Valk is ineens heel erg ziek - snel reactie

Gestart door Buddingm, 2 oktober 2005, 19:33:38

« vorige - volgende »

Buddingm

hallo Allemaal,
wij hebben een valk die in het blok gepikt werd tot bloedens aan toe. Zijn / haar broetje werd doodgepikt. Deze willen we met de hand opvoeden (nu 2 dagen) maar hij heeft diarree gekregen veel wit) en net viel hij van zijn stokje. Zijn hoofd je hangt gewoon. Hij heeft weinig kracht en wilt niet eten. elke keer toen hij at nam hij niet zo heel veel. ik gaf kracht voer met water met een pipetje maar het was aan de dunne kant. Ik beng bang dat dit niet goed was.
Kunnen jullie mij vertellen wat het is en wat ik kan doen om hem beter te krijgen?
groetjes,

Marco

patty_dordtse valkjes

2 oktober 2005, 19:37:54 #1 Last Edit: 2 oktober 2005, 19:41:07 by gizmo_spikey
hallo,

als het valkje vanuit het blok zelf is...dan had die
na de 1ste dag echt papvoeding moeten hebben nutribird of kayatee.

hoe oud is het valkje
ongeveer?

Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop

Klik op de foto voor onze website

Riny

2 oktober 2005, 19:39:45 #2 Last Edit: 2 oktober 2005, 19:44:23 by Riny
Hallo Marco
Heb je een warmtelamp bij je valkje?
En als je druivesuiker in huis hebt geef je hem dat met wat lauw gekookt water ,dat is voor extra energie.
Om hem te voeren kun je het beste Nutribird of Kaytee in huis halen.
Ik kon uit je berichtje niet goed opmaken of het valkje 2 dagen oud is ,of dat je hem nu 2 dagen aan het voeden bent.
Laat me dat even weten dan kan ik je beter helpen.
Groetjes Riny :D :D :D

Paul

Hoi Marco,

Hoe oud is die kleine op het moment want als ze jonger zijn dan 6 weken zal je ze zelf moeten voeren met handopfok voer voor vogels.
Ik gebruik zelf Nutribird A21 maar je kan ook een ander merk nemen zoals Kaytee dat is ook prima.
Je kan daar een papje van maken en dat met een spuitje of met een lepeltje aan ze voeren.
Je zal dat vanavond niet meer kunnen krijgen maar je kan als nood proberen wat eivoer fijn te maken en daar een paje mee maken.
Veel wit wil niet zeggen diaree want wit is de urine in de ontlasting en wel een teken dat de nieren goed werken.
Je zal hem in elk geval zo snel mogelijk wat pap naar binnen moeten zien te krijgen voor hij verder verzwakt.
Als hij echt niet wil eten zal je met een spuitje gedwongen wat pap naar binnen moeten krijgen maar spuit steeds een klein beetje aan de linkerkant in de snavel en laat hem dan eerst slikken anders kan het in de luchtpijp komen en dan kunnen ze stikken.
Bij handopfok kan je ook veel vinden over het voeren met de hand.

Groetjes, Paul

Buddingm

Hallo Allemaal,

Het valkje is nu ongeveer 5 weken oud en stond op het puntuit te komen. Ik heb net een lamp er op gezet zodat hij warm wordt, maar heb mijn twijfels of het nog gaat lukken om hem te reden. Hij zit nu op de grond en laat zijn kopkje helemaal hangen. eten wilt hij absoluut niet en zijn bekje krijg ik amper open. Hij ilt dat niet en laat ook dan zijn kopje hangen.

graag nog meer tips

groeten,

Marco

patty_dordtse valkjes

iedergeval druivensuiker...

u heeft een berichtje in uw postvak iedergeval.bovenaan zie je persoonlijke berichten staan...
jonge valkjes te koop

Paul

Hoi Marco,

Heb je een spuitje in huis ?
Zoals Riny al zei kan je dan wat druivensuiker aanmaken met water en het hem dan gedwongen in de snavel spuiten.
Als je aan de zijkant van de snavel met het spuitje drukt gaat de snavel vaak vanzelf open en dan voorzichtig wat geven.
Dan krijgen ze wat extra energie en heb je kans dat hij weer wat bijkomt.
Je kan voor nood dextro tabletjes nemen en dan de naturel maar morgen kan je in de winkel poeder kopen dat is makkelijker.
Hij moet in elk geval snel wel wat eten anders verzwakt hij nog meer.
Waar woon je in de buurt ?
Als je hier in de buurt woont kan je wel een beetje Nutribird pap ophalen dan kan je meteen goed voeren.
Met 5 weken eten ze nog niet zelf dus je zal echt pap moeten geven.

Groetjes, Paul

Buddingm

Bedankt alvast voor al jullie reacties. Ik gaf elke keer ook een papje van krachtvooer met water maar blijkbaar is dat niet goed. Ik ga direct proberen druivensuiker te geven. Alleen ligt hij er nu echt levenloos bij en haalt alleen nog maar wat adem.

Inger m

Hoi,
Als vogels heel ziek zijn en niet willen eten, kun je beter niet direct veel voeding gaan geven. Het lichaam accepteert bewust geen/ weinig voeding, omdat het de energie nodig heeft om te herstellen. (voedselvertering kost veel energie).
Druivesuiker en warmte (!) is tijdelijk een beter alternatief dan gelijk handvoeding. Neem contact op met een vogelarts voor verdere behandeling.

Mogelijk is deze vogel al te zwak voor herstel.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Mariska

Nou ik wou hetzelfde zeggen.
Als hij nog maar nauwelijks ademt kun je beter een dierenarts waarschuwen.
die zou hem waarschijnlijk sondevoeding geven.
Waar woon je in de buurt?

Groetjes Mariska

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Mariska

In Amersfoort zit Dr Feld tel 033-2864772
Die zou je nu kunnen bellen!
Ik dnek dat je niet veel tijd meer heb als ik dat zo hoor.

Groetjes Mariska

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

patty_dordtse valkjes

hallo,

ik hoop dat u druivensuiker kan vinden.
warmte onder een lamp is nu ook belangrijk als u een termometer heeft kunt u in de gaten houden dat het dan niet te warm voor hem is...
dan zou u het iets hoger moeten zetten...

ik hoop dat de warmtelamp en druivensuiker toch gaan helpen..

zou toch ook een vogelarts raadplegen.
jonge valkjes te koop

Riny

Hoy Marco
Laat ons eens weten waar je ergens in de buurt woont.
Misschien zijn er wel mensen vlak bij je in de buurt die dan kunnen helpen.
Groetjes en succes Riny :D :D :D

Buddingm

Hallo allemal,

Ik kwam net beneden toen ik druivensuiker wilde gaan geven en toen was het al gebeurd met hem. Helaas heeft hij het niet gered.
In ieder geval bedankt voor al jullie snelle reacties!!
Groeten,

Marco

Mariska

Oh wat erg voor je :'(
We hadden je heel graag geholpen.
Sterkte met dit verlies

Groetjes Mariska