6 mei 2025, 15:08:53

kraan/drinkwater

Gestart door Bianca, 1 oktober 2005, 00:38:12

« vorige - volgende »

Bianca

1 oktober 2005, 00:38:12 Last Edit: 1 oktober 2005, 10:18:47 by Bianca
Ik heb naar aanleiding van het onderwerp over lilo een eigen onderzoekje gestart naar wat er eigenlijk in ons drinkwater zit.
Het is niet zo onschuldig als het lijkt!
Al zijn we wel de koplopers in de in van waterzuivering.
het blijkt dat er desinfectiebijprodukten in ons water zitten die schadelijk kunnen zijn voor jonge dieren.....
Het was even zoeken...

Is er een verband tussen effecten bij proefdieren en mensen?
Uit laboratoriumproeven met dieren blijkt dat blootstelling aan desinfectiebijproducten tijdens de zwangerschap invloed heeft op de reproductie en ontwikkeling en geboorteafwijkingen en spontane abortus kan veroorzaken. Bij mensen zijn deze effecten onderzocht met behulp van populatiegegevens over drinkwaterkwaliteit en behandeling en geboortegegevens. De gehaltes desinfectiebijproducten die deze effecten als gevolg hebben zijn in veel gevallen hoger dan de gehaltes die na langdurige blootstelling tot het ontstaan van kanker kunnen leiden. Voor een juiste regelgeving en normstelling voor desinfectiebijproducten in het drinkwater moet niet alleen gekeken worden naar gezondheidseffecten als gevolg van langdurige blootstelling maar naar alle potentiële gezondheidseffecten. (Singer, 1999)
De uitkomsten van een aantal onderzoeken naar reproductie-effecten bij mensen zijn hieronder weergegeven:

Is er veel onderzoek gedaan naar de effecten op de voortplanting en ontwikkeling bij mensen?Het aantal epidemiologische studies naar blootstelling aan desinfectiebijproducten en invloed op de reproductie en geboorteafwijkingen is klein. Uit deze onderzoeken blijkt echter dat er een verband is tussen blootstelling aan trihalomethanen en spontane abortus, groeiachterstand en geboorteafwijkingen. (Wigle, 1998)
Is er een verband tussen chloordioxide bijproducten, laag geboortegewicht en vroegtijdige geboorte?
Om de vorming van carcinogene gechloreerde desinfectiebijproducten te beperken, is men gebruik gaan maken van andere desinfectiemiddelen. Deze desinfectiemiddelen zorgen echter ook voor desinfectiebijproducten, welke risico's vormen voor de gezondheid. Chloordioxide bijvoorbeeld produceert tijdens desinfectie bijproducten als chloriet en chloraat, die gezondheidseffecten kunnen hebben voor kwetsbare personen als pasgeboren baby's. De ziekte- en sterftecijfers van pasgeborenen in twee gemeenschappen zijn met elkaar vergeleken. In de ene gemeenschap werd het drinkwater gedesinfecteerd met chloor, in de andere met chloordioxide. Er bleek een duidelijk verband te bestaan tussen blootstelling van de moeder aan met chloordioxide behandeld drinkwater en vroegtijdige geboorte en een laag geboortegewicht van het kind. Er was geen verschil te zien in het aantal geboorteafwijkingen en doodgeboortes. (Tuthill, R. 1982)

Het ene stukje geeft het toe en een ander spreekt het weer min of meer tegen...ereg fijn
gewoon bronwater gebruiken voor mij dus!

http://www.lenntech.com/waterdesinfectie/drinkwaterbehandeling-Nederland.htm

http://www.lenntech.com/waterdesinfectie/desinfectiemiddelen-desinfectiebijproducten-gezondheidsonderzoek.htm#Wat%20voor%20onderzoek%20wordt%20er%20gedaan%20met%20proefdieren?

Nog even dit.............

Heeft chloordioxide effecten op de ontwikkeling en voortplanting?
Chloordioxide wordt ervan verdacht effecten te hebben op de ontwikkeling en reproductie. Er is echter onvoldoende bewijs om deze stelling te onderbouwen. Hiernaar moet nog meer onderzoek gedaan worden.

Wat is de regelgeving voor chloordioxide?Nederland
In Nederland is voor het gebruik van chloordioxide in 2000 een NENnorm (NEN-EN 12671) uitgegeven. In Nederland mogen volgens de wet geen stoffen aan het drinkwater worden toegevoegd.
Chloordioxide wordt echter wel gebruikt. Drinkwaterbedrijven gebruiken het voor de (na)desinfectie van water. Zij hebben hiervoor van het ministerie van VROM een ontheffing.

Dit zou ook nog kunnen...............
Als gevolg van het gebruik van loden leidingen voor distributie van drinkwater in het verleden komt vaak lood in drinkwater terecht. Al deze leidingen moeten vervangen worden, maar dit is nog niet op alle plaatsen in Nederland gebeurt. De aanwezigheid van lood in drinkwater kan tot gevolg hebben, dat het wordt opgenomen in het lichaam van volwassenen en kinderen. Dit leidt vooral bij kinderen tot loodvergiftiging (Anonymous, 2002).

Zie ook hieronder de in link de samenstelling van drink/kraanwater
let vooral op de lood en chloride hoeveelheid
de laatste kolom is bronwater!!!!

http://www.lenntech.com/samenstelling.htm

Nou dit was 'm ff, ik wil niet gelijk zeggen dat al het kraanwater slecht is maar wel dat je er goed aan doet om bonwater te geven aan je vogels.

Nog als laatste dit....
Kwam ik tegen op een grasparkietensite, maar denk dat dit ook opgaat voor valkjes en kromsnavels in het algemeen

Een nadere blik op uitwerpselen.
Het is voor iedere vogelbezitter zeer aan te raden om regelmatig even naar de uitwerpselen van de vogel(s) te kijken. Immers, veranderingen in het ontlastingpatroon of in de uitwerpselen kunnen duiden op diverse ziekten.
De uitwerpselen van vogels bestaan uit 3 componenten: De feaces (=ontlasting), de urine en uraten en worden gezamenlijk uitgescheiden via de cloaca. De ontlasting van de parkiet is wormvormig en is bij zaadeters vaak donkergroen van kleur. Bij grasparkieten die enkel pellets eten is deze vaak bruin gekleurd. Uiteraard kunnen bepaalde voedselsoorten zoals bessen een verkleuring van de ontlasting geven.
Indien een parkiet 24 uur niet eet, treedt er ook een kleurverandering op: de ontlasting wordt dan een bijna teerachtige substantie en is donkergroen tot zwart. Dit wordt veroorzaakt door de stof bilirubine.
Soms komt het voor dat in de uitwerpselen meer vocht zit dan normaal. Als de faeces (= ontlasting) nog gevormd is, spreken we niet van diarree. Bij dit soort "natte" uitwerpselen is slechts sprake van een toegenomen urine uitscheiding. Indien het "groene gedeelte", de ontlasting niet gevormd is, is er echter wel sprake van diarree.
De urine wordt uitgescheiden door de nieren. Hoe meer een grasparkiet drinkt, hoe meer urine hij of zij zal produceren. Ook vogels die wat vaker fruit eten, zullen meer urine uitscheiden vanwege het hoge vochtgehalte van het fruit. Vogels die enkel pellets eten, zullen uiteraard minder vocht uitscheiden.
Het derde zichtbare bestanddeel in de ontlasting zijn de witachtige uraten. Deze stof wordt door de nieren uitgescheiden en is een afbraakproduct van de eiwitten die de vogel tot zich neemt. Indien een grasparkiet teveel eiwitten tot zich neemt, kan het zijn dat de nieren dit niet kunnen verwerken. Jicht of niervergiftiging is dan mogelijk. De vogel zal in dat geval veel gaan drinken. Veranderingen in de kleur van de uraten kan duiden op ziekte. Groen of geel kan duiden op een leverziekte. Ook bepaalde infecties kunnen kleurverandering teweeg brengen.
Een groot misverstand is dat vogels diarree krijgen van het eten van fruit of groente. Met name slablaadjes staan in een kwaad daglicht.
Dit is echter niet zo. Slechts de hoeveelheid urine neemt toe, maar de faeces blijft normaal gevormd.
Ook bij stress zullen vogels meer vocht uitscheiden: tijdens een bezoekje aan de dierenarts kan tengevolge van een verhoogde bloeddruk de vogel ook meer urine gaan produceren. Om de druk op de bloedvaten te verlagen, zal het lichaam vocht gaan uitscheiden. Ook dit heeft niets met diarree te maken, het is een normale fysiologische reactie.
Ten slotte:
Er zijn veel verschillen in de grootte, hoeveelheid en de frequentie betreffende de uitscheiding van ontlasting.
Bloed in de urine kan duiden op loodvergiftiging, of een nierinfectie. Een toegenomen urineproductie kan komen door een toegenomen consumptie van fruit en groenten, maar het kan ook duiden op een infectie, stress, of dorst ten gevolge van een metabole ziekte.
Diarree kan veroorzaakt worden door door bacteriën, protozoën, virussen, wormen en toxinen. Bekijk daarom regelmatig de ontlasting van uw gevederde vriend. Is deze afwijkend van wat "normaal" is voor uw grasparkiet, ga er dan mee naar de dierenarts. Leg een paar uur voordat u gaat een schoon stukje plastic op de bodem van de kooi om de uitwerpselen op te vangen. Uw dierenarts kan o.a. door middel van microscopisch onderzoek een eventuele diagnose stellen en tijdig een behandeling inzetten.
Bronvermelding:
Vertaling van het artikel "Droppings" geschreven door Margaret A. Wissman, Avian Practice

En omdat ik het niet laten kan............
Een (acute) loodvergiftiging geeft misselijkheid, gebrek aan eetlust, hoofdpijn en gewichtsverlies,
heftige aanvallen van buikpijn, extreme vermoeidheid en spierslapte kunnen door lood worden veroorzaakt. Verder kan lood ernstige schade aan de nieren toebrengen. Jicht, hoge bloeddruk en bloedarmoede kunnen hier het gevolg van zijn.
Ernst en beloop
Een loodvergiftiging kan blijvende schade aan onder andere de nieren veroorzaken.

Behandeling
Vergiftiging met lood wordt behandeld door het toedienen van stoffen die lood aan zich binden. Deze stoffen vormen met lood een complex dat vervolgens via de urine wordt uitgescheiden.

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Paul

Hoi Bianca,

Zo goed is ons drinkwater niet als ik dat zo lees :(
Ik denk dat ik maar blijvend bronwater ga geven zo duur is dat niet en je hebt dan in elk geval niet al die rommel in het water.
Zeker bij jonge vogels kan dat water dus ook problemen geven als het al bij babies van mensen problemen kan veroorzaken.
Ze voorkomen door die toevoegingen wel dat er bacterien in het water komen maar het geeft dan wel andere problemen :(
Een duidelijk stukje in elk geval bedankt voor je research.

Groetjes, Paul

Bianca

Hoihoi daar ben ik weer.
Ik kreeg nog een e-mail van een lieve man die bij mij twee vogeltjes heeft aangeschaft een tijdje geleden.
Hij houdt een beetje alles van een afstandje in de gaten en schreef mij deze mail.
Ik wist niet van de waarschuwing............maar ben blij het nu te lezen.
Dit gaat over het nitriet/nitraat gehalte

Hoi Bianca

Even een bericht en een geruststelling tussendoor .
België waarschuwt al een aantal weken voor verontreiniging van het water
in hun rivieren met onder andere nitriet en nitraat en dat die in mogelijk
schadelijke hoeveelheden voor zieken en zuigelingen in het
"kraantjeswater" kunnen voorkomen .

Door die waarschuwing geef ik die twee ukken van ons al meer dan twee
weken alleen nog maar mineraalwater te drinken .

Ongeveer drie weken geleden hoorde ik een bericht via de Vlaamse tv dat: "
het water uit de Maas, Sambre, Lesse en Ourthe sterk vervuild was door
nitriet en nitraat en dat het komt doordat de industrie daar ( Walonië )en
in Frankrijk hun "gezuiverde" afvalwater op de aanwezige
waterzuiveringsinstallaties moeten lozen en die kunnen het grotere aanbod
niet aan met als gevolg dat de overstort bij deze installaties al minstens
drie weken aan staat en zij hun overtollige deel ongezuiverd afvalwater in
deze rivieren lozen ".

Omdat zowel Rotterdam als de Drechtsteden hun drinkwater uit de
waterbekkens in de Biesbos halen en dat is de delta van .... juist de Maas
en ze niet alle nitriet en nitraat uit het drinkwater kunnen (of willen)
halen, blijven er geringe hoeveelheden nitraat en nitriet in het
drinkwater zitten.

Daar nitriet en nitraat in kleine hoeveelheden in drinkwater niet te
schadelijk is voor volwassenen ( met uitzondering van zieken ) maar wel
voor zuigelingen ( dus ook jonge vogels reken ik daar onder ) heb ik die
twee van ons maar uit voorzorg 18 dagen geleden al op mineraalwater gezet
en in de plantenspuit waar ik ze mee douche gebruik ik sinds die tijd ook
mineraalwater zodat het risico op kwaaltjes (of erger) via het drinkwater
bij Whoopie en Goldie nihil is.

Eerst dacht ik als ik het kraanwater kook dan zullen alle schadelijke
stoffen wel verdwenen zijn, maar toen bedacht ik ineens dat wanneer je
gekookte spinazie weer opnieuw gaat koken de hoeveelheid nitriet meer dan
vertienvoudigd , dus dat zal het nitriet in water dat ook wel doen vandaar
mineraalwater .

Dat er schadelijke stoffen in het drinkwater en regenwater hier zitten
hoef ik jullie niet te vertellen , want de installatie die ik voor
waterzuivering bij jullie in de koi-vijver vermoed, moet zowat voldoende
zijn om een kleine stad van bijna bronwater te voorzien.
Daar ik toen ik nog een vijvertje met goudvissen en bittervoorntjes had al
een filtervat van 100liter moest gebruiken om redelijk gifvrij water te
hebben .

Dit wilde ik je tussendoor even vertellen, zodat je voor wat betreft het
water wat wij Whoopie en Goldie geven je geen zorgen hoeft te maken want
die heb je dit jaar al meer dan genoeg .

Sterkte voor jullie en je diertjes en knuffel en verwen ze ,en jullie zelf
natuurlijk ook niet te vergeten, maar namens ons hier.

Kirsten

Hoi Bianca,

Ik ga vanmiddag/vanavond ook eens kijken of ik je nog wat kan helpen met info op het net. Je hebt overigens behoorlijke research gedaan en als ik dan als laatste ook nog 'drechtsteden' lees, bedenk ik me dat ik daar ook zit. ::)

Bedankt voor al je info zover, super!
Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Marianne

Hoi Bianca,

Stom eigenlijk dat je daar niet bij stil staat, dat ons drinkwater niet zo goed is.
Toch moest ik het eigenlijk wel weten, toen mijn 2 zoontjes nog de fles kregen maakte ik de voeding altijd aan met Bar le Duc. Dan kregen ze geen krampjes en je hoefde het water eerst niet te koken. Lochisch dan dat het voor valkjes ook niet zo goed is, zijn nog kleinere dan een baby.
Ga toch ook maar over om bronwater voor ze....
Bedankt voor je info.

Groetjes Marianne

Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Rick

Hallo allemaal.

Ik citeer:
Dit zou ook nog kunnen...............
Als gevolg van het gebruik van loden leidingen voor distributie van drinkwater in het verleden komt vaak lood in drinkwater terecht. Al deze leidingen moeten vervangen worden, maar dit is nog niet op alle plaatsen in Nederland gebeurt. De aanwezigheid van lood in drinkwater kan tot gevolg hebben, dat het wordt opgenomen in het lichaam van volwassenen en kinderen. Dit leidt vooral bij kinderen tot loodvergiftiging (Anonymous, 2002).

Nu even dit.

Mensen alle loden leidingen moeten al gesaneerd zijn uit het leidingnet zowel bij de waterleiding bedrijfen als bij de particulier. De particulier moet zelf controleren of laten controleren of er in huis nog loden leidingen zitten.
Ik weet dit omdat ik zelf bij een nutsbedrijf werk. Je kunt je valkjes (en andere beesten) het beste bronwatergeven.
Groeten,

Rick
Groetjes van Rick,Natasja en alle valkjes.

www.valkparkietenkwekerij.nl

R.I.P. Valko, Lyko, Binky, Lutie

Paul

Hoi Rick,

Ik heb in mijn eigen huis zeker geen loden leidingen meer maar hier is het zo'n oud pand en in huis zitten in elk geval geen loden leidingen maar benden waar we niet kunnen komen kan het best nog wel oud zijn.
Maar ik vind het wel schandalig dat er niet meer ruchtbaarheid aan gegeven word dat kraanwater eigenlijk beter niet als drinkwater gebruikt kan worden in bepaalde delen van Nederland.
Als zelfs volwassen mensen problemen krijgen (mijn vriendin) met het drinken van water is dat toch niet in de haak.
Ik ben nu 3 jongen kwijt en ik ben bijna zeker dat het door het kraanwater komt ook omdat de jongen die ik nu heb duidelijk veel beter gaan als die ik met kraanwater voerde.
Het schijnt zelfs al lang bekend te zijn er zijn schippers die vele kilometers omvaren om hun watertank maar niet in rotterdam te hoeven vullen die weten wat voor bagger hier uit de kraan komt denk ik.
Er is hier sinds een half jaar iets merkbaar veranderd met het water en dat kan inderdaad precies die tijd zijn dat die bedruiven in Belgie en Frankrijk vuil water zijn gaan lozen.
Ik weet in elk geval dat mijn vogels vanaf nu nooit meer kraanwater krijgen zelfs in het badwater gebruik in nu bronwater.
Dat gezonde mensen er niet ziek van worden zal wel zo zijn maar goed is het in elk geval niet om al die troep binnen te krijgen.
Ik vond het altijd flauwekul dat mensen bronwater dronken maar daar kijk ik nu zeker anders tegenaan en moet ze daar nu gelijk in geven dat dat gezonder is.
In elk geval vind ik het schandalig dat de regering waar ik toch al geen hoge pet van op heb dit soort dingen zo maar toelaat want die weten er ook zeker vanaf alleen die houden hun mond.
Ik kan hier gewoon laaiend over worden .

Groetjes, Paul

Rick

Hoi Paul,

Ik kan je alleen maar gelijk geven dat de overheid en de lokale overheid er geen campange van gemaakt hebben. Veel mensen denken onterecht dat ze geen loden waterleidingen hebben. Maar de mensen die hun watermeter buiten hebben in een watermeterput die na een bepaald jaar gebouwd is  hebben in veel gevallen een loden waterleiding. En Paul wist je ook dat er per 1 juni een landelijk storingsnummer is voor gas en stroomstoringen?? Veel mensen niet die zijn een halfuur aan het uitzoeken welk nummer ze moeten draaien. En als je dan een gaslek heb is het niet zo fijn. Den haag wordt bedankt.

Groeten,

Rick
Groetjes van Rick,Natasja en alle valkjes.

www.valkparkietenkwekerij.nl

R.I.P. Valko, Lyko, Binky, Lutie

eefje nieuwenburg

is dit dan overal of alleen omgeving rotterdam?
want wij wonen in katwijk aan zee en daar halen ze het water uit de duinen.

groetjes eefje

Bianca

als je de derde link aanklikt in het eerse stuk zie je dat het gemiddeld gezien in noordholland de water kwaliteit het slechtste is.

In zuidholland zijn het rotterdam en drechtsteden die het gemiddelde omlaag halen.
Het is dus niet zo specifiek dat je kunt in welke steden, welke waarden hebben maar wel de gemiddelde van alle provincies.

Ik denk wel 10 keer na voor ik ze (vooral de jongen) nog kraanwater geef.
Ik geef trouwens ook de volwassen vogels lekker bronwater.

Inger m

Hoi,
Interessante info. Maar het literaturgedeelte is al wat ouder zag ik. Zover ik weet wordt er ook al gebruik gemaakt van UV als desinfectiemiddel (Ipv chloor). Heb je hierover ook meer info kunnen vinden?

Wat betreft nitriet in drinkwater vraag ik mij sterk af of dit door koken ook groter wordt. Hieronder een stukje over nitraat/ nitriet.

Mag je spinazie meerdere keren opwarmen?
Groenten (en andere levensmiddelen) bevatten nitraat. Met name bladgroenten kunnen redelijk veel nitraat bevatten. De hoeveelheid nitraat is afhankelijk van het type groente, het gebruikte ras, de grondsoort, het seizoen en het (grond)water. Hoeveel nitraat er in een partij groente zit, is dus niet aan te geven of goed te voorspellen.

Nitraat op zich is een volledig onschuldige stof. Nitraat kan echter omgezet worden tot nitriet en nitriet weer tot nitrosamines. Een deel van deze laatste stoffen is kankerverwekkend.

De omzetting van nitraat tot nitriet zal in de meeste levensmiddelen plaatsvinden, zij het zeer langzaam. Verwarmen van een levensmiddel zal het proces versnellen. En hoe meer of hoe langer je verwarmt, hoe meer nitriet er gevormd wordt. Vandaar dat je spinazie beter niet lang of meerdere malen moet verwarmen.

Nitriet op zich is ook vrij onschuldig, alleen in zuur milieu kunnen er in de aanwezigheid van eiwit nitrosamines gevormd worden. Dat is niet te voorkomen, aangezien al ons eten door de zure maag heen moet en vrijwel al het eten ook eiwit bevat. Dus moet de hoeveelheid nitriet beperkt worden. Dus, opnieuw, minder verwarmen. Helemaal voorkomen is (helaas) niet mogelijk.

Het gebruik van citroensap kan de nitrosaminevorming verminderen. Citroensap is erg zuur en dat zal dus de nitrosaminevorming bevorderen. Echter, ascorbinezuur (vitamine C) vangt nitriet weg en remt dus de reactie. Citroensap bevat veel vitamine C.

Het toevoegen van citroensap werkt wel, maar tijdelijk. Bij de reactie wordt het ascorbinezuur verbruikt. Als er meer nitriet dan ascorbinezuur aanwezig is, zal het overgebleven nitriet wel tot nitrosamines kunnen reageren

bron:http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fp7.htm

Verder nog wat info over desinfectie:
Desinfectie van drinkwater in Nederland
Het water dat in Nederland gebruikt wordt voor drinkwater is over het algemeen van goede kwaliteit. In tachtig procent van het Nederlandse drinkwater (2003) zit helemaal geen chloor. Als er desinfectie wordt toegepast, gebruikt men vaak ozon of chloordioxide. Sommige waterleidingbedrijven, zoals Evides Rotterdam, gebruiken nu nog wel chloor bij de zuivering van oppervlaktewater, maar alleen in zeer kleine hoeveelheden. De drinkwaterbedrijven die nu nog voor primaire desinfectie chloor gebruiken, moeten vanaf 2005 een ander primair desinfectiemiddel gaan gebruiken. In Nederland wordt doorgaans geen desinfectiemiddel gebruikt voor residuale desinfectie in het waterleidingnet. Sommige drinkwaterbedrijven spoelen het disrtibutiesysteem wel geregeld om bacteriegroei en de vorming van biofilm tegen te gaan. Bij bacteriële verontreiniging, die plotseling kan optreden door een leidingbreuk, is chloor tijdelijk nodig om eventuele ziekteverwekkende bacteriën te doden. In dat geval gaat het om zeer kleine doses, die absoluut niet schadelijk zijn voor de gezondheid.

Bron en meer info:
http://www.lenntech.com/waterdesinfectie/regelgeving-nederland-desinfectie.htm

Ik heb dit even snel opgezocht. Maar ik hoop op duidelijke en recente argumenten omtrent drinkwater.

Paul, je hebt drie jongen dood, waarvan je vermoed door drinkwater. Hoeveel jongen heb je wel gezond grootgebracht op ditzelfde drinkwater? Is er autopsie verricht op de overleden jongen?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Kirsten

3 oktober 2005, 22:04:35 #11 Last Edit: 3 oktober 2005, 22:15:43 by Kirsten
Hoi,

De informatie die ik op het net gevonden heb zover (eigenlijk overal een beetje) geeft aan dat vooral zware metalen een langdurige negatieve invloed op het water hebben,.
Ik kan alleen niet goed vinden in hoeverre deze 'makkelijk'of 'moeilijk uit het water te filteren zijn om er 'gezond' drinkwater van te maken...

Ik kwam een klein stukje tegen waarbij het uitsterven van de Otter in Nederland nog eens genoemd werd. Dit wilde ik nog even plaatsen.

Het dierlijk leven
Het uitsterven van de otter in Nederland in 1988 is hét symbool van de zoetwatervervuiling. Vervuild water is slecht omdat schadelijke stoffen zich langzaamaan ophopen in de lichamen van zoogdieren en vissen. De weerstand tegen ziektes neemt hierdoor af. De diersoorten krijgen een grote klap wanneer er - bijvoorbeeld door een ongeluk - een grote afvoer van vervuilende stoffen plaatsvindt (zo'n grote afvoer heet piekflow). In juni 2002 zijn otters uit Letland en Wit-Rusland geplaatst in de moerasgebieden van Overijssel en zuidoost Friesland, maar de zalm en de steur zijn uit de Rijn verdwenen.

De lozing van zware metalen in zoet water zorgt vaak voor bijzonder langdurige schade. Het water van rivieren en meren houdt zichzelf grotendeels schoon via kleine plantjes en diertjes, die door chemische processen vuile stoffen afbreken. Deze stoffen moeten echter wel een 'natuurlijke' organische bron hebben, zoals bijvoorbeeld olie. Water kan zichzelf niet reinigen wanneer het gaat om vervuiling door zware metalen en andere niet-natuurlijke, anorganische stoffen zoals koper, zink en cadmium. Daarnaast zorgt het lozen van koelwater vaak voor thermische vervuiling, ofwel vervuiling door warmte. Als warm water geloosd wordt, kunnen de in het water levende organismen minder gemakkelijk afvalstoffen verwerken.

Ook las ik dat bijv Cadmium bijdraagt aan nierawijkingen.

Verder kwam ik ook nog een document van een jaar terug tegen bij www. Milieuloket.nl (nr 167,kan helaas er geen link van plaatsen)
Hier stond in dat de Maas een overschot kent van Zware metalen, stikstof en PAK's. De normen worden niet gehaald of bestaan niet, wordt hier ook over gezegd.

Pff wat is er een hoop te vinden over vervuild water en kraan/drinkwater zeg,. Ik blijf nog even aan de slag ermee ;) Kan er alleen maar wijzer van worden..

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Inger m

Hoi Kirsten,
Er is zeker veel info te vinden over dit onderwerp, ik heb me nog heel erg beperkt en nog niet veel te lezen. Maar probeer zoveel mogelijk info te vinden van 2005. Er zijn ook rapporten over de waterkwaliteit met metingen ed.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Inger,

Sinds een half jaar heeft mijn vriendin dus rare problemen met haar gezondheid waarvan de huisarts ook na bloedonderzoek niets kon vinden.
Ik breng normaal weinig jongen met de hand groot en dit jaar is zonder meer slecht gegaan met de jongen.
Sinds mijn vriendin twee weken geen kraanwater meer drinkt zijn de problemen zo goed als weg en dat van dat water is de enige verandering geweest.
Ik had dus zelf 2 jongen met nierproblemen en kreeg een gezond valkje van 8 weken wat ineens na 2 weken ook nierproblemen kreeg en die is ook overleden.
Bianca heeft ook nierproblemen bij de jongen en die woont hier ook in de buurt dus dat is wel heel vreemd.
Ik heb nu 2 jongen die ik zelf voer en die hebben totaal geen problemen en die voer ik met bronwater door de pap.
Als die dingen bij elkaar zijn me iets te toevallig dus ik ben er bijna zeker van dat dat met het water te maken heeft.
Als het nitriet of nitraat is dan is dat zelf te testen met teststrokjes en daar ben ik mee bezig om die te krijgen.
Maar ik ga er zeker vanuit dat het water hier niet in orde is en zal het niet meer drinken.

Groetjes, Paul

Annouschka

Hoi,

als ik het hier allemaal lees, dan ga ik ook zeker over op bronwater, als je het bij aldi of lidl haalt kost het 2 keer niks en ik wil toch wel het beste voor ze.

Er zijn hier al verschillende berichten over het verontreinigde water geweest, over drinkwater heb ik zelf nog niks gezien maar ik denk ook dat het komt door de overvloedige regen die we hier hebben gehad in mei, juni....  Dan was er zelfs een zwemverbod in de grote Belgische kuststeden.

Nee, ik vond het eerst ook flauwekul eerlijkgezegd maar nu ik eens goed begin na te denken ga ik m'n diertjes hun gezondheid niet riskeren voor een paar centen.

groetjes