28 april 2024, 18:28:51

geknipte vleugel

Gestart door woodstock, 3 oktober 2005, 12:03:46

« vorige - volgende »

woodstock

hallo,

mijn valkje is nu zo'n 3 maanden,hij was 5a6 weekjes toen k hem kreeg.ze hebben heb aan een kant de vleugel geknipt.
nou wou,ik weten hoelang t duurt voor die vleugel weer aan is gegroeid?

hoe oud zijn ze eigenlijk als ze in de eerste rui komen?

           groetjes hanneke

Mariska

Hebben ze de vleugel geknipt aan 1 kant of bedoel je dat de veren aan 1 kant geknipt zijn.
ik mag toch hopen dat je dat laatste bedoeld.

groetjes Mariska


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Riny

3 oktober 2005, 12:13:37 #2 Last Edit: 3 oktober 2005, 15:03:55 by Riny
Hallo Hanneke
Als ze de veren van de vleugel hebben geknipt dan groeit het weer aan na de rui.
Dan is je valkje gekortwiekt.
Als ze een deel van de vleugel af hebben gehaald dat heet leeuwikken,maar dan is het definitief.Dan wordt er stuk van de vleugel geamputeerd.
Volgens mij is dat zelfs verboden maar zeker weten doe ik dat niet.
Groetjes Riny :D :D :D

woodstock

'hallo,

nee ze is gewoon gekortwiekt.
wanneer krijgen ze dan die eerste rui,hoe oud zijn ze dan?

                  groetjes hanneke

Brede W

Hoi Hanneke,

het kan verstandig zijn om de andere vleugel ook te laten kortwieken, omdat ie dan meer in balans is.

Groetjes,

Wendy

woodstock

ik moet zeggen dat ze zich ontzettend goed weet te redden zo,heeft er weinig last van,
maar hoe oud zijn ze als ze in de eerste rui komen,wanneer krijgen ze die eerste rui???

                       grtjs hanneke

Mariska

Hoi Hanneke,

Ik denk dat hij pas in het voorjaar weer in de rui komt, maar dat weet ik niet zeker.
Dus ik hoop dat er nog iemand reageerd.

Groetjes Mariska


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Riny

Hoy hanneke

Vogels ruien 2x per jaar.
De eerste ruiperiode vindt in de lente plaats en de tweede eind juli/begin augustus.
Dus ik denk dat jou valkje pas in de lente zal gaan ruien.
Groetjes Riny :D :D :D

Ivy

Hoi.
Je valkje is nu drie maanden, dus hij zou eigenlijk eerst een jeugdrui moeten krijgen. Dit gebeurt als ze zo'n 5 - 6 maanden zijn.
Hoe ver is de vleugel ingeknipt (alle veren aan 1 kant of alleen de eerste veren). Mijn valkje had alle veren geknipt en ze moest twee keer ruien totdat ze kon vliegen, dus het kan ook ietsje langer duren. Maar soms kunnen ze met een paar veren al aardig vliegen...
Groetjes, Ivy




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

woodstock

hallo,

ik geloof alleen de eerste veren (aan 1 kant).
wat bedoel je precies met alle veren?

die van mijn schoonzus is denkelijk nu in de rui,is dat normaal??



Ivy

Wat ik bedoel met alle veren is echt alle veren aan 1 kant. Dus niet alleen die eerste. Mijn valkje was eerst heel slecht gekortwiekt, vandaar dat het voor haar zo lang duurde voordat ze kon vliegen.
Mijn andere valkje was goed gewiekt en zij kon na de eerste rui al vliegen, bijna alle afgeknipte veren waren d'r uit.
Op dit moment zijn mijn valkjes net uit de rui, het kan zijn dat die van je schoonzus ietsje later mee is, maar je hoef je geen zorgen over te maken. Misschien wat vitamine geven?

Groetjes, Ivy




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

woodstock

hallo,

de lange pennen aan de vleugel zijn helemaal gekortwiekt en er is van enkele van die kortere ook n beetje af,allemaal aan 1 kant.

dus die van mij komt waarschijnlijk pas in t voorjaar in de rui???

die jeugdrui heeft ze volgens mij al gehad.had laatst overal van die minnie veertjes liggen.

           grtjs hanneke

Ivy

Hoi.
Bij de jeugdrui wisselen ze ook grotere veren, niet alleen de kleine (dons) veertjes. Ik denk dat je valkje over twee of drie maanden in de rui zal komen.
Groetjes,Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

woodstock

hallo,

dankje wel allemaal.
echt super deze site,vooral als je nog niet veel ervaring hebt met valkjes,

                       groetjes hanneke