gewoon in de broedkooi in de schuur blijven waar ze de andere valkparkieten kunnen horen?

Riny

Hallo fan Voortman
Dat ze andere valken horen geeft niets dat kun je toch niet voorkomen .
Het geeft ook geen garantie dat het een koppel wordt soms klickt het gewoon niet tussen valkjes.

valkenpiet

Hoi,

ik doe aan koloniekweek (wil zeggen alles bij elkaar in een voliere) dit heeft als leuk gevolg dat je ziet dat de koppels elkaars jongen te eten geven !
Om de voorkomen dat (bij wijze van spreken) een groene met een rode gaat koppelen zodat er bruine jongen uitkomen, stop ik de mannen en poppen die ik wil koppelen per twee in een kooi en dit gedurende een periode van 2 maanden.
Liefde laat zich echt wel dwingen hoor !
Wat ik wel al ondervonden heb is dat als je een koppel uit elkaar haalt om ze aan andere vogels te koppelen en ze kunnen elkaar nog horen, dan krijg je niet alleen een heleboel kabaal maar ook het feit dat het veel moeilijker gaat om ze aan die andere gekoppeld te krijgen.
In dit geval dus niet alleen uit het oog is uit het hart, maar ook uit het oor is uit het hart ;-)
Alleen moet je opletten dat je ze nu geen twee maanden in een kooi binnenhoudt en dan buiten zet, want dan gaat het gegarandeerd mis want dan zijn ze niet geaclimatiseerd, je moet ze dus afzonderlijk houden maar wel buiten.

Hopelijk is dit een beetje duidelijk ?

Riny

Hoy Valkenpiet
Ik ben het niet helemaal met je eens.
Op deze manier doe ik het ook maar toch heb ik wel eens meegemaakt dat het echt niet klickte en ze ieder aan een andere kant van de kooi zaten.
Zodra ze weer in de gemeenschappelijke voliere kwamen bekeken ze elkaar niet meer.
Liefde laat zich echt niet altijd dwingen.