6 mei 2025, 05:23:05

vechten voor het slapen

Gestart door XxLindaxX, 3 oktober 2005, 19:20:32

« vorige - volgende »

XxLindaxX

Ik heb een vraagje over mijn 4 valkjes die buiten in de voliere zitten. Nu is er afgelopen dinsdag nacht en vannacht paniek geweest in de voliere. Met krijsen en fladderen als gevolg.
Ik heb net eens de valkjes geobserveerd , en voor dat ze gaan slapen zitten ze te vechten om een plek. Ze pikken allemaal naar mekaar en dan is het rustig.
Zou dit met de nacht te maken kunnen hebben dat ze niet te dicht bij elkaar mogen komen ?

groetjes Linda

bobbie

Hallo,

Ik weet het niet. Wel kan ik je zeggen hoe het bij mij gaat.

Ik heb binnen een hele grote kooi met 8 valken.

Voordat nr. 7 en 8 kwamen waren er geen problemen. Iedereen ging op stok en klaar was Kees. Ze gingen dan slapen.

Tot nr 7 kwam. Ik in paniek want 's avonds was het vechten, verjagen, hakken. Ik dacht echt dat ik nr 7 weerweg moest doen.

Wat bleek het te zijn: iedere valk heeft zijn eigen vaste slaapstekkie. De nieuweling weet niet waar wie altijd slaapt en hopte van stok naar stok als ie weer was weggejaagd.

Ik heb dit opgelost door de slaapplekken te verplaatsen en er nieuwe bij te creƫren. Zo hadden ze allemaal zoiets van: he, waar is mijn eigen stekkie nu?

Toen nr 8 kwam heb ik precies hetzelfde gehandeld. Dat leverde toen totaal geen probleem op.

Ook heb ik 's nachts altijd een nachtlampje aan.

Misschien kan je er iets mee.

Succes in ieder geval.

Groetjes, nel :)

Valerie

He Nel! Dat is een goede tip zeg!
Want hoe meer valkjes, hoe groter de kans dat dit voorkomt.

XxLindaxX

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb buiten maar 4 valkjes zitten en die zijn allemaal in de zelfde week bij elkaar in de voliere gegaan.
Misschien kan ik het eens proberen om een extra zitstok te maken in de slaaphoek.
Maar eigenlijk heb ik ook liever dat ze in het machthok gaan slapen, want daar is het warm in de winter. Nu heb ik maar 1 stok in het nachthok, maar misschien ga ik er nog wel een in maken als ik zie dat ze snachts daar gaan slapen.

groetjes Linda