3 mei 2024, 14:04:46

2 stuks tam te maken en schreeuwen?

Gestart door Marielle, 1 oktober 2005, 14:23:50

« vorige - volgende »

Marielle

hi, voor t eerst op deze site.
wil mogelijk 2valks aanschaffen (2 aangezien ik hele dag werk) Als ik diverse websites, etc. lees zie ik overal staan dat je 2veel moeilijker tam krijg. Heb ook nog 2hamstertjes (in 2 aparte kooien staan), die kooien staan op de grond.

Het lijkt me leuk als ik thuis ben, na paar maandjes de valken alleen in kooi te doen als ik naar buiten/werk ga. Zijn ze makkelijk in kooi te krijgen? (ben zeer tamme grasparkiet gewend. Maar valken lijken me leuker. Zijn steviger en gek op de kuifjes.)

Vraag is nu:
-Valks met hamsters gaat dat (of heb je kans dat ze op kooien gaan zitten?).
-als ik valks aanschaf:mannetjes of vrouwtjes of koppel(wil niet kweken dus geen behoefte aan zwangere valks). Ik schaf dieren altijd in DW aan, door hun karakter in kooi. Nog nooit op geslacht gedaan altijd solodiertjes gehad.
- valk van mijn tante schreeuwt. ook als ze aan telefoon zit hierdoor communiceren onmogelijk. Schreeuwen ze veel?

alvast hartelijk dank! ;D

Paul

Hoi Marielle,

Ik zou ten eerste aanraden om een valkje bij een kweker te kopen want die uit een dierenwinkel krijg je vaak heel moeilijk tam.
Bij diverse kweker worden ze al handtam verkocht en dan hoef je ze alleen wat aandacht te geven.
Ze zijn inderdaad heel erg leuk en zeker als ze tam zijn komen ze bij je en zijn het echt knuffelkonten :)
Vaak is het beste er eerst een te nemen en als die helemaal gewend is een tweede erbij te nemen dan krijg je ze ook bijde prima tam en dat blijven ze ook als je ze aandacht blijft geven.
Ik heb er hier meer dan 20 en de tamme blijven gewoon tam ook al zitten ze bij minder tamme.
Je moet ze niet bij de hamsters in de kooi zetten maar als ze bijde eigen kooien hebben zal dat geen problemen geven.
ZOwel 2 mannetjes als 2 popjes kan je bij elkaar zetten alleen zullen popjes ook eitjes leggen ook al zit er geen man bij maar die komen dan gewoon niet uit.
Als je een koppel hebt kan je ook gewoon de eitjes omruilen voor nepeitjes of de eitjes onklaar maken maar weghalen is niet goed.
Als je je valkje goed opvoed zal het schreeuwen meestal erg meevallen en met twee bij elkaar zal dat vaak helemaal minder zijn.
Het blijven vogels en elke dag hebben ze wel even hun momenten dat ze wat fluiten en mannetjes kan je bijvoorbeeld melodietjes leren of woordjes maar dat is dan geen gillen.
Ik heb hier ook de vogels in huis en dat valt best mee met het lawaai ondanks dat ik er zoveel heb maar als ze elkaar hebben dan hoeven ze niet te gillen om aandacht want daarom gillen ze vaak.

Groetjes, Paul

marielle

Hi Paul,

Bedankt voor je snelle reactie!. Eitjes omwisselen, of onklaar maken? nog nooit van gehoord ???. Zo leer ik wat zeg!.
bij mij in de omgeving (zeist- utrecht) heb ik nog geen kweker kunnen vinden. En om ze verder op te halen? wil dieren altijd zsm thuis hebben ivm zo min mogelijk stress. In zeist is een hele goede dw (heb ik mijn grasparkiet gekocht en die was binnen nog geen 3daagjes Tam!). hmm aub niet te verleidelijk blijven schrijven anders ga ik ze morgen al aanschaffen :). Mja beter paar weken popelen van ongeduld dan heb ik straks in elk geval de juiste keuze gemaakt.

Paul

Hoi Marielle,

Er zijn ook dierenwinkels die hele jonge valkjes die net zelfstandig zijn verkopen.
Die zijn vaak nog wel makkelijk tam te maken maar de oudere kan echt wel eens heel lastig gaan en voor een binnenvogel is het wel heel leuk als je ze los kan laten vliegen en dat ze bij je komen.
Ook met in de kooi terugzetten is dan heel makkelijk.
Vaak als je ze goed vervoert valt de stress best wel mee ik neem ze soms met een rit van 1,5 uur mee in de auto en dat geeft geen problemen.
Je hebt speciale vervoersbakjes van ferplast onder andere die zijn ook makkelijk als je een keer naar de dierenarts zou moeten.
En tamma valkjes hebben niet zoveel last van stress als een wilde die zijn vaak al veel meer gewend.

Groetjes, Paul

k_van_wilgenburg

Hallo
Onze valkjes komen ook uit een goede dw.
Maar wij hebben er te snel een tweede bij genomen.
Smurf zat nog echt in zijn nest veren toen hij bij ons kwam wonen.
Die hadden we dus makkelijk tam kunnen maken en goofy op zich ook wel maar die was al wat ouder.
En we hadden ze ook niet meteen bij elkaar in de kooi moeten zitten.
Onze dw heeft ons toen gebeld dat ze weer jonge valkjes hadden.
En als we het nu weer aan ze zouden vragen als we er 1 bij willen hebben zouden ze ook weer bellen.
Maar ik ben het zeker wel met paul eens als ik eerder had geweten dat je ze ook rechtstreeks bij een kweker vandaan kunt halen hadden wij dat ook gedaan.
Wij hoeven onze valkjes als ze los zijn niet in hun kooi te zetten ze gaan gelukkig vanzelf.
Dat hebben we ze aangeleerd en dat scheelt een hoop stres voor hun.
Groetjes karin marco en de valkjes

Karin

Lang in de auto zitten is inderdaad geen probleem, ik neem zelfs altijd wat valkjes mee op vakantie ( deze keer 7 uur rijden inclusief een hele lange file van 3 uur  ::)  ), normaal is het een uurtje of 3 - 4 rijden als we op vakantie gaan en ze vinden het zelfs leuk  ;D Je moet alleen goed rekening houden met : tocht, airco en warmte ! En geen losslingerende dingen in de kooi. Zelf raad ik wel aan om eerst één valkje te nemen en na een maand of 2 er een tweede bij te nemen. Het kan wel heel goed gaan ( vanuit één van mijn laatste nesten heb ik 2 valkjes bij één persoon geplaatst en die zijn nog supertam ), maar het is vaak toch wat makkelijker tam te houden als je er iets tijd tussen laat zitten. En ook ben ik het er mee eens dat je beter een valkje bij een kweker kan kopen. Hoe goed de winkel ook is, de valkjes worden altijd gekocht van een handelaar en die koopt allerlei valkjes op bij diverse kwekers. Grotere kans op ziektes én soms een minder prettige weg voor het valkje. Ook zitten ze in veel te kleine verblijven. Er zijn genoeg hobbykwekers in Nederland, kijk eens bij kwekers hier links, daar staan er van wel bij die niet te ver bij je vandaan zitten. Veel succes ermee !

Groetjes, karin.

P.s. : O ja, Hamstertjes lijkt me geen probleem hoor. Die van mij zitten in dezelfde kamer als mijn chinchilla's en ze gaan goed met elkaar om.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves