valkparkieten nu begonnen met broeden.

Gestart door gras_valkparkietje, 5 oktober 2005, 20:41:20

« vorige - volgende »

gras_valkparkietje

hallo, daardat sommige koppels nog met jongen zaten had ik mijn nestkasten nog buiten hangen in een buitenvoliere waar ze in de zomer en lente inzitten.
In de winter verhuizen ze naar ruime kooien binnen.
maar doordat ik die nestkasten er nog niet uitgehaald heb is er nu weer een koppel beginnen broeden.
wat kan ik nu het beste doen ?!
deze laten doen en de jongen met de hand verder groot brengen als het toch te koud word.
Of eerst laten leggen en dan de eitjes weg nemen ?
ik ben bijna zeker dat deze bevrucht zijn want het zijn er van mijn beste koppel  :-\
wat kan ik nu het beste doen ?

met vriendelijke groeten

wim roskam

beste lezer , als je koppel niet boven twee nesten in het afgelopen jaar zit , zou ik ze lekker laten broeden , maak je geen zorgen over het grootbrengen , ik had afgelopen jaar nog jongen in december buiten , ze werden mijn mooiste jongen van het jaar het waren grote sterke jongen  , ps ik moedig je niet aan , ik kweek ook liever niet in de winter , maar kon ze ook niet tegenhouden , het ging mijn vogels makelijk af  , nogmaals lezers het is niet de bedoeling om in de winter buiten te kweken laat dit duidelijk zijn , het was bij mij per ongeluk zo gegaan  , groeten wim roskam .

Kirsten

Hoi hoi,

oh wat lastig,. Volgens mij redden die kleintjes het niet buiten, maar heb er verder ook geen ervaring mee. Ik weet ook niet of je ervaring hebt met handopfok, maar dit is ten eerste erg zwaar en ten tweede haalt een groot percentage het niet :(. Ik heb ook een buitenvoliere, maar alleen broedgelegenheid binnen. De broedblokken heb ik er vorige week uitgehaald ondanks dat er alweer een eitje op komst was en ik de volgende dag in de voliere vond. Ik hoop dat er mensen ervaring hebben met laat buiten broeden. Mijn keus is eitjes weghalen en volgend broedseizoen ze opnieuw de gelegenheid geven. de jongen worden eind oktober, begin november geboren en dan wordt het echt nog kouder...

Succes met je keuze
Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

wim roskam

beste kirsten , mijn jongen werden geboren bij -4 graden en een week later was het -13 graden , dus nogmaals het kan wel degelijk , ik ben geen jongen verloren door de temperatuur , maar nogmaals , HET IS BETER OM NIET IN DE WINTER BUITEN TE KWEKEN  mvg wim roskam .

Inger m

Hoi,
Je kunt ws beste de eitjes weghalen. De kou kost de oudervogels ook extra energie en om ze daarnaast ook nog eens te laten broeden kan zwaar worden. Bovendien kan het fout gaan met de jongen door de kou.

Met de hand grootbrengen kun je beter niet aan beginnen. Dit kost heel veel werk en gaat vaak fout. Het zou mij het niet waard zijn.

Het kan goed gaan, zoals Wim beschrijft, maar als je het nog kunt voorkomen, haal de nestkast beter weg en wacht tot volgend jaar, dan zijn de weersomstandigheden ook veel gunstiger voor de jongen en...de ouders.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

Hoi Wim,
Vorig jaar bleken wel forumleden jongen verloren te zijn door de kou, helaas. De ouders verlieten het nest (te veel) en dat werd de jongen fataal. Dit soort dingen kun je beter voorkomen. Ik ben blij dat het bij jou goed verlopen is, maar het is geen ideale situatie. Ik haal alle blokken half augustus weg, soms met uitloop naar september, maar alle eieren die te laat gelegd worden haal ik gewoon weg.

gr Inger
problem.

wim roskam

beste inger , ik ben ook voorstander voor het VOORKOMEN van eieren in de winter ,  natuurlijk moeten de blokken weg in augustus , ik heb toch duidelijk erbij gezet dat ik hier geen voorstander van ben , voorkomen is beter dan genezen , nogmaals het was bij mij per ongeluk gebeurd , toen de jongen dit blok verlieten ,  heeft een ander koppel er gauw eieren in gelegt ,  en dit binnen een week ,mvg wim roskam .

wim roskam

aanvulling , het was wel met een natuur blok , een stam met een wanddikte van 3 cm . mvg wim roskam .

Inger m

Hoi Wim,
Ik vind het ook wel leuk om te horen dat het zo goed is gegaan in de winter. Zo'n natuurblok heeft ws wel beter isolerende werking dan een houten blok met dun wandje multiplex. Het kan dus goed gaan in de vrieskou.

gr Inger
problem.

gras_valkparkietje

hallo, ik weet nog steeds niet wat ik ga doen.
De nestkasten moeten er zobiezo nog inblijven want een ander koppel zit nog met jongen. En als ik alleen deze ga laten hangen gaan de andere hierbij in kruipen.

Ik heb gelukkig al ervaring met handopfok en deze is altijd positief afgelopen...
Dus ik denk dat ik nog even ga afwachten en als de eitjes bevrucht zijn vind ik het ook weer zo jammer om deze weg te halen. Ik geef deze liever nog een kans.
Het is het 2de neste van de ouders en het eerste was in het begin van het voorjaar dus denk ik wel dat ze krachtig genoeg zijn om het te proberen.
ik hoop alvast op een goede afloop.
Ook al ben ik zeker geen voorstander om te broeden in de winter. De andere vogels gaan binnnekort naar binnen, dus kunnen ze zeker niet meer broeden.

dankuwel voor de reacties.
ik laat het verdere verloop nog wel horen.
met vriendelijke groetjes

Kirsten

Hoi,

Ja wij kunnen inderdaad niet voor je beslissen alleen advies geven. Ik hoop dat alles goed gaat en ben benieuwd naar de afloop.
Overigens moet je het niet zielig vinden mbt bevruchte eitjes,. Als je een valkparkiet het gehele jaar door een broedgelegenheid zou aanbieden zouden ze constant jongen blijven krijgen, wat voor de ouders zeker niet goed is.

Groetjes en succes,
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

wim roskam

beste kirsten , ik ben het helemaal met je eens , vragensteller heb je natuurblokken ??? multiplex of andere dunne plankjes laten  te veel kou door , en wat ik ben vergeten is dat de valken een blok overnamen waar de jongen net uit waren ,  dus licht vervuild mogelijk heeft er broei in gezeten , en is het nest zo warm gebleven ????? dit is zeer goed mogelijk , dus bekijk de situatie zeer goed voor je een beslissing neem , en nogmaals VOORKOMEN IS BETER DAN GENEZEN mvg wim roskam .

Rianne

Kun je ze niet met blok en al in een binnenkooi zetten?

gras_valkparkietje

hallo, bedankt voor de tip Rianne. Maar dat was nu net het geen ik gisterenavond heb gedaan. Ze zitten nu bij de andere vogels binnen lichtjes verwarmd.
het gaat momenteel nog heel goed dus maar hopen dat dat zo blijft gaan.

Met vriendelijke groeten

wim roskam

gras valkparkietje ,ik vind dat je de juiste beslissing hebt genomen , prima zo ,  veel sucses met het koppel ,en dat je maar mooie jongen mag krijgen , groeten wim roskam .