26 april 2024, 11:10:12

help! baby kwarteltje gaat bijna dood

Gestart door Roosje, 3 oktober 2005, 19:49:19

« vorige - volgende »

Roosje

ik zit nu met kruimeltje, babykwartel van 4 dagen in mijn hand. hij lag net in de voilere helemaal op zijn zij met zijn koppie helemaal acherover, ik dacht dat hij dood was maar opeens zag ik hem naar adem snakken. ik heb hem gepakt en onder de lamp gehouden, nu zit hij en ademt heel snel met zijn oogjes dicht. heb al da gebeld en die zeggen dat ik moet proberen zelf te voeren als hij goed warm is...pff dat kleine snaveltje.... hebben jullie tips? ik vind de kleine zo zielig :(

Kirsten

Hoi roosje,

Heb je een kropnaald?,. daarmee kan je ook iets makkelijker in het bekje.. Het is inderdaad erg klein allemaal,. Heb je eventueel iemand bij je die je een beetje kan helpen,.
Wat heb je trouwens in huis?,. Druivensuiker?, iets van handopfok?

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Mariska

Shit, ik wil je helpen, maar ik weet er zelf niet veel van.
Hou hem in ieder geval warm onder die lamp en nu maar hopen dat er snel anderen reageren.
Ik duim voor je.

Groetjes Mariska


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Roosje

ik heb handopfok voor alles nestlingen, dus gebruik dat maar met een beetje druivensuiker, kijken of ik daar een druppie van naar binnen krijg...heb riny een im gestuurd, hopen dat zij iets weet... ik hou hem afwisselend in mijn hand en onder de lamp, anders is ie straks gebraden :-\

Inger m

Hoi Roosje,
De kwartel zal goed opknappen van de warmte indien de oorzaak onderkoeling is geweest. Onder welke omstandigheden zitten de kwartels nu? Zitten ze bij de ouders in buitenvoliere?

Als de kwartel opknapt door de warmte, zou ik jem niet met de hand voeren. Deze vogels eten normaal gesproken al zelf vanaf dag 1 en zijn niet gewend om gevoerd te worden met de hand. Bovendien geeft het aan dat de kwartel niet in orde is als ze niet zelf kunnen eten en dat is op zo'n jonge leeftijd gewoon einde oefening...

Daarnaast hoop ik dat je nog meer jonge kwartels hebt, want eigenlijk kun je kuikens niet alleen opfokken. Ze hebben elkaar nodig om gedragsmatige aspecten van elkaar te leren. Alleen kun je ze wel grootbrengen, maar dat is minder goed voor de vogel en zou op latere leeftijd tot gedragsproblemen kunnen lijden.

Dus, zorg nu voor een goede temperatuur. Op die leeftijd is dat 30-34 graden voor jonge kwartels. Geef in zeer lage bakjes wat fijn gemalen voer (Sivo start) en water en laat de rest aan het jong over.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Kirsten

3 oktober 2005, 19:58:09 #5 Last Edit: 3 oktober 2005, 20:00:17 by Kirsten
Lees net het Bericht van Inger, maar vraag me wel af, wat nou als ie door de schok niet zelf eet? of door de zwakte,. Zou je hem dan toch niet iets geven?

Verder kan je hem tegen je huid houden, dan hebben ze het vaak ook al wat warmer

Succes
Groetjes
Kirsten



Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Riny

Hallo Roosje
Hoe warm is het dan onder die warmtelamp?
Als het te warm wordt en dat is boven de dertig graden dan moet je de afstand tussen de lamp en het bakje vergroten.
Probeer met een heel klein spuitje wat druivesuiker met water bij hem binnen te krijgen.
Op dit moment is de warmte het belangrijkste!!
Strooi wat Eikrachtvoer en wat van het voer wat je voor hem hebt op de handdoek die je in het bakje hebt liggen.
Ik vermoedt dat als hij weer op temperatuur is dat hij weer gaat pikken,ze zijn sterker als je denkt.
Maar de moeder gaat aan de wandel en dan krijgen die kleintjes het te koud,daarom broeden wij zelf de eieren uit.
Veel succes Riny :D :D :D

Inger m

Citaat van: Roosje op  3 oktober 2005, 19:55:41
ik heb handopfok voor alles nestlingen, dus gebruik dat maar met een beetje druivensuiker, kijken of ik daar een druppie van naar binnen krijg...heb riny een im gestuurd, hopen dat zij iets weet... ik hou hem afwisselend in mijn hand en onder de lamp, anders is ie straks gebraden :-\


Hoi Roosje,
Leg een thermometer onder de lamp voor juiste temperatuur. Omdat de vogel niet wegkan (athans kan het nu lopen?) anders zou ik niet hoger gaan dan 28- 30 graden en goed in de gaten houden. Niet rechtstreeks onder de lamp leggen, maar aan de zijkant.

Steeds wisselen van hand naar lamp is niet aan te raden, want vogeltje heeft rust nodig en temperatuurwisselingen kun je beter ook vermijden.

Een kropnaald is zelfs voor dit snaveltje te groot. Bovendien is een kropnaald in de bek doen riskant ivm beschadiging van dunne slokdarmwand. Een soepele sonde is bij vogels meer geschikt dan kropnaald. Maar in dit geval niet van toepassing ivm het vorige stuk dat ik geschreven heb.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

Citaat van: Riny op  3 oktober 2005, 20:01:12
Hallo Roosje
Hoe warm is het dan onder die warmtelamp?
Als het te warm wordt en dat is boven de dertig graden dan moet je de afstand tussen de lamp en het bakje vergroten.


Hoi,
Ik heb jonge kwartels en kuikens vanaf dag 1 tussen de 30 en 35 graden rechtstreeks onder de lamp. Dit wordt aangeraden en heb ik goede ervaringen mee. Indien de vogel niet weg kan, kan deze temperatuur hoog zijn ook in verband met uitdrogende effect van de lamp en natuurlijk mag de lichaamstemp niet te hoog worden..

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Roosje

De kwartel is geboren in de binnenvoilere en ik heb hem nu apart...Ik heb helaas geen andere jonge kwartels, hij is tot nu toe in zijn eentje. Riny heeft wel aangeboden dat ik een vriendje voor hem mocht, als ze dichterbij zou wonen, maar als dit reddend voor hem zou zijn, wil ik die afstand toch wel overbruggen! Als riny dat oké vind. Ik durf hem niet bij de moeder terug te zetten omdat die hem dan dus niet goed warm houdt :( Althans, als dat de oorzak was, en dat hoop ik, want dan is hij te redden. Zou het geen hersenbloeding izjn geweest? Ik heb bij hem liggen beaphar opfok voer en universeel voer, het ligt op de grond dus daar moet hij bij kunnen. en water in een laag bakje. Ik hoorde hem net even roepen en toen ik bij hem kwam en een beetje floot met mijn tong tegen mijn tanden, deed hij zijn oogje even open. Ik heb een thermometer in het bakje, die geeft nu 25 graden aan, ik zet de lamp er nog wat dichter op. Hij zit nu nog rechtop en beweegt af en toe een beetje en ademt heel snel...

Roosje

oeps, zie nu pas de reacties ::) hij heeft een doosje waar ie in kan kruipen als het te warm is, en daar ligt hij nu met zijn kopje in... En of hij het nou redt of niet, want ben ik blij met jullie!

Kirsten

Citaat van: Inger m op  3 oktober 2005, 20:01:50
Een kropnaald is zelfs voor dit snaveltje te groot. Bovendien is een kropnaald in de bek doen riskant ivm beschadiging van dunne slokdarmwand. Een soepele sonde is bij vogels meer geschikt dan kropnaald. Maar in dit geval niet van toepassing ivm het vorige stuk dat ik geschreven heb.

gr Inger


Ik bedoel ook meer een klein beetje aan de zijkant proberen,. niet helemaal in het bekje, want ik begrijp dat dat riskant is inderdaad. Maargoed zoals je al schreef niet van toepassing.

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Roosje

ik heb net met het spuitje wat water en druivensuiker bij zijn bekje gehouden en dat dronk hij! hij vond het niet zo lekker en het was ook aardig zoet, toen ik later zelf proefde ::) Gelijk daarna nam hij een sprint en viel om, zoals hij vaker doet. één oogje is nu open, ga het andere even met een wattenstaafje proberen, want die zit vaker dicht.

Riny

Hoy Roosje
Maak je maar niet zoveel zorgen ik denk dat die gewoon onderkoelt was.
Het is buiten nu al kouder aan het worden en als de moeder dan ook nog aan de wandel gaat.
Wij hebben ook wel eens een kwarteltje gehad wat alleen was en dat is inderdaad niet ideaal.
Als het te warm wordt in het bakje kruipt je kwarteltje wel aan de kant waar het frisser is.
Succes er mee Riny :-*

Inger m

Hoi Roosje,
Het is eerst belangrijk dat deze kwartel opknapt. Het is soms onvoorstelbaar hoe goed ze opknappen door warmte. Ik heb meerdere levenloze kuikens alleen simpelweg door warmte gered. Zelfs een kuiken dat voor dood in de waterbak dreef (bijna verdronken) is gered door alleen een warmtelamp.

Een hersenbloeding lijkt mij onwaarschijnlijk voor een jonge kwartel. De verschijnselen die jij beschrijft zijn ook vrij typisch voor een onderkoeling.

De omgevingstemperatuur is mogelijk nu ook te laag, waardoor jonge kwartels bij de hen sneller in de problemen komen. Bovendien begrijp ik dat ze nog zit te broeden? In principe blijven de kuikens vaak vrij lang onder de hen zitten. Hoelang was dit kuiken al uit? Gaan de kuikens onder de hen uit, terwijl ze nog broedt, dan zal het idd kunnen onderkoelen.
De omgevinstemp in het nachthok verhogen zou een oplossing kunnen zijn voor een vgl keer.

Het mooiste is wel om ze door de hen te laten grootbrengen, maar helas gebruiken veel kwekers liever een broedmachine, omdat het percentage grootrgebrachtre kuikens dan hoger is. Ik geef de voorkeur aan natuurbroed, maar maak idd soms ook gebruik van een broedmachine.

Zorg dat het opfokvoer heel erg fijn is, soms is het nog wat grof van structuur, want dwergkwartels zijn ook wel erg klein. Je kunt het even door een theezeefje doen.

Met water geven aan vogels moet je heel voorzichtig zijn. Het kan nl vrij eenvoudig in de luchtpijp komen en lijden tot verslikken. Water in de longen kan lijden tot longontstekingen. Bij zo'n klein vogeltje is water heel moeilijk goed te doseren.

In het waterbakje kun je kiezels of knikkers doen ter voorkoming van verdrinking.
Pasgeboren kuikens doe ik altijd even kort met puntje van het bekje in de waterbak. Vaak nemen ze daardoor uitzichzelf al een slokje water.


Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.