28 april 2024, 06:46:27

albino met felrode ogen, echte albino ?

Gestart door valkenpiet, 5 oktober 2005, 20:42:30

« vorige - volgende »

valkenpiet

Hallo,

zoals jullie wel weten zijn bij valkparkieten albino's eigenlijk witmasker lutino's.
ik heb een heleboel van die albino's en die hebben allemaal "rode" ogen, eigenlijk donkerrood.
Nu ben ik een albino bekomen met echt knalhelderrode ogen, zo rood als de ogen van mijn fallows.
Weet iemand wat dit is ?
Zou het een "echte" albino kunnen zijn ?
Heeft iemand daar al van gehoord ? ???

wim roskam

beste lezer , je hebt twee soorten albinos namelijk de zwartoog en de roodoog kijk maar bij mutaties mvg wim roskam .

Paul

Hoi,

Is het een jonge albino misschien ?
Als een albino (roodoog) uit het nest komt zijn de oogjes echt rood en heel licht zeker met de geboorte kan je dat heel goed zien.Naarmate ze ouder worden dan worden ze donkerder maar ze blijven rood alleen is dat moeilijker te zien.
Dus het kan zijn dat het een jonge vogel is misschien.

Groetjes, Paul

valkenpiet

Ja hij vliegt nog maar twee weken uit.
Is dat bij lutino's ook zo ?

Marco

Citaatje hebt twee soorten albinos


Kenmerken van een albino zijn:

- GEEN pigment
- rode ogen

Dit is zo bij mens en dier.

Een zwartoog albino is dus gewoon onzin.
Een witte valkparkiet met zwarte ogen is niet meer dan een bonte witmasker waar al het zwart uit gekweekt is.

Paul

Hoi Valkenpiet,

Bij Lutino's is het inderdaad hetzelfde als bij albino's met de oogjes je hebt kans dat ze toch nog wat donkerder gaan worden maar zeker in het begin als ze jong zijn zie je vaak nog een tijdje dat ze duidelijk rood zijn.
Bij mijn albino is dat ook een tijdje zo geweest maar ze zijn nu een stukje donkerder en lijken zwart zo op het eerst gezicht terwijl ze echt rood zijn.

Hoi Marco,

Echte albino's zijn het eigenlijk niet bij valkparkieten maar het is een mutatie (witmasker lutino)
Het is een combinatie van een witmasker en een lutino waardoor alleen wit overblijft.
Volgens mij is het dan bij roodogen dat ze de ogen van de lutino erven en bij zwartogen de oogjes van de witmasker maar als ik dat fout heb moet iemand me maar even verbeteren :)

Groetjes, Paul

Marco

In zekere zin heb je misschien wel gelijk Paul maar er is voor een bepaalde mutatiebenaming gekozen.
Daar de kenmerken van een albino weinig tot geen pigment en rode ogen zijn is waarschijnlijk voor deze mutatievorm voor albino gekozen.
Voor de witte valkparkiet met de zwarte ogen geldt in principe hetzefde alleen heeft deze niet alle albinokenmerken.

Daarbij komt nog de manier waarop je aan deze mutaties kan komen.
De albino verkrijg je door de diverse combinatie die bij velen van ons wel bekend zijn en daaruit weet je dat je een albino kweekt.
De witte valkparkiet met zwarte ogen, de bonte witmasker dus, verkrijg je uit hele andere combinaties en is er 1 van de vele verschillende kleurintensiteiten.
Want bonte witmasker is een algemeen begrip, de 1 heeft veel grijs/zwart de ander weinig tot niets.
Bij een albino heb je maar 1 mogelijkheid: wit met rode ogen